Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grondige sensorcleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grondige sensorcleaning

    Vorige week heb ik de sensor van mijn 1DIII laten kuisen bij Foto Konijnenberg. Ze vertelden me achteraf dat ze niet alle stofjes hadden kunnen verwijderen. Ze willen natuurlijk ook geen risico nemen en de sensor beschadigen of zo.

    t Is niet dat ik buitenshuis mijn lenzen verwissel, en ik kijk wel uit, en op dat toestel staat de 100-400 bijna 'vast', dus dat vind ik wel raar, maar t is nu eenmaal zo.

    Vanaf f11 zijn er 2 vlekjes te zien die echt wel duidelijk zijn op foto's. t Is maar aan de rand, maar toch ...

    Voor concertfotografie is dat geen erg (toch maar n diafragma van +- 2.8), maar voor natuurfotografie natuurlijk wel !

    Weet iemand waar je je sensor wel grondig kan laten reinigen en eventueel beter dan bij KB, en zonder risico ?

    Bij Grobet ?

    En kan je daar op wachten of moet je het toestel een paar dagen missen ?
    Last edited by johan de man; 1 juli 2012, 08:18.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Grondige sensorcleaning

    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    Vorige week heb ik de sensor van mijn 1DIII laten kuisen bij Foto Konijnenberg. Ze vertelden me achteraf dat ze niet alle stofjes hadden kunnen verwijderen. Ze willen natuurlijk ook geen risico nemen en de sensor beschadigen of zo.

    t Is niet dat ik buitenshuis mijn lenzen verwissel, en ik kijk wel uit, en op dat toestel staat de 100-400 bijna 'vast', dus dat vind ik wel raar, maar t is nu eenmaal zo.

    Vanaf f11 zijn er 2 vlekjes te zien die echt wel duidelijk zijn. t Is maar aan de rand van de sensor, maar toch ...

    Voor concertfotografie is dat geen erg (toch maar n diafragma van +- 2.8), maar voor natuurfotografie natuurlijk wel !

    Weet iemand waar je je sensor wel grondig kan laten reinigen en eventueel beter dan bij KB, en zonder risico ?

    Bij Grobet ?

    En kan je daar op wachten of moet je het toestel een paar dagen missen ?
    Wat je zelf doet ......

    Dat filter dat vóór je sensor zit is heus niet zo kwetsbaar als sommigen laten doorschijnen, echt een fluitje van een cent een sensor (filter) reinigen.

    Wat betreft altijd met hetzelfde objectief werken, ik ken dat Canon objectief niet, maar sommige objectieven verzetten heel wat lucht bij het in en uitzoomen, soms zuigen deze die lucht aan tussen de objectiefvatting, vandaar dat er bij alle recente Nikon objectieven een rubberdichting rond de vatting zit.

    Comment


    • #3
      Re: Grondige sensorcleaning

      Ik ga t zelf niet riskeren, ik ben niet zo'n handige Harry.

      Mijn eerste 500D heb ik zo om zeep geholpen. En de 1DIII is me dierbaarder ...

      De 100-400 wordt wel eens een stofzuiger genoemd...
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Grondige sensorcleaning

        Als ze het er niet af gekregen hebben bij een speciaalzaak weet ik ook niets anders dan het gewoon zelf te proberen doen.
        Als je het zelf doet dan kan je er meer tijd in steken en verschillende keren opnieuw doen tot alles verwijdert is.
        En zoals Demeyereg schrijft de filter die over de sensor ligt kan redelijk wat verdragen.

        En de 100-400 tjah .... hij staat nu eenmaal bekend als de stofzuiger onder de lenzen hé.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Grondige sensorcleaning

          Probeer eens bij Digital Service Point in Nederweert
          http://www.digital-service-point.com
          EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
          https://sites.google.com/view/pdh65/

          Comment


          • #6
            Re: Grondige sensorcleaning

            Als het slechts gaat over 2 vlekjes, dan zou ik overwegen om deze gewoon weg te mappen in de nabewerking !

