Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd en iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sluitertijd en iso

    mits ik nog een totaal beginner ben heb ik toch het één en andere te vragen.
    nu als een b.vb een sluitertijd heb van 1/2500 dan mag de iso niet te hoog staan en omgekeerd of ben ik verkeerd?
    als ik nu een foto wil nemen van een surfer en ik wil de surfer zeer goed in beeld en het water dat ge de golfen zeer goed kan zien . wat voor sluitertijd en iso heb je dan ongeveer nodig?

    grtz

    ps: ik zie als ik mijn sluitertijd aanpas dat ik van 1/4 tot 1/4000 kan gaan maar ook van 0"3 tot 30" wat is daar het verschil in?
    Last edited by montana; 10 juli 2012, 18:35.
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

  • #2
    Re: sluitertijd en iso

    Voor actiemomenten te bevriezen moet je een hoge sluitertijd gebruiken, 1/1000s is een goed begin. Korter mag altijd uiteraard.

    Als je ISO daarvoor omhoog moet dan zij het zo. Je kan uiteraard ook een groter diafragma gebruiken bv. F2.8 ipv F5.6 waardoor je sluitertijd weer omhoog kan of je ISO omlaag.

    Er zijn maar 3 parameters die je kan veranderen, F-stop / sluitertijd / ISO .
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: sluitertijd en iso

      niet zo eenvoudig om op te antwoorden,
      sluitertijd minstens evenveel als je lens mm, dit om onscherpte te voorkomen vb. 200mm lens sluitertijd 1/200 sec.
      iso, hangt een beetje van de hoeveelheid licht ter beschikking op het moment maar gezien dat je een 550 hebt zou ik toch niet veel hoger gaan dan 400 iso ivm. de ruis

      op je tweede vraag zie je het verkeerd, zie bovenstaande uitleg ivm ruis
      wat het verschil tussen 1/4-1/4000 en 0"3 tot 30" snap ik zelf niet goed wat je wil weten maar het gaat toch om de zelfde indicatie ? dus sluitertijd het verschil is dat 0"3 langer is dan 1/4000.
      dus 0"3 zijn 3 seconden en 1/4000 is een 4000 ste van 1 sec

      grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: sluitertijd en iso

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        . Je kan uiteraard ook een groter diafragma gebruiken bv. F2.8 ipv F5.6 .
        beste, alvast bedankt voor uw antwoordt, nu ik kan niet lager gaan dan F5.6 en het hoogste is F36

        grtz
        Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: sluitertijd en iso

          Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
          niet zo eenvoudig om op te antwoorden,
          sluitertijd minstens evenveel als je lens mm, dit om onscherpte te voorkomen vb. 200mm lens sluitertijd 1/200 sec.
          iso, hangt een beetje van de hoeveelheid licht ter beschikking op het moment maar gezien dat je een 550 hebt zou ik toch niet veel hoger gaan dan 400 iso ivm. de ruis

          op je tweede vraag zie je het verkeerd, zie bovenstaande uitleg ivm ruis
          wat het verschil tussen 1/4-1/4000 en 0"3 tot 30" snap ik zelf niet goed wat je wil weten maar het gaat toch om de zelfde indicatie ? dus sluitertijd het verschil is dat 0"3 langer is dan 1/4000.
          dus 0"3 zijn 3 seconden en 1/4000 is een 4000 ste van 1 sec

          grts
          ok zeer wel bedankt voor de info, dus als ik nu een surfer wil fotograferen ben ik beter met een hoge sluitertijd?

          grtz
          Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: sluitertijd en iso

            Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
            ok zeer wel bedankt voor de info, dus als ik nu een surfer wil fotograferen ben ik beter met een hoge sluitertijd?
            Ik zou met een korte beginnen, iets van 1/1000 tot 1/2000 maar dat kun je zelf vaststellen wat geen bewegingsonscherpte meer geeft.

