Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

    Hallo,

    Na weinig berichten te hebben gehad in mijn vorige draadje maar er mijn keuze uit heb kunnen maken ben ik tegen iets aangelopen.
    Ik wil nu de 55-200 lens en een prime lensje aanschaffen. Ik las dat sommigen de 35 mm "awkward" vinden qua bp afstand. Nu zit ik dus in een dillema.
    Ze zijn bij cameranu.nl alletwee 169 euro. Het voordeel van de 35mm is dat deze ook gebruik maakt van de 52 mm filter thread, net als mijn kitlens en de telezoom die ik wil aanschaffen.
    De 50mm heeft dit niet en dat brengt me in de twijfel, dan zou ik puur daarvoor andere filters aan moeten gaan schaffen omdat die 58mm is. Nou ben ik bang dat als ik 52mm filters wil gebruiken op de 50mm, en dus een adapter nodig heb, dat er dan zwarte hoekjes gaan vormen op de foto.

    Ik vind het zo vervelend dat hij die 58mm heeft anders had ik m gelijk gekocht! Het focus raampje en alles is gewoon veel praktischer, en dat voor dezelfde prijs.

    Over de brandpuntsafstanden:
    Voor welke kan ik het beste gaan? Erg veel portretten maak ik niet, af en toe. Ik ben meer een allround, omgeving/straat schieter. Met wat macro erbij

    Groetjes!
    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
    35mm f/1.8G

  • #2
    Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

    voor allround, omgeving, straat, zou ik voor de 35mm gaan.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

      de 35mm is veel veelzijdiger...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Welke filters gebruik je? Als je niet meteen portretten schiet en meer aan straatfotografie doet, lijkt de 35mm mij in dit geval ook de beste optie te zijn.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

          Ik plan om van hoya de digital filter introduction kit te kopen, + nog een extra uv filter. Dan heb ik voor elk objectief een eigen UV filter ter bescherming en voor effecten nog een polarisatie en grijsfilter. De 35mm is dus volgens jullie een betere keus. Kan het ene lensje verder in het bijzonder nog iets wat de ander niet kan qua bokeh kwaliteiten e.d.?
          Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
          35mm f/1.8G

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

            Een lens schaf je aan om de optische eigenschappen en niet omdat een filter past.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

              Klopt hjanssen daar dacht ik ook al aan. Maar het lijkt me gewoon vervelend. En misschien is de 35mm toch een betere keus qua optiek.
              Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
              35mm f/1.8G

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                Welke filters heb je het over eigenlijk? Als je UV gebruikt dan laat je die er altijd op en bij een pola oid zou je een stepdownring kunnen overwegen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                  De filter kit van hoya bestaat uit een opberg etui, een uv filter, een pola. filter en een ND filter. Maar is er geen kans op vignetting bij step down? Zeker van 58 naar 52?
                  Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                  35mm f/1.8G

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                    50 mm op een cropcamera vind ik eigenlijk maar niks. Te lang. Te kort. Daarom
                    heb ik de 35 mm. Voor zowat alles. Straatfotografie, landschappen, noem maar
                    op. Daarnaast gebruik ik de 85 1.8 voor portretten, en zo nu en dan ook voor
                    straatfotografie. Filters gebruik ik niet. Behalve in mijn sigaretten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                      Haha mooie laatste zin doudeke! Ik rook alleen niet. Een uv filter geeft me toch altijd wel een veilig gevoel en een pola en nd filter lijken me gewoon handig erbij zegmaar. Maar de 50mm lijkt in mijn ogen wel degelijker gebouwd. Heb ze alletwee nog niet vast gehad. Iemand ervaring met alletwee de lenzen?
                      Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                      35mm f/1.8G

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        voor allround, omgeving, straat, zou ik voor de 35mm gaan.
                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        de 35mm is veel veelzijdiger...
                        mee eens.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                          Ik geloof dat bij beide lenzen trouwens standaard een zonnekap zit? Deze zonnekap kan de functie van een UV filter overnemen.
                          Last edited by jocau; 19 juli 2012, 17:09.
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                            @jocau, dat is waar. Misschien dan het bespaarde geld van de uv filters besteden aan een betere flitser zoals een SB700
                            Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
                            35mm f/1.8G

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 35mm 1.8g of 50mm 1.8g (Prijs is hetzelfde)

                              TS,
                              Elke fotograaf heeft voor een bepaalde beeldhoek een voorkeur en vaak een afkeur voor een bepaalde beeldhoek. Dat heeft te maken met onderwerp en met stijl van fotografie. Zo heb ik zelf ooit een 50 mm, voor een crop camera gehad. Dat is 35 mm voor APS-C. Gegeven mijn onderwerpen en mijn stijl van fotogafie kan ik niets met een 50 mm. En heb dus dat objectiefje weer verkocht. Kortom, het is dus heel lastig te vragen aan een ander welk objectief jij nodig hebt!

                              In het algemeen is een 50 mm of minder op APS-C niet echt een portretlens. En wil je macro fotografie bedrijven ook dan heeft het voordelen om te kiezen voor een wat langere brandpuntsafstand.
                              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                              Comment

                              Working...
                              X