Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderhoud objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderhoud objectieven

    ik heb hier eens een vraaagje over, met wat kuisen jullie de voorkant van jullie lens af? soms kan het gebeuren dat er wat stof ofzo op komt te zitten. ik kuis dit dan af met doekje waar je een pc scherm of bril met afkuist is dit daar goed voor? of wat kan ik beter gebruiken?

    grtz
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

  • #2
    Re: onderhoud objectieven

    Scheerkwast.

    Comment


    • #3
      Re: onderhoud objectieven

      Eers schoonblazen met een blaaskwastje en dan met een microvezeldoekje. Bij heftig vuil gaat er eerst, na het schoonblazen, nog een spraytje lenscleaner van de supermarkt over. Als je gelijk gaat poetsen, bestaat de kans dat er een hard stof tussen zit en je hebt een kans op een kras.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: onderhoud objectieven

        ik blaas ook eerst het stof weg maar soms zit je met wat strepen, die ik dan wegdoe met een doekje voor de pc of bril.
        een lenscleaner spray kan je dit overal kopen? of is dat zo een spray waar enkel lucht uit komt?
        Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: onderhoud objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
          Een lenscleaner spray kan je dit overal kopen? of is dat zo een spray waar enkel lucht uit komt?
          Niet overal, bij de beenhouwer hebben ze dat niet.

          Een spray is vloeibaar, kan je bv. kopen bij een optieker, is gewoon een reinigingsmiddel (zeep) met gedistileerd water en wat isopropanol alcohol, onschadelijk
          voor coatings ed. bovendien heeft Isopropanol een antistatische eigenschap, zodat stof minder aangetrokken wordt.

          Comment


          • #6
            Re: onderhoud objectieven

            Ik gebruik een reinigingsvloeistof die ook voor (zonne)brillen gebruikt wordt. Daarna met een microvezeldoekje erover en klaar.
            Mijn vriendin is optiekster, dus ik zit aan de bron
            Greetzzzzzzzzzzzz......
            Wonnie
            www.spectare.be

            Comment


            • #7
              Re: onderhoud objectieven

              ik gebruik de lenspen
              ik probeer...
              mijn Fijsboecq en mijn flickr

              Comment


              • #8
                Re: onderhoud objectieven

                Al naar gelang de soort vervuiling: blaaspeer, lenskwastje, ethylalcohol/ isopropylalcohol, ademcondens, lenspapiertje, wattentip (icm alcohol, watten zijn tikje vettig)

                Groet Hans.

                Comment


                • #9
                  Re: onderhoud objectieven

                  Goede vraag.
                  Ik heb me ooit zitten zenuwachtig maken op een warme, regenachtige dag dat ik de "vellen" van de lens niet gepoetst kreeg, ook niet met lenspapier...
                  Zal geweest zijn omdat ik van koud in warm kwam.

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderhoud objectieven

                    En doen jullie dat ook bij de achterkant van de lens?

                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderhoud objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door pbar Bekijk bericht
                      En doen jullie dat ook bij de achterkant van de lens?
                      Als die vuil is wel.

                      De lenscleaner die ik gebruik is van HG uit de supermarkt en is ongeveer 1/10 van de prijs van die van de fotohandel.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: onderhoud objectieven

                        De achterkant doe ik met regelmaat met een wattenstaafje. (metalen ring) Van beschermdop op en afdraaien word deze ook vuil.

                        Comment


                        • #13
                          Re: onderhoud objectieven

                          Niet al te bezorgd zijn over een stofje of zo zou ik zeggen...
                          http://www.kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: onderhoud objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Niet al te bezorgd zijn over een stofje of zo zou ik zeggen...
                            http://www.kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
                            Precies.... Ik poets bewust mijn lenzen dan ook niet al te veel, is doorgaans nergens voor nodig. Als ik mijn lenzen al schoonmaak, doe ik dat heel voorzichtig eerst met een blaasbalgje, en daarna met zo'n droog brillendoekje die je bijvoorbeeld bij een nieuwe bril krijgt.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: onderhoud objectieven

                              De meeste lenzen die een beetje vervuiling er hebben op zitten, geven toch nog goede foto's, behalve de groothoeklenzen. Ik was op weg met mijn 14-24 Nikor op de D 700 bij regenachtig weer: dus enkele spatten water erop: de meeste foto's hadden veel fouten en vertekeningen door de druppels. OK het zijn geen stofjes, druppels zijn eigenlijk ook kleine lensjes. Maar het is misschien toch wel het vermelden waard.

                              Comment

                              Working...
                              X