Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

    Geen idee of ik in het juiste forumonderdeel zit.

    Ik weet eigenlijk niet of dit nu een belachelijke vraag is, meelopen met een fotograaf. Hoe leren anderen het? Ik zie hier vaak topics passeren van mensen die een huwelijk willen doen en met veel vragen zitten (welke lens, body, flitsen al dan niet,..) en denk dan vaak in mezelf... Pfiew, of je hebt heeeeeel veel zelfvertrouwen of je houdt van springen in het diepe ijskoude water. Anderzijds voel ik van mezelf ook een terughoudendheid om de vraag hier te stellen omdat ik (misschien onterecht) denk dat huwelijksfotografen denken dat ze concurrentie in huis halen?

    Nu ja, ik zal maar op 'nieuw discussie versturen' klikken en hopen dat ik niet met de grond gelijk gemaakt word...
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

    vraag het in ieder geval niet aan uw plaatselijke dorpsfotograaf :S
    heb dit vorige week gedaan en ben met een klein hartje terug weggegaan.

    gewoon gevraagd omdat ik wist dat ze alleen werkt, of ze soms iemand kon gebruiken om haar materiaal te dragen en me af en toe iets wil bijleren... haar antwoord.

    ik hou me niet bezig met zo'n dingen, jullie denken toch als amateurs dat je het kunt, jullie maken fotografie kapot, want alle mensen lopen naar jullie omdat jullie gratis/onder de prijs werken...

    tjah ik wist dus genoeg he ;S

    mss ook dom van mij om het te gaan vragen maarja ik wil hier kost wat kost verder mee geraken dan enkel en alleen een fotootje trekken

    grtz david

    Comment


    • #3
      Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

      Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
      ik hou me niet bezig met zo'n dingen, jullie denken toch als amateurs dat je het kunt, jullie maken fotografie kapot, want alle mensen lopen naar jullie omdat jullie gratis/onder de prijs werken...
      Mja, daar vrees ik dus ook voor en eigenlijk is dat heel jammer. Er zijn zoveel mensen die ergens 'stage' lopen. Waarom zou dat met fotografie dan niet kunnen?

      (aan het aantal reacties te zien en de hopen pro-fotografen of zelfs bijberoep-fotografen of amateurfotografen die hier op BD rondhangen... vind het wel jammer eigenlijk. Het is niet dat ik wil profiteren, maar ik wil welgemeend 'assisteren' en ook iets bijleren. Zou toch een win-win situatie moeten zijn?).
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

        Misschien dat op bepaalde momenten van een huwelijksdag het meer vanzelfsprekend is om iemand te laten meelopen dan op andere. Ik vind dat op die dagen bijvoorbeeld zeer weinig tijd is om uitleg te geven. Bijvoorbeeld bij de fotoshoot ben ik met een koppel bezig, converseer met hen tot ik ze relaxed krijg. Dan terwijl uitleg geven zou moeilijk zijn en breekt de sfeer. Ik gebruik zelf wel eens mensen om te helpen met de belichting tijdens de fotoshoot. Andere momenten van de dag ben ik beetje vlieg op de muur en hou me op de achtergrond. Daar zou het dan ook weer niet simpel zijn om te praten... Misschien dat je vooral met op de achtergrond mee te kijken kan leren. Tip ga eens een paar huwelijksmissen meewonen, 'spieken'. Veel blogs lezen a la http://www.melissajill.com/blog.cfm?catID=30.
        En maak je bvb. lid van detop.eu, daar steek je ook veel op.

        Succes,

        Kristof
        Website http://www.kristofpattyn.be

        a lotta canonstuff

        Comment


        • #5
          Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

          Ik heb deze vraag ook eens gesteld en kreeg wen privé bericht.
          Nou dat sloeg echt alle planken mis! Ik werd haast met de grond gelijk gemaakt.
          Ik sta er verder ook hetzelfde in het moet win-win zijn...
          Maarja dit valt niet mee.
          Persoonlijk denk ik dan ook een close up van het moment met de ringen van boven af met een Tele.
          EN ook nog een totaal shot is toch iets wat allen moeilijk wordt.
          Greetz Twan

