Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens wisselen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens wisselen

    Ik zag vorig weekend iemand van lens wisselen ... op de zeedijk ... in de wind !!!
    Brrr, ik krijg de kriebels van zoiets. Ben ik TE voorzichtig ?
    Ik wissel zelfs geen lenzen als er ergens wat teveel stof in de lucht hangt naar mijn mening.

    Hoe pakken jullie het aan om in open lucht van lens te wisselen ?

  • #2
    Re: lens wisselen

    Gewoon wisselen als dat nodig is, probeer daarbij toch zoveel mogelijk uit de wind te blijven (met je rug naar de wind helpt daarbij al).
    Alleen als het regent wissel ik geen lenzen, want als de lens van de camera gehaald is, dan regent het er gewoon binnen...
    In heel stoffige omstandigheden probeer ik het aantal lenswissels ook wel tot een absoluut minimum te beperken.

    Als de sensor vuil is, dan reinig ik die. Zo moeilijk is dat toch niet?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens wisselen

      Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
      Hoe pakken jullie het aan om in open lucht van lens te wisselen ?
      Dan neem ik twee a drie kalmeerpilletjes, anders overleef ik het niet.

      Comment


      • #4
        Re: lens wisselen

        Ik doe dat nooit in openlucht, ik zorg altijd dat ik mijn vacuum-stolp mee heb.....

        Terug serieus, veel zorgen moet je je daar niet over maken hoor. Zoals Black Bandit al zei, met je rug naar de wind staan helpt al veel. En in geval van regen, denk dan aan de klokkenluider van de notre-dame....

        Comment


        • #5
          Re: lens wisselen

          Altijd camera afzetten (statische elektriciteit trekt stof aan) bij het wisselen van lenzen. Bij veel wind of stoffige omgeving kan je lenzen wisselen door je materiaal in een doorzichtige plastiek zak te houden. Eventueel kan je onder de AW hoes (ingebouwde regencover) van je fototas wisselen indien aanwezig.

          Cheers,
          Philippe
          beeldbank www.arterra.be
          persoonlijke site www.wildeyes.be
          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

          Comment


          • #6
            Re: lens wisselen

            Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
            Altijd camera afzetten (statische elektriciteit trekt stof aan) bij het wisselen van lenzen.
            Als je de lens van de camera haalt, dan zie je de sensor niet zitten, want die is afgeschermd door de sluiter en de spiegel.
            En als er dan toch nog een probleem zou zijn met statische elektriciteit, dan is die statische lading niet verdwenen door de schakelaar uit te zetten.
            Mijn auto is wel eens statisch geladen, als die in de garage staat dan is die lading zelfs na een paar dagen gewoonlijk nog niet verdwenen.
            Als ik de auto dan buiten zet, en ik wil de garagepoort sluiten, dan krijg ik geregeld een schok, daarom raak ik het metaal van de poort altijd eerst aan met een sleutel om de statische lading van mijzelf af te krijgen (in het donker zie ik dan altijd een vonkje).

            Om die statische lading te verwijderen zou ik die auto aan de aarding moeten hangen, net zoals ze met een vliegtuig doen voor ze mogen tanken.
            Dat moet je dan met de camera ook doen voor je lenzen wisselt...

            Maar ik vraag mij eigenlijk af waar die statische lading van de sensor vandaan zou moeten lomen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lens wisselen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              .......
              Mijn auto is wel eens statisch geladen...

              Om die statische lading te verwijderen zou ik die auto aan de aarding moeten hangen.........
              Elektrische schok tijdens het uitstappen van de auto? Dit komt doordat de auto statisch is geworden. Lees hier hoe je die ververlende schokjes kunt voorkomen!

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment

              Working...
              X