Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens sigma

    Hallo,
    Ik heb een lens Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM - voor Nikon - op het oog.
    Deze is echter zonder stabilisatie. Zijn broertje, F2.8 EX DG OS HSM, heeft die wel, maar is natuurlijk een heel stuk duurder.
    Is deze stabilisatie echt zijn geld waard ? En welke resultaten geeft de eerste, in vergelijking?
    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: lens sigma

    De "OS" versie is optisch ook een heel stuk beter geworden, vooral met het diafragma volledig open is het verschil in scherpte heel groot (de nieuwe is dus veel scherper op f2,8).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens sigma

      Oorspronkelijk geplaatst door jozefien Bekijk bericht
      Hallo,
      Ik heb een lens Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM - voor Nikon - op het oog.
      Deze is echter zonder stabilisatie. Zijn broertje, F2.8 EX DG OS HSM, heeft die wel, maar is natuurlijk een heel stuk duurder.
      Is deze stabilisatie echt zijn geld waard ? En welke resultaten geeft de eerste, in vergelijking?
      Alvast bedankt !
      Stabilisatie op een 70-200 (en andere lenzen) is een absolute aanrader.
      je gaat pakweg enkele stops 'winst' maken...echt een must
      Missers heb je sowieso eens, met of zonder stabilisatie.
      Geen idee hoeveel je meer zult moeten opleggen; ik zou het alleszins overwegen.
      Succes

      Comment


      • #4
        Re: lens sigma

        Ik zou niet snel een niet-OS versie kopen. Ik heb gemerkt dat OS heel effectief is.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: lens sigma

          Hartelijk dank allemaal, nu zijn mijn twijfels zeker weg.
          Blijft nog een vraag : sigma of nikon. Want het prijsverschil tussen die twee is werkelijk het dubbel, maar liever wat langer sparen dan een miskoop doen.
          Iemand ervaring met die sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM, versus de nikon Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II ?

          Comment


          • #6
            Re: lens sigma

            Ik heb sinds kort de sigma 70-200 met OS weliswaar op canon en kan je zeggen dat de OS zijn werk goed doet en zeker een must is om wat meer treffers te hebben. Met de OS uit lukt het mij ook deftig maar op stand 1 en stand 2 (voor panning) heb ik meer treffers.
            Last edited by TBiRD; 19 juli 2012, 14:45.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: lens sigma

              Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
              Ik heb sinds kort de sigma 70-200 met OS weliswaar op canon en kan je zeggen dat de OS zijn werk goed doet en zeker een must is om wat meer treffers te hebben. Met de OS uit lukt het mij ook deftig maar op stand 1 en stand 2 (voor panning) heb ik meer treffers.
              Ik heb de lens zonder OS, en ben zeer tevreden. Ik stam natuurlijk nog uit het tijdperk van 35 j geleden dat wij met een Mamiya 135 mm (ong vergelijkbaar met 200 op crop) foto's namen toen nog in de verte geen sporake was van OS. Nu kan blijkbaar niemand meer zonder OS...
              Enig nadeel is het gewicht, maar dit is normaal voor zo een lens.
              Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

              Comment


              • #8
                Re: lens sigma

                Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                Ik heb de lens zonder OS, en ben zeer tevreden. Enig nadeel is het gewicht, maar dit is normaal voor zo een lens.
                idem! heb deze lens ook en nog geen seconde spijt gehad dat ik niet de OS versie heb gekocht.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: lens sigma

                  Oorspronkelijk geplaatst door jozefien Bekijk bericht
                  Hartelijk dank allemaal, nu zijn mijn twijfels zeker weg.
                  Blijft nog een vraag : sigma of nikon. Want het prijsverschil tussen die twee is werkelijk het dubbel, maar liever wat langer sparen dan een miskoop doen.
                  Iemand ervaring met die sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM, versus de nikon Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II ?

                  Ik heb alle nikon's 80-200 (AF-D) gehad en VRI en nu VRII,
                  De Sigma mét OS heb ik uitvoerig kunnen testen en die is ook heel goed, volgens mij ongeveer gelijkwaardig met een VRI, maar zeker niet met de VRII.

                  En alhoewel er mensen zijn die nog gewerkt hebben zonder OS, mezelf incluis, zou ik het niet meer willen missen.

