Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterbol op foto ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterbol op foto ?

    Gisteren een uitstapje naar Pari Daiza,
    bij het fotograferen aan een waterval staat op een foto of 10 een glinsterende bol, met golven in als bij het fotograferen van water, die af en toe op een andere plaats staat en anders is van grootte,
    die staat niet op de foto's ervoor of erna, en de lens werd tussendoor niet afgekuist.
    Kan dit een waterdruppel zijn die vanzelf terug opdroogde door de warme zon ?

    ( nog aan het uploaden )
    Last edited by maaike_; 1 juli 2012, 15:09. Reden: extra uitleg

  • #2
    Re: Waterbol op foto ?

    Gebruik de zoekwoorden "flare" of "lensflare" in de zoekfunctie van dit forum.
    't Zal snel duidelijk zijn.
    Last edited by Jos Vanhengel; 1 juli 2012, 18:48. Reden: Fouten verbeteren
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Waterbol op foto ?

      Jos, dat was ook het eerste waaraan ik dacht, maar toen ik de foto's in 't groot bekeek, zag je meteen dat er golven in de bol zitten, exact alsof je water zou fotograferen. Heb net even een paar google pagina's met lens flare bekeken, maar kom nergens hetzelfde tegen, vandaar ik dacht dat het water er toch voor iets tussen zat, of is het dan letterlijk een weerspiegeling van het water op de lens ?

      Comment


      • #4
        Re: Waterbol op foto ?

        Dat ziet er helemaal niet als flare uit.

        ( volgens mij spookt het daar )

        = = = = =

        en a propos, het is flare, niet flair dat laatste is een damesblad.

        Comment


        • #5
          Re: Waterbol op foto ?

          oh idd, duidelijk een geest.

          Comment


          • #6
            Re: Waterbol op foto ?

            Vreemd is ook dat de bol groter word naar mate je, of dichter komt ofwel verder inzoomd.
            Als het dat laatste is zou het dan een waterdruppel op de lens kunnen zijn ?
            Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

            Comment


            • #7
              Re: Waterbol op foto ?

              Lens flare is naar mijn weten ook altijd hoekig (daar je diafragme opening geen perfecte cirkel is? )
              En dit lijkt mij verre van een lens flare? denk dat de oorzaak toch ergens anders moet gezocht worden?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Waterbol op foto ?

                ik denk toch aan flare en vuile strepen op de lens ( niet circulair gewerkt bij de reiniging van je lens?) dat zou dan de golven kunnen verklaren.

                (mijn idee he..)

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment

                Working...
                X