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Grondige sensorcleaning

              Laats een filterglaasje (geen sensor, wat genoegzaam altijd zo genoemd word en waardoor de mythe blijft bestaan van gevaar !!) gereinigd en hiervoor 15 swaps en eclips gebruikt voor alles weg was.Wel voor zorgen als het moeilijk is voor de nodige volle batt.want bij ongeveer de halve waarde wil de spiegel niet meer naar boven.
              Dus je kan wel even bezig zijn wil je het goed doen, maar risico ..... nauwelijks !
              Ik weet niet of het konijn en andere, de tijd willen vrijmaken om een uur of langer aan één toestel te werken, en het nodig materiaal ervoor willen gebruiken.Daarom 30a40€ om een man vrij te maken plus materiaal gaat soms te ver. Grt.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: Grondige sensorcleaning

                konijn doet dat betalend? Wel dit konijn zou dat niet accepteren!!!! Niet goed = geen geld of opnieuw doen en wel meteen en nu .... Vrouwen zijn daar blijkbaar assertiever in in hun rechten waarvoor betaald op te eisen
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: Grondige sensorcleaning

                  Ik stond er met 3 toestellen. 3x20 euro, nog te zwijgen over de benzine ...
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grondige sensorcleaning

                    Ideaal zou zijn als iemand van dit forum die niet te ver woont, dit voor mij zou willen doen (mits betaling natuurlijk). En dan kan ik ook zien hoe t moet.

                    Op zich zijn t geen grote vlekjes en ze zijn in de rand van de foto's, en ik werk zelfde op hoge F-waardes, maar t zou toch niet mogen ...
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grondige sensorcleaning

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wat betreft altijd met hetzelfde objectief werken, ik ken dat Canon objectief niet, maar sommige objectieven verzetten heel wat lucht bij het in en uitzoomen, soms zuigen deze die lucht aan tussen de objectiefvatting, vandaar dat er bij alle recente Nikon objectieven een rubberdichting rond de vatting zit.
                      Die ring is niet tegen de stof, maar tegen inwateren.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grondige sensorcleaning

                        voor 20 euro, kunnen ze 1 swapke nemen, wat vloeistof, en een beetje tijd.
                        gemakkelijk te verwijderen mannen, dan verdienen ze nog... Moeilijker mannen moeten ze lozen: dat kost hun geld.
                        ik kuis ze in de club voor 10 euro, soms is droge lucht al genoeg ( hij/zij betaald wel 10 euro ) maar 1 keer 3 swapkes, en een halve bus droge lucht, maar hij was proper. ( maar hij/zij betaald dan ook maar 10 euro.)
                        Eens ge het kent, is niks gemakkelijker, : jij bepaald wanneer hij vuil is, en je kuist hem dan zelf. ( aankoop is wat duurder, maar ge kunt hem dan wel +-12 keer kuisen ( 12 swapkes) vloeistof, een bus met droge lucht, en de grootste kost: zo een vergrooglas speciaal voor fototoestellen, dit vind ik onontbeerlijk. )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grondige sensorcleaning

                          Is foto Calumet in Antwerpen bereid om dat te doen ?

                          t Beste is dat ik zou zien hoe ze het doen en t later zelf ook kan doen, maar zonder het te verpesten ...
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grondige sensorcleaning

                            Ik laat mijn camera steeds kuisen bij Art&CraftL Altijd prima in orde.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grondige sensorcleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Is foto Calumet in Antwerpen bereid om dat te doen ?

                              t Beste is dat ik zou zien hoe ze het doen en t later zelf ook kan doen, maar zonder het te verpesten ...
                              Die doen dat ook, is wel iets meer dan 20 euro....maar daar mochten we niet bij blijven toen ( allee is wel een tijdje geleden, want nu doen we het zelf ).

                              Comment

                              Working...
                              X