          http://500px.com/TwanGroenen

          Comment


          • #6
            Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

            Ik snap ook niet waarom iedereen zo nodig wil "gaan meelopen" met een (huwelijks)fotograaf...
            Uitleg? Welke uitleg? De instellingen die men gebruikt? Al dan niet flits gebruiken?
            Misschien is het nuttiger om een cursus fotografie te volgen, waarbij je leert hoe je toestel te gebruiken bij verschillende lichtomstandigheden.
            Hèt moment op de foto vastleggen op een huwelijk... Tja, moet je daarvoor met een fotograaf meelopen? Als je weet hoe een stadhuisceremonie en een huwlijksmis min of meer verlopen en je hebt de hele dag vooraf met het aanstaande koppel 1 of meerdere keren overlopen... Dan weet je toch ook min of meer wanneer de momenten komen die je zeker moet vastgelegd hebben?

            KIjk, ik doe meestal gewoon paardensport, en hoe aangenaam gezelschap ook moge wezen, ik heb op zo'n momenten liever niemand rond mij. Niet omdat ik schrik heb van concurrentie, want die is er sowieso en en er zullen er altijd zijn die beter zijn. Maar gewoon omdat ik me wil concentreren op wat ik moet doen, en niet op wat ik aan een ander moet staan uitleggen...
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

              @Kristof: bedankt voor je reactie en de tips
              @Voltigeur: Wat een toon Ik heb wel degelijk al cursussen/workshop fotografie achter de kiezen, weet best hoe ik mijn toestel moet gebruiken. Niet dat het iets wil zeggen of iemand nu al dan niet cursussen heeft gevolgd. Er zijn mensen die prima fotografie leren via zelfstudie. Maar een huwelijk fotograferen is toch wel iets anders dan wat straatfotografie, studiowerk,.... Het gaat hem om de kleine kneepjes, zoals bv. wisselen van lenzen, wat wanneer, of waar staan, hoe omgaan met mensen, hoe omgaan met 'stress-situaties', flitsen,...
              Ik kan blogs/huwelijkswebsites/portfolio's afschuimen zoveel ik wil, maar dat geeft je nog niet de 'feeling' van de actie zelf. Ik hou bv. heel erg van babyfotografie, maar je mag nu nog zoveel babyfotografieportfolio's bekijken als je wil, je weet pas wat het is als je het zelf gedaan hebt. Een baby kun je zoeken om te oefenen, paarden ook, maar een huwelijk? Ik zie me niet in een kerk binnen stappen en zeggen, he hallo mensen, ik kom wat oefenen.

              Ik heb alle respect voor mensen die liever geen pottenkijkers willen, maar ik lees toch regelmatig over 2nd shooters, dus ja, niet waagt niet wint. Ik kan het maar vragen. Maar goed, duidelijk 'wrong question'.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                Presenteer jezelf als fotografe, op feesten en partijen in je eigen familie- en vriendenkring. 't Barbecue-seizoen biedt bijvoorbeeld gelegenheden genoeg.
                Je werkt niet tegen betaling maar letterlijk voor de kost, tussen mensen die je kent.
                (Misschien mag je van de gastvrouw een tweede fotograaf uitnodigen om ervaringen (of materiaal) uit te wisselen.)

                Vrolijk experimenteren in een ontspannen sfeer. De mislukte foto's krijgt niemand te zien.

                Zo bouw je je stielkennis én vooral je zelfvertrouwen op.
                Als zich later een bruiloft aandient, moet je alleen nog dat protocol een beetje bestuderen.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Presenteer jezelf als fotografe, op feesten en partijen in je eigen familie- en vriendenkring. 't Barbecue-seizoen biedt bijvoorbeeld gelegenheden genoeg.
                  Haha, Jos Veel feestjes hebben wij niet hoor, maar als er zijn dan doe ik mijn best en dat wordt altijd heel positief onthaald. De meesten vinden dat ik zo bescheiden niet moet zijn, maar ja...
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                    even mijn bescheiden mening ...
                    enja, er zijn hier mensen die beginnende fotografen wel de kans te geven ...
                    denk dat je zelf even geluk moet hebben ...

