Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 24-85 f: 3,5-4,5G ED VR vs Nikkor AF-D 28-105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 24-85 f: 3,5-4,5G ED VR vs Nikkor AF-D 28-105

    AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR vs AF-D 28-105

    Al enkele dagen zat ik vergeefs uit te kijken naar een review of bespreking over de Nikkor 24-85 VR.
    Eergisteren heb ik het objectief gehaald bij Art & Craft en vanmorgen heb ik mijn aanwinst vergeleken met de AF-D 28-105, een oudere, handige en lichte zoom.
    Met allebei de objectieven heb ik opnames gemaakt op verschillende brandpuntsafstanden, telkens op volle opening en op diafragma 8. Opnames van op statief/VR uitgeschakeld.
    Vergeleken met het AFD-objectief komt het nieuwe objectief wat scherper, duidelijk contrastrijker en warmer van kleur over en het is vooral met VR!
    Ik weet wel dat de 14-24, de 24-70 en de lichtsterke telezooms kwalitatief beter zijn maar voor mijn onderwerpkeuze heb ik ze niet nodig en voor mijn rug zijn ze te zwaar.
    Voor geïnteresseerden verwijs ik naar de MTF-chart van beide objectieven:

    en: http://www.mir.com.my/rb/photography...05mm/index.htm
    Je kan beide objectieven ook vergelijken op:http://imageshack.us/photo/my-images...safd28105.jpg/
    Op verzoek stuur ik desnoods de vergelijking op groter bestand.

    amafot
    Last edited by amafot; 18 juli 2012, 16:49.

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 24-85 f: 3,5-4,5G ED VR vs Nikkor AF-D 28-105

    Lijkt mij erg vreemd dat kleur en contrast beínvloed worden door de VR.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 24-85 f: 3,5-4,5G ED VR vs Nikkor AF-D 28-105

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Lijkt mij erg vreemd dat kleur en contrast beínvloed worden door de VR.
      Ik denk dat t.s. er op duidde dat het objectief mét VR is en niet dat de resultaten beter zijn met VR


      @t.s.

      ik heb onlangd zo'n oude 28/105 gehad (gekocht als licht reislensje) en dit omdat ik mijn Sigma 24/70 f2.8 HSM soms wat te kort vind

      Ik ben er twee keer mee buiten geweest, pfff, eigenlijk pas vanaf f8 a f11 goed en het is dus direct terug verkocht.

      Ik snap niet vanwaar de lovende reviews komen. Dan is mijn Sigma véél beter.

      Het is dus maar te hopen dat een nieuwe lens beter is....
      Last edited by Jozef68; 6 juli 2012, 06:23.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 24-85 f: 3,5-4,5G ED VR vs Nikkor AF-D 28-105

        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Ik denk dat t.s. er op duidde dat het objectief mét VR is en niet dat de resultaten beter zijn met VR


        @t.s.

        ik heb onlangd zo'n oude 28/105 gehad (gekocht als licht reislensje) en dit omdat ik mijn Sigma 24/70 f2.8 HSM soms wat te kort vind

        Ik ben er twee keer mee buiten geweest, pfff, eigenlijk pas vanaf f8 a f11 goed en het is dus direct terug verkocht.

        Ik snap niet vanwaar de lovende reviews komen. Dan is mijn Sigma véél beter.

        Het is dus maar te hopen dat een nieuwe lens beter is....
        Ik gebruik al de 28-105 sedert hij eind de jaren 90 uitkwam.
        Ik heb absoluut geen klagen van de optische kwaliteiten van dit lensje.
        Toegegeven, net zoals iedere lens moet je één stopje dichtknijpen om optimale kwaliteit te hebben, maar vanaf f5.6 presteert deze lens gewoonweg zeer goed.
        Ik snap dus de lovende reviews wel.
        Blijkbaar heb je een minder exemplaar te pakken gehad.
        Mijn Sigma-ervaringen daarentegen zijn een stuk minder positief. Vandaar dat ik alleen nog Nikkor lenzen koop.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment

        Working...
        X