            Camera op S(of T afhankelijk van het merk camera), sluitertijd instellen, lens op het gewenste diafragma en dan rolt er vanzelf een iso uit.

            Nu kun je de sluitertijd langer gaan maken tot dat bewegingsonscherpte optreedt van de beweging van de surfer of van je eigen gebeef.
            0''3 zal wel 3 sec zijn en 30'' 30 sec.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: sluitertijd en iso

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              0''3 zal wel 3 sec zijn
              Ik denk 0.3 of ongeveer 1/3 sec.; 3 sec. is 3".

              Comment


              • #8
                Re: sluitertijd en iso

                het meeste is terug te vinden in je handleiding
                EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                https://sites.google.com/view/pdh65/

                Comment


                • #9
                  Re: sluitertijd en iso

                  Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                  het meeste is terug te vinden in je handleiding
                  alles komt op hetzelfde neer, RTFM
                  Last edited by Buzzekeueh; 11 juli 2012, 07:59.
                  Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                  SITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: sluitertijd en iso

                    Ik denk dat je overdag die surfer wel moet kunnen bevriezen met die hoeveelheid licht.
                    Maar ga je wel genoeg van die surfer zien met een 55 mm lens?

                    Ruud
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: sluitertijd en iso

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik denk 0.3 of ongeveer 1/3 sec.; 3 sec. is 3".
                      Nee, 3" is 3 s

                      Sec. bestaat in het SI-stelsel al sinds de jaren 70 niet meer, net als gr en kgf en kgr en weet ik veel.
                      Ik moet ook "mens" schrijven en geen "mensch".

                      Comment


                      • #12
                        Re: sluitertijd en iso

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Nee, 3" is 3 s

                        Sec. bestaat in het SI-stelsel al sinds de jaren 70 niet meer, net als gr en kgf en kgr en weet ik veel.
                        Ik moet ook "mens" schrijven en geen "mensch".
                        Jammer, maar helaas. Toch leuk geprobeerd, hoor.

                        Wie heeft het hier over SI-stelsel? Bij het SI-stelsel gaat het over symbolen, hier is het gewoon een afkorting, zoals d.w.z. of enz. ook een afkorting is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sluitertijd en iso

                          als je dan toch puntje op de i wil zetten, dan is het gebruik van het aprostof of aanhalingstekens verkeerd en geven niet de tijd in seconden en minuten weer, maar wel boogminuten en boogseconden.
                          maw. een eenheid om de grootte van een hoek mee aan te geven.

                          grts
                          Korandoke
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: sluitertijd en iso

                            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                            als je dan toch puntje op de i wil zetten, dan is het gebruik van het aprostof of aanhalingstekens verkeerd en geven niet de tijd in seconden en minuten weer, maar wel boogminuten en boogseconden.
                            maw. een eenheid om de grootte van een hoek mee aan te geven.

                            grts
                            Korandoke
                            maar op je camera staat het toch maar om seconden aan te geven
                            Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                            SITE

                            Comment


                            • #15
                              Re: sluitertijd en iso

                              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                              als je dan toch puntje op de i wil zetten, dan is het gebruik van het aprostof of aanhalingstekens verkeerd en geven niet de tijd in seconden en minuten weer, maar wel boogminuten en boogseconden.
                              maw. een eenheid om de grootte van een hoek mee aan te geven.
                              Dat is flauwe kul, hè. Als het gebruikt wordt om boogminuten en boogseconden aan te geven wil dat nog niet zeggen dat het voor andere dingen niet gebruikt wordt. Zo zal een Amerikaan z'n lengte aan kunnen geven met 5' 4" en dan gaat het niet om een hoek. Zo worden beide ook gebruikt om tijd aan te geven. Het een sluit het ander niet uit. Trouwens, als de camera 0"5 aangeeft, ga jij er dan van uit dat het om een hoek gaat?



                              Edit: Buzzekeueh was me voor.

                              Comment

                              Working...
                              X