                  Dat is wat zoals de hoge iso's, die waren vroeger ook niet zo makkelijk bereikbaar en mooi, maar ik denk niet dat er nu nog iemand zijn iso vrijwillig op 200 gaat laten staan (want er zat nu eenmaal zo'n rolletje in;-))
                  Het zijn allemaal dingen waar we vroeger oplossingen voor zochten omdat het niet anders ging maar nu het gaat lijkt het me enigszins dom om de mogelijkheden niet te benutten.

                  Maar dat is nu eenmaal mijn gedacht....
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens sigma

                    Ik heb beide lenzen kunnen testen en heb dan ook voor de nikon vr 2 gekozen. Was veel scherper en voelde veel steviger in de hand. Vooral de focus, dat bij de nikon enorm snel is, heeft me overgehaald. Voor mij was dit prijsverschil het zeker waard, die echte nikon is hemels (en heeft ook veel hogere doorverkoopprijzen).

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens sigma

                      Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                      heeft ook veel hogere doorverkoopprijzen
                      Logisch. Je betaalt er vooraf ook een heel pak meer voor.
                      Wat interessanter is, is het verschil in netto-verlies wanneer je beide nieuw koopt en na een jaar weer verkoopt...

                      Wat de beste keuze van lens is, hangt voor mij trouwens volledig af van wat iemand ervan verlangt.
                      Niet iedereen heeft het altijd het allersnelste, allerscherpste, allerzwaarst gebouwde stuk glas nodig.
                      Zelf heb ik mijn Sigma 70-200 EX DG indertijd vervangen door een Sony, maar ik weet wel waar die lens naartoe is, en ik weet ook dat daarmee nog altijd heel mooie prenten geschoten worden, tot volle tevredenheid van de huidige eigenaar.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens sigma

                        Oorspronkelijk geplaatst door jozefien Bekijk bericht
                        Ik heb een lens Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM - voor Nikon - op het oog.
                        Deze is echter zonder stabilisatie.
                        Stabilisatie is één ding, beeldkwaliteit een ander...
                        Voordat je ze koopt, zorg dat je ze zeker kan testen.
                        Tussen 150 en 200mm was ik er persoonlijk niet van onder de indruk. Vooral bij f/2.8 en veel licht/zon kreeg ik al snel heel wat CA.
                        Ik had in elk geval de indruk dat mijn eerdere, oudere 70-200 niet-HSM daarvan veel minder last had.
                        Als je een exemplaar hebt dat minder CA produceert, of wanneer je dat niet erg vindt, dan is deze lens zeker te overwegen.
                        HSM van deze lens is gewoon snel en precies. Ik zou niet weten waarom het nog sneller zou moeten... (voor mijn gebruik in elk geval).

                        Maar nogmaals: zorg dat je vooraf kan testen. En ideaal gezien: probeer ook een lens met stabilisatie op 200mm eens. Dan merk je het verschil.
                        Sommigen vinden het onontbeerlijk, voor anderen is het niet meer dan "nice-to-have"...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens sigma

                          OS dient om bewegingsonscherpte als gevolg van het bewegen van de lens/fotograaf te verminderen.
                          Hoe beter je zelf de lens stil kan houden, of op je onderwerp gericht houden in het geval van panning, hoe minder dat je dit nodig hebt.
                          In het algemeen wordt de richtlijn gehanteerd dat je geen beweginsonscherpte krijgt zolang je de sluitertijd korter houdt dan 1/brandpuntsafstand (persoons afhankelijk).
                          Als je m.a.w. fotografeert met een sluitertijd van 1/500 dan gaat de OS geen verschil maken. Ga je pannen met een sluitertijd van 1/200 dan kan het helpen.
                          Ga je foto's maken bij minder licht en langere sluitertijd dan helpt het om de sluitertijd tot 8x (3 stops) te verlengen zonder bewegingsonscherpte te krijgen (bvb. 300mm, 1/50). Dit kan je anders enkel bereiken door een statief te gebruiken.
                          Last edited by cojon; 24 juli 2012, 11:12.
                          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens sigma

                            Hierbij kan de vraag ook nog zijn op welk toestel. Op DX was de "oude" Nikon VR ook bepaald niet verkeerd. De nieuwe is inderdaad nog beter.
                            Helaas heb ik met Sigma nog zelden meegemaakt dat de bouwkwaliteit mij overtuigde. De macro-objectieven zijn een goede uitzondering, evenals de andere prime lenzen, alhoewel de 30, 50 en 85mm er na 10 jaar gebruikt niet even goed uit zullen zien als de Nikon varianten.

                            Op welk toestel gaat de lens gebruikt worden is dus de belangrijkste vraag.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment

                            Working...
                            X