                    ben zelf reeds paar x mee geweest met iemand van BD op een trouw als second shooter.
                    eerste keer is enorm veel leergeld ... praktische tips, verloop van dag, belichting op locatie, ... .
                    tweede keer is proberen te verbeteren wat eerste keer verkeerd gelopen is ...

                    bedoeling:
                    - zelf iets bijleren
                    - prime shooter foto's aanleveren die hij kan afleveren als extra's !
                    - hulp bij prime shooter, al is het maar om af te zetten en daarna parking te kunnen zoeken ...

                    ik begrijp zeer zeker dat er voor en tegenstanders zijn ... zoals steeds ... en kan ook beide partijen gelijk geven!

                    afgelopen weekend mijn eerste zelfstandig huwelijk gehad ... zonder die opleidingen had ik nooit dit resultaat bekomen!
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                      @ Nena: Ik had helemaal gèèn toon. Ik gaf gewoon mijn eerlijke mening.
                      Kijk, als jij jouw toestel kent, en weet wannèèr je hoè moet belichten, dan rest er toch nog enkel het juiste moment te weten? En gezien een huwelijk een draaiboek is waarbij bijna alles vooraf gepland is, kan je dus heel makkelijk alles bespreken en min of meer vooraf weten wàt wannèèr zal gebeuren...
                      Wel of niet gebruik maken van een flits, da's volgens mij een persoonlijke (zoawel van fotograaf als van het koppel) keuze, die je ook vooraf kan bespreken...
                      De foto's in het park, bij het kasteel of waar dan ook, dat zijn ook zaken die persoonlijk zijn. Dus ook daar heb je eigenlijk geen hulp van derden nodig.

                      Paarden kan je inderdaad zoeken. Voor een portretje. Wedstrijden en shows daarentegen zijn heel andere koek, daar heb je maar 1 kans.
                      Tijdens een reportage bij iemand thuis, heb ik geen enkel probleem als er iemand bij is die uitleg wil (al heb ik mijn twijfels of er überhaupt iemand raad, advies en uitleg van mij zou willen). Daar heb je alle tijd, kan je een ruiter terug laten aanrijden, een sprong laten hernemen, een portretpose laten herdoen. Op wedstrijden en shows kan dat nièt. Als ik op hèt moment een uitleg aan het doen ben, dan is hèt moment voorbij en komt het niet terug. Dus daar wil ik alleen zijn, zonder gestoord te worden.
                      Een hulpje, om het maar eens oneerbiedig te noemen, dat achter mij aanholt met mijn rugzak en op mijn vraag de juiste lens, de flits en dergelijke aangeeft, dat kan wel nuttig zijn. Voor MIJ, maar die persoon zal niks hebben opgestoken van het eigenlijke fotograferen...
                      Bij een huwelijk is dat net zo. Dus ik begrijp de reactie van velen wel heel goed. Je hebt als fotograaf gewoon de tijd niet om je met iemand anders bezig te houden, dus werkt het voor de meesten gewoon storend.
                      En ja, concurrentie. Ook al is het maar potentiële concurrentie in een verre toekomst, daar zitten er ook weinig op te wachten. Al zeker niet op concurrentie met degelijk materiaal. Er worden sowieso al minder fotografen gevraagd omdat "Liesje van de buren, of Jacques van de personeelsdienst, of het dochtertje van de nicht van mijn vrouw het gratis doet met zijn/haar professionele reflex"... Kijk hier maar eens op BD hoeveel mensen er de vraag komen stellen of iemand foto's van hun huwelijk wil maken tegen een veel te lage prijs, daarvoor ook nog alle foto's willen, en het liefst zelfs de originele bestanden. Omdat men geen echte huwelijksfotograaf wil nemen. Tja, ergens begrijpelijk dan dat veel fotografen niet zitten te wachten op iemand die wil meelopen en binnen niet afzienbare tijd werk, en dus ook inkomen, van hen zal "afpakken".
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        En gezien een huwelijk een draaiboek is waarbij bijna alles vooraf gepland is, kan je dus heel makkelijk alles bespreken en min of meer vooraf weten wàt wannèèr zal gebeuren...
                        Mja, daar ga ik dus niet mee akkoord. Het is zoals Stroedel ook in zijn berichtje zet. Volgens mij valt er toch heel wat te leren door 2nd shooter te zijn.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Dus daar wil ik alleen zijn, zonder gestoord te worden.
                        Een hulpje, om het maar eens oneerbiedig te noemen, dat achter mij aanholt met mijn rugzak en op mijn vraag de juiste lens, de flits en dergelijke aangeeft, dat kan wel nuttig zijn. Voor MIJ, maar die persoon zal niks hebben opgestoken van het eigenlijke fotograferen...
                        Ik heb het dan ook niet over een 'hulpje'

