Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

    Hoi,

    Ik ben van plan een nieuwe lens te kopen voor mijn Canon EOS 1000D omdat ik nog steeds met de standaard 18-55mm f4.5 lens zit.
    Omdat ik me wil toelichten op concertfotografie heb ik dus een lichtsterkere lens nodig of is het voldoende om een camera met hogere ISOwaarde te kopen? (De EOS 1000D gaat max tot 1600ISO)
    Mijn budget ligt zeer laag.

    Dus: Beter een camera met hogere ISO of een lens met groter diafragma?

  • #2
    Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

    Lens met groter diafragma gaat prijs/kwaliteit wellicht de betere resultaten opleveren. Op crop (zoals de 1000D) gebruiken velen de 17-55 F/2.8 van Canon, maar da's een nogal dure optie. De varianten van sigma en tamron zijn een stuk schappelijker geprijsd. Als 't budget echt heel beperkt is kan je ook de vaste canon 50mm f/1.8 overwegen (rond de 100€ nieuw), maar dan ga je wellicht een heel stuk flexibiliteit missen. Om na te gaan of dit voor jou een groot probleem is zou je bijvoorbeeld je huidige zoomlens eens permanent op 50mm kunnen laten staan voor een volledig concert.
    www.elwee.net

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

      Oorspronkelijk geplaatst door FienB Bekijk bericht
      een lichtsterkere lens nodig ...
      Mijn budget ligt zeer laag.
      Die twee gaan slechts in beperkte mate samen, en dan nog enkel als je niet teveel bereik nodig hebt...
      50/1.8
      85/1.8
      Tamron 28-75/2.8
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

        Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
        Lens met groter diafragma gaat prijs/kwaliteit wellicht de betere resultaten opleveren. Op crop (zoals de 1000D) gebruiken velen de 17-55 F/2.8 van Canon, maar da's een nogal dure optie. De varianten van sigma en tamron zijn een stuk schappelijker geprijsd. Als 't budget echt heel beperkt is kan je ook de vaste canon 50mm f/1.8 overwegen (rond de 100€ nieuw), maar dan ga je wellicht een heel stuk flexibiliteit missen. Om na te gaan of dit voor jou een groot probleem is zou je bijvoorbeeld je huidige zoomlens eens permanent op 50mm kunnen laten staan voor een volledig concert.
        Het probleem met de standaard 18-55 lens is dat ze niet verder zoomt dan dat je met het blote oog ziet.
        Ik zoek een lens die verder inzoomt dan dat
        Ik had eerst gedacht aan de telezoom 70-300 4.0, maar die is niet lichtsterk genoeg.
        Is de 70-200 f2.8 in mijn geval een beter idee?

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

          Budget +/-600 euro
          Ik zoek een telezoom

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Die twee gaan slechts in beperkte mate samen, en dan nog enkel als je niet teveel bereik nodig hebt...
            50/1.8
            85/1.8
            Tamron 28-75/2.8
            Ik zoek een lens die verder inzoomt dan dat
            Budget +/-600 euro

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

              Volgens mij hou je dan als enige optie over een 70-200mm lens. Je ziet de Canon f4 en f2.8 regelmatig te koop staan hier op het forum, ik zou dat eens in de gaten houden. Heb de prijzen niet helemaal in de kop zitten maar ik vermoed dat je met je huidige budget niet verder komt dan de f4 USM, de f2.8 is vaak nog een stukje duurder, laat staan de versie met IS.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                En moet het een "zoom" zijn ?
                Want met een prime krijg je meer kwaliteit en licht voor minder geld .

                Canon heeft bv. een 135/2 dacht ik (en ook een 100/2 misschien ?).
                Of anders zou ik voor dat budget naar een Sigma 70-200/2.8 gaan.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                  ik vermoed dat je met je huidige budget niet verder komt dan de f4 USM
                  ... en aan f/4 heb je niets wat indoor betreft.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    En moet het een "zoom" zijn ?
                    Want met een prime krijg je meer kwaliteit en licht voor minder geld .

                    Canon heeft bv. een 135/2 dacht ik (en ook een 100/2 misschien ?).
                    Of anders zou ik voor dat budget naar een Sigma 70-200/2.8 gaan.
                    Mijn voorkeur gaat toch eerder naar zoom... het hoeft idd geen Canon lens te zijn. Sigma of Tamron gaat ook geloof ik?
                    Ik had ergens een 70-200 f2.8 van tamron gezien voor 599... goedkoper ga ik niet vinden zeker?
                    Aan f4 ... en meer heb ik inderdaad niet veel...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      En moet het een "zoom" zijn ?
                      Want met een prime krijg je meer kwaliteit en licht voor minder geld .

                      Canon heeft bv. een 135/2 dacht ik (en ook een 100/2 misschien ?).
                      Of anders zou ik voor dat budget naar een Sigma 70-200/2.8 gaan.
                      Hier ben ik het zeker mee eens. Toegegeven een zoom is handiger, maar een écht goede zoom voor dit soort werk krijg je volgens mij niet voor 600,- al moet ik zeggen dat ik niet bekend ben met de prestaties van die Tamron 70-200 f2.8. Afhankelijk van het gewenste brandpunt ben je misschien toch beter af met een 135L of zelfs een 85mm f1.8. Ik heb zelf diverse optredens geschoten met een 135L op een FF camera (5D II) en weet hierdoor wel zeker dat jij, aangezien jij met de 1000D slechts tot ISO 1600 kunt gaan, die extra stop (tussen f2.8 en f2 of f1.8) goed zult kunnen gebruiken....
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                        ik heb toch goede resulaten behaald met mijn 55-250 van Canon hoor tijdens Suikerrock vorig jaar
                        en die vind je hier al voor een goeie 120 euro 2ehands

                        zie voorbeelden, hier gepost:

                        http://forum.belgiumdigital.com/f89/...ck-378726.html

                        http://forum.belgiumdigital.com/f66/...je-378799.html

                        http://forum.belgiumdigital.com/f66/...le-378648.html

                        http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ht-378468.html

                        http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ht-378147.html
                        ik probeer...
                        mijn Fijsboecq en mijn flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                          Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                          55-250 van Canon
                          Ik zoek toch een lichtsterkere lens... f4 heb ik nu ook en ik kan binnen vanaf een uur of 8 'savonds geen foto's meer nemen tenzij met flash maar dat vind ik rommel ;P

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                            Ik zou niet altijd het objectief (f/waarde) de schuld geven. Heb toch erg veel foto's gemaakt in mindere lichtomstandigheden met een 70-200 f/4 IS. Ook in donkere theaterzaaltjes. Het is zeker goed te doen ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor concertfotografie voor CANON EOS 1000D?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                              Ik zou niet altijd het objectief (f/waarde) de schuld geven. Heb toch erg veel foto's gemaakt in mindere lichtomstandigheden met een 70-200 f/4 IS. Ook in donkere theaterzaaltjes. Het is zeker goed te doen ;-)
                              Mijn ISOwaarde heeft een maximum van 1600... op een diafragma van f4 heb ik in dat soort situatie een sluitertijd van 0"8s ... (of bijvoorbeeld nu in een niet met kunstlicht verlichte kamer in huis...) dus is het dan niet beter om een naar een objectief van 2.8 te gaan?

                              Comment

                              Working...
                              X