Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe digitale foto's bewaren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe digitale foto's bewaren?

    Vorige week, op bezoek bij mijn oma, had mijn overgrootmoeder org foto's bij van haar grootouders Ze ging deze laten bijmaken.

    Mooi toch dat ze na al die jaren nog goed zijn!!

    Hoe gaat dat bij digitale foto's in zjn werk? De meeste onder ons zullen hun foto's op een CD'ke branden ... maar vergeten dat de zelfgeschreven CD maar een tijdelijke opslag betekend. Zelfgebrande CD's verliezen namelijk hun data, de ene wat vroeger als de andere Zelfs enkele grote merken zoals Philips hebben maar een kleine levensduur. Sentinel zou het best scoren en geeft een levensduur (afhankelijk van type) 30 .. sommige zelfs 100j. Natuurlijk geen garantie dat het min 30 jaar blijft Natuurlijk helpt het van lage schrijfsnelheden
    te gebruiken!

    Zou een zonde zijn om binne 10j tot de constatatie te komen dat x aantal CD/DVD's hun data verloren is gegaan en je de foto's kwijt bent.

    Persoonlijk heb ik 15 RW's (zij zijn er nog gevoeliger aan) en een stuk of 4 CD's die na 6j en een béke geheel of gedeeltelijk hun data verloren zijn.

    Ik weet dat je bij KODAK je foto's op CD kunt laten zetten. Ik dacht dat zij geen 'gewone schrijver' gebruiken zoals wij, waardoor zij hier geen last van hebben. Kan iemand dit bevestigen? Heb het er anders voor over om mijn fotokes tijdelijk zelf te branden en ze nadien door hen op een niet tijdelijk medium te laten branden.

    Zijn er andere oplossingen?

  • #2
    ik vraag mij soms af hoe ze met zo'n onzin kunnen komen van 100 jaar terwijl de cd denk ik hoogstens 30 jaar bestaat

    Comment


    • #3
      Ik bewaar ze op de harde schijven van 3 computers in mijn netwerk. Dan mag er al eens een schijfje uitvallen. Volgens mij zijn harde schijven nog de beste oplossing, zorg er alleen wel voor dat je je foto's dupliceert op een andere schijf voor als er een crashet.
      Een oude computer met een linuxje erop en stampvol harde schijven gestoken is hier ideaal voor. Dit kan allemaal tweedehands gekocht worden dus het is redelijk goedkoop.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Ik gebruik een interne HD van 120GB, en een externe (USB2/Fire-Wire) van 160GB. Ik maak altijd een kopie naar de externe schijf, die alleen maar aanstaat als ik werkelijk foto's verplaats. En dan maak ik voor foto's die echt belangrijk zijn nog een extra kopie op CD.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by pierewiet
          ik vraag mij soms af hoe ze met zo'n onzin kunnen komen van 100 jaar terwijl de cd denk ik hoogstens 30 jaar bestaat
          Het is daarmee dat ik er geen vertrouwen in heb

          Comment


          • #6
            Oeps mijn Lian li tower gaat te klein worden als ik nog een HDD moet gaan bijsteken voor mijn foto's Mja dat is het nadeel als je bijna alleschijven in RAID staan hebt ... 2 schijven maakt 1 .. 4 maken 2 ...

            Zal er enkele moeten uitzwieren en vervangen met grotere capaciteit

            Jullie hebben je foto's enkel op HDD staan of is dat gewoon je back-up van je CD's?

            Comment


            • #7
              Mijn foto's worden gebackupt op:
              - HD SCSI raid 1 controller (mirror volumes)
              - CD (Taijo Yuden) en nog nooit enig probleem ondervonden (in 6 jaar)
              - DVD sind kort (2003), maar naar volle tevredenheid
              Always on the move for some action.

              http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

              Comment


              • #8
                Ik heb in '96 dia's op cd laten zetten (pcd-formaat) door KODAK
                De cd is een goudkleurige.

                Vandaag deze cd voor het eerst sinds '96 geprobeerd.

                Werkt perfect !!


                Ik weet dat je bij KODAK je foto's op CD kunt laten zetten. Ik dacht dat zij geen 'gewone schrijver' gebruiken zoals wij, waardoor zij hier geen last van hebben. Kan iemand dit bevestigen?
                BD0251BE
                Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

                Comment


                • #9
                  De goudkleurige CD van Kodac was de "KODAC-GOLD", met een dun goudlaagje. Zeer goede cd's die nu jammer genoeg niet meer te vinden zijn. Naar het schijnt zouden cd's met een goudlaagje beste garantie bieden op bewaring. (ook maar van horen zeggen)
                  MDB-VL
                  Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Rien Willems
                    Mijn foto's worden gebackupt op:
                    - HD SCSI raid 1 controller (mirror volumes)
                    - CD (Taijo Yuden) en nog nooit enig probleem ondervonden (in 6 jaar)
                    - DVD sind kort (2003), maar naar volle tevredenheid
                    Mmm Taijo Yuden CD's ... dacht dat die maar 1 tot 2 jaar bestaan?
                    Sinds kort DVD .. volle tevredenheid -> denk dat iedereen die afgelope 2 jaar data op CD/DVD zet nog geen prob's kende. Mij gaat het om problemen na 5, 10 ... jaar

                    Comment


                    • #11
                      ik heb een 80gb en een 20gb

                      dus ik zet ze op beide

                      dat cds hun data verliezen raar?
                      FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                      Canon EOS600d

                      Comment


                      • #12
                        Ik zet al mijn foto's op de 80GB harde schrijf van mijn computer. Daarnaast is er een identieke 80GB HD als backup. Dus de foto's worden op 2 HD gezet.

                        Voordeel is dat alle foto's met een muisklik kan bereiken. In de toekomst ga ik nog een derde externe HD kopen, zoals die laatst bij de Aldi, en deze zet ik dan op een andere kamer dan mijn computer.
                        Groetjes, Blord

                        Canon 7D en wat lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          De beste manier is het risico spreiden; bewaar je pics op verschillende plaatsen. Ik heb ze op CD staan, op HDD staan, en (enkel de "afgewerkte") op X-drive staan...
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            Je kunt ze natuurlijk altijd nog "ouderwets" printen
                            "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

                            Comment


                            • #15
                              Naast digitale opnamen ook een paar analoog maken, zodat bij eventueel verlies van data, je nog altijd een foto of dia hebt(zo doe ik het).
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment

                              Working...
                              X