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Je hebt als fotograaf gewoon de tijd niet om je met iemand anders bezig te houden, dus werkt het voor de meesten gewoon storend.
                        En nochtans lees ik vaak dat huwelijksfotografen 2nd shooters meenemen, maar ik heb het idee dat dit in dit bekrompen belgenland precies nog niet ingeburgerd is

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Tja, ergens begrijpelijk dan dat veel fotografen niet zitten te wachten op iemand die wil meelopen en binnen niet afzienbare tijd werk, en dus ook inkomen, van hen zal "afpakken".
                        Mja, wel, ik vind dit nog zo een bekrompen redenering Maar zal misschien aan mij liggen.

                        No hard feelings, bedankt voor je visie.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                          1. Misschien valt er wel heel wat te leren. Misschien wordt het ook gewoon overschat of overroepen. Wat het wel is, dat is een kans om foto's te maken terwijl het er weinig toe doet, gezien de "echte" fotograaf toch alle foto's zal hebben die er nodig zijn. De meeloper kan aan de lopende band leren en veel fouten maken zonder dat het kwaad kan...

                          2. Ik wèèt dat je 't niet had over een hulpje. Ik vermeldde gewoon dat ik daar gèèn probleem mee heb op een show of wedstrijd, omdat ik mij er ook niet hoef mee bezig te houden om uitleg of zo te geven.

                          3. Uitleg geven en tegelijk foto's moeten maken is niet handig, zeker niet als er geen 2de kans komt om een moment vast te leggen. Dat heeft niks met bekrompenheid, maar alles met werkbaarheid te maken.

                          4. Tja, misschien is België een land met een bekrompen mentaliteit. Maar vergeet ook niet dat België ook een landje is ter grootte van een postzegel, er nog relatief weinig mensen trouwen en er fotografen bij komen aan de lopende band, sinds de spiegelreflexen met kitlens niet veel meer meer kosten dan een degelijke compact.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                            Normaal ga ik binnenkort nog wat minder gewone vrouwensporten (wielrennen - touwtrekken - Higlandgames) fotograferen
                            Als je wil kan je eens meegaan.
                            http://www.stich.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand die assistentie/2de fotograaf kan gebruiken?

                              het probleem van een oversized forum komt weer op de proppen. Meteen het slechtste van alles denken en dan maar meteen ook uiten. Meelopen is in mijn ogen de beste leerschool die er is, rekening houdend dat vooraleer je met iemand meeloopt je je toestel wel goed moet kennen anders leer je quasi niets of toch niet veel. Let op ik zeg niet dat je je toestel niet kent, dit is algemeen gezegd voor anderen die hier zouden meelezen maar zelf hun mond niet meer durven openen door agressieve reacties die er hier de laatste tijd altijd komen. En vooraleer die agressievelingen afkomen van dat meelopen niet nuttig is, leg me dan uit waarom er zoveel workshops zijn gegeven door echte professionele fotografen

                              Nena, jouw vraag is zeker niet ongepast en integendeel, je wilt bijleren, waarom zou je je dan moeten verstoppen. Ik hoop dat je met iemand zult kunnen meelopen. Ik zou zeggen, loop eens met mij mee maar helaas kan ik je niet veel aanbieden want ik zit zelf ook nog in een leer proces. Het enige wat je dan zou kunnen doen is foto's nemen en experimenteren Maar of je daar veel aan hebt. Ik ben dan ook geen professioneel maar wil het later wel in bijberoep gaan doen.
                              Last edited by Oli; 17 juli 2012, 11:04.
                              UnicornPictures on Facebook & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X