Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

    Ik heb een 7D met een Tarmron 17-50 2.8 lens (heb ook een 70-200mm f4 en 85mm f1.8).

    Ik ben van plan om mijn 7D te vervangen door een 5D mkII omdat ik voornamelijk met modelfotografie bezig ben.
    Vermits de 17-50 niet meer bruikbaar is wou ik deze vervangen door de Tamron 28-75mm F2.8. Dit omdat de Canon variant iets te duur is.
    Is dit een verstandige keuze en is deze lens van dezelfde kwaliteit als de 17-50?

    Ik twijfel om als alternatief een tweedehandse 24-105 f4 te kopen maar dan heb ik wel geen 2.8 meer wat ik wel minder vindt.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

    28-70 is net iets beter als de 17-50, eigen ervaring.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

      De Tamron 28-75 geeft volgens de reviews vrij veel vigneting als je die op een full-frame gebruikt. Ook de nieuwe Tamron 24-70 f2,8 met beeldstabilisatie heeft hetzelfde probleem.

      Ik heb de Tamron 28-70 ooit zelf nog gebruikt op de 300D en later op de 20D, als de beelden echt scherp moesten zijn, dan werkte ik toch liever niet met het diafragma helemaal open, vanaf f4 was die wel aanvaardbaar.
      De AF was ook heel traag.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

        De Tamron 28-75 vind ik een fijne lens op een APS-C Canon. Eindelijk een lens met een mooi bokeh!
        Op full frame vind ik dit objectief tegenvallen.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

          Ik twijfel om als alternatief een tweedehandse 24-105 f4 te kopen maar dan heb ik wel geen 2.8 meer wat ik wel minder vindt.
          Tamron heeft ooit een 28-105mm f/2.8 uitgebracht (ik heb er een op mijn 5dI), misschien is dat een optie voor je. Nu alleen tweedehands te verkrijgen. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van de lens, al heb ik meestal een 50mm prime op mn camera, maar das vooral praktisch en luiheid (lekker licht om mee te nemen, de Tamron is zwaar). Van vignetering heb ik weinig last bij de lens, bij mij werkt de autofocus alleen niet best, maar ik weet niet of dat aan mijn exemplaar ligt of dat bij meerdere exemplaren is.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

            Het resultaat met een 5DII zal wel niet veel verschillen van dat met een a900.

            Mijn ervaring met a900 was dat de lens het redelijk doet, zeker gezien de lage prijs, maar dat je er niet de volledige capaciteit van de sensor mee benut.
            De lens haalt die resolutie blijkbaar niet, wat je de indruk kan geven dat de beelden niet 100% de scherpte halen die je bv. wel hebt met een CZ24-70...
            Contrast was ook wat minder, en de kleurweergave van de CZ is ook beter. In welke mate dit van toepassing is als je met een Canon 24-70 vergelijkt weet ik niet.

            Maar als je niet niet al te veel cropt en niet op reuzenformaat afdrukt, zou het resultaat best wel goed moeten zijn.

            Een andere optie is een Sigma 24-70 HSM. Levert wat mij betreft een betere beedkwaliteit dan de Tamron (en heeft HSM), maar is natuurlijk ook een pak duurder en groter/zwaarder.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 28-75mm F2.8 op 5D mkII

              op APS is de optische kwaliteit van de tamron 28-70, nog altijd bij de beste , zo niet de beste.
              dwz dat het centrum gebied op FF ook top is, maar in de hoeken presteert ze minder goed op FF
              gebruik deze lens nog regelmatig op FF (a900 24mp) en op aps (NEX).
              bokeh van die lens is voor een zoom binnen dat bereik niet slecht, sigma is op dat punt zwakker en eigenlijk af te raden.
              dus in feite heb je een goed bruikbaar objectief voor een zeer zachte prijs.

              zou persoonlijk voor de nieuwe tamron 24-70 gaan, is meer dan dubbel de prijs, heb deze nog niet gebruikt en ook nog maar weinig voorbeelden van gezien, maar je mag verwachten dat dit een toplens is die op veel punten beter zal presteren dan de dure merklenskes. Heb de laatste tijd veel beelden van de laatste nikon 24-70 versie op de D800 gezien en die lens heeft ook haar problemen, zoals elke lens trouwens.

              als contrast, kleurweergave en bokeh van een lens minder goed is dan zie je dat op een a5 printje, krijgt nooit een aangenaam beeld, als een lens wat minder scherp is in de hoeken zie je dat op 100% view maar ga je dat daarom nog niet zien op a3 print.
              wat vignetting betreft bij de meeste, zo niet alle merken, zijn er in-camera SW-correcties ingebouwd om vignetting van hun lenzen op te vangen, dit gebeurt niet voor bvb sigma en tamron objectieven, maar je kunt dit heel vlug op PC (zelfs automatisch) corrigeren.

              hier voorbeelden van de 24-70 tamron op canon 5dmkiii http://www.flickr.com/photos/transco...7629441185336/
              Last edited by puerte; 10 juli 2012, 09:38.

              Comment

              Working...
              X