Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Croppen...

    hoe doe je dat? op de body of software?
    Running is a way of living..

  • #2
    Re: Croppen...

    Bij mij kan dat beide en dat zal in de body ook met software gebeuren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Croppen...

      ik doe dit via Lightroom...
      Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

      Comment


      • #4
        Re: Croppen...

        Op de body is dat met de functie "uitsnijden" dacht ik. Maar soms merk je op van andere forumgangers en ik citeer" mooi gekropte foto". Hoe zien die dat dan??
        Hoe kan je opmerken dat de foto gecropt is?
        Running is a way of living..

        Comment


        • #5
          Re: Croppen...

          Ik denk een beetje dat Runnerken hier op BD (of elders) al wat gelezen en dat bepaalde termen niet helemaal duidelijk zijn ?
          Het eerst wat bij mij opkwam na het lezen van je vraag is :
          - cropfactor : dit heeft te maken met de grootte van de sensor (full frame camera of niet). Dit heeft dus te maken met body/lens
          - croppen : een stuk uit een foto halen. Dit heeft te maken met software.

          Oorspronkelijk geplaatst door Runnerken Bekijk bericht
          Hoe kan je opmerken dat de foto gecropt is?
          Op zich kan je dat niet weten, tenzij je de originele foto ook ziet. Dan kan je zien dat de "cropfoto" een stuk van de originele foto is.
          Last edited by kdm; 15 juli 2012, 20:18.

          Comment


          • #6
            Re: Croppen...

            KDM

            ik ben dan ook nog maar een beginner hé en probeer nu zoveel mogelijk info op te slaan. Zit nog met serieus wat vragen en denk deze hier te vinden op BD
            Running is a way of living..

            Comment


            • #7
              Re: Croppen...

              Ik zag het dat je nog maar pas bezig was.
              No problem hé, we zijn allemaal ooit begonnen. Ik heb hier op BD ook al veel bijgeleerd door te lezen en vragen te stellen.

              Comment


              • #8
                Re: Croppen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Runnerken Bekijk bericht
                Op de body is dat met de functie "uitsnijden" dacht ik. Maar soms merk je op van andere forumgangers en ik citeer" mooi gekropte foto". Hoe zien die dat dan??
                Hoe kan je opmerken dat de foto gecropt is?
                Als de verhoudingen anders zijn dan de 24/36 die standaard is bvb. (of 4:3 of welk soort camera ze ook hebben)
                Je ziet dat dus door cameramodel en resultaat in pixels te bekijken.
                Een 5D MK II heeft pakweg 3744 x 5616 maar je zal afbeeldingen vinden van 4826 × 3217, die laatste is dus een deel van(of een crop).

                Comment


                • #9
                  Re: Croppen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Als de verhoudingen anders zijn dan de 24/36 die standaard is bvb. (of 4:3 of welk soort camera ze ook hebben)
                  Je ziet dat dus door cameramodel en resultaat in pixels te bekijken.
                  Een 5D MK II heeft pakweg 3744 x 5616 maar je zal afbeeldingen vinden van 4826 × 3217, die laatste is dus een deel van(of een crop).
                  Dat is niet helemaal waar.
                  Soms gebeurt het dat ik een lichte crop uitvoer om een storend element aan de rand van de foto weg te snijden.
                  Waarna ik de foto terug op de oorspronkelijke pixelgrootte breng, (door ze softwarematig te extrapoleren).
                  Het hoeft geen betoog dat dit eigenlijk foefelen is en dat de kwaliteit er onder lijdt.
                  Maar voor beelden waarbij topkwaliteit niet primeert, bijvoorbeeld om op het web te plaatsen (ivp een groot formaat print), is dit ook geen doodzonde.
                  Ik bedoel maar, je kan het niet altijd met zekerheid of het al dan niet een crop is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Croppen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    Dat is niet helemaal waar.
                    Soms gebeurt het dat ik een lichte crop uitvoer om een storend element aan de rand van de foto weg te snijden.
                    Waarna ik de foto terug op de oorspronkelijke pixelgrootte breng, (door ze softwarematig te extrapoleren).
                    Het hoeft geen betoog dat dit eigenlijk foefelen is en dat de kwaliteit er onder lijdt.
                    Maar voor beelden waarbij topkwaliteit niet primeert, bijvoorbeeld om op het web te plaatsen (ivp een groot formaat print), is dit ook geen doodzonde.
                    Ik bedoel maar, je kan het niet altijd met zekerheid of het al dan niet een crop is.
                    Wat is eigenlijk de reden dat je ze na het croppen weer gaat extrapoleren? Met de camera's van tegenwoordig (met > bijv. 18 MP of zelfs nog veel meer) heb je toch resolutie genoeg voor hele grote afdrukken, ook al crop je er eerst een stuk vanaf?
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Croppen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Wat is eigenlijk de reden dat je ze na het croppen weer gaat extrapoleren?
                      Voor afdrukken heeft dat inderdaad weinig zin, als je er een klein beetje afcropt.
                      Maar het werkt wel handiger, wanneer je foto's op het web plaatst, dat je steeds van dezelfde grootte kan vertrekken.
                      kwestie van alles mooi in dezelfde layout te laten passen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Croppen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Dat is niet helemaal waar.
                        Soms gebeurt het dat ik een lichte crop uitvoer om een storend element aan de rand van de foto weg te snijden.
                        Waarna ik de foto terug op de oorspronkelijke pixelgrootte breng, (door ze softwarematig te extrapoleren).
                        Het hoeft geen betoog dat dit eigenlijk foefelen is en dat de kwaliteit er onder lijdt.
                        Maar voor beelden waarbij topkwaliteit niet primeert, bijvoorbeeld om op het web te plaatsen (ivp een groot formaat print), is dit ook geen doodzonde.
                        Ik bedoel maar, je kan het niet altijd met zekerheid of het al dan niet een crop is.
                        Als je een stuk "weg-cropt" dan klopt de oorspronkelijke verhouding niet meer en één zijde terug op de natieve resolutie brengen verandert daar niets aan, tenzij je tweedimensionaal gaat vergroten en dan krijg je vervorming ...
                        Hoe je dus "altijd hetzelfde formaat" maakt voor het web is mij een raadsel want dat werkt enkel als je altijd met dezelfde grootte "crop-venster" werkt ...

                        Comment

                        Working...
                        X