Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt Shift. Waarom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tilt Shift. Waarom?

    Hallo,

    Ik verbaas mij over Tilt Shift. Natuurlijk het ziet er schattig uit, maar vind het leuk voor een fill in een VPRO kinderprogramma.

    Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van Tilt Shift niet voor de fotografie. De lenzen zijn daarnaast ook nog eens peperduur.

    Wie gaat de uitdaging aan om mij op een andere gedachte te brengen?
    http://alifeinmusic.wordpress.com/

  • #2
    Re: Tilt Shift. Waarom?

    Waarom niet?

    Om perspectief te corrigeren (shift) voor architektuurfotografie
    Om het scherptevlak te verdraaien tov de sensor, voor bv. productfotografie.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Tilt Shift. Waarom?

      Wat je gezien hebt, is eigenlijk nooit de bedoeling geweest voor een T/S lens, maar door een creativeling als extra toepassing ontdekt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Tilt Shift. Waarom?

        Oorspronkelijk geplaatst door Deadstar Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik verbaas mij over Tilt Shift. Natuurlijk het ziet er schattig uit, maar vind het leuk voor een fill in een VPRO kinderprogramma.

        Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van Tilt Shift niet voor de fotografie. De lenzen zijn daarnaast ook nog eens peperduur.

        Wie gaat de uitdaging aan om mij op een andere gedachte te brengen?
        Ik ga je niet op andere gedachten brengen, integendeel ik ga je mening ondersteunen.

        het tilt/shift gebruik (en eigenlijk bedoelen we hier het misbruik van die techniek) is een kitcherig truukje om foto's te pimpen.
        foto's waarvan de maker al dan niet beseft dat deze zonder het truukje weinig te bieden hebben.
        het misbruik van het tilt/shift effect ontspoort helemaal als het dan ook nog eens achteraf softwarematig wordt toegepast.
        het is even erg als het gedeeltelijk inkleuren van een zwartwitfoto.
        of als het veel voorkomende HDR-misbruik.

        zoals paly zegt is tilt/shift bedoeld voor architectuur- en productopnamen.
        daar wordt het met een heel andere reden toegepast, dan voor het truukje.

        Comment


        • #5
          Re: Tilt Shift. Waarom?

          Oorspronkelijk geplaatst door Deadstar Bekijk bericht
          Wie gaat de uitdaging aan om mij op een andere gedachte te brengen?
          Ik ga het ook niet proberen want ik deel ook jouw mening

          Ik heb nooit begrepen waarom die dingen zo duur zijn.
          Ok, het is leuk om zo eens een fotootje te maken, maar om daarvoor speciaal zo'n peperdure lens aan te schaffen, nee dank u.

          Trouwens, ik denk dat je dat effect in photoshop min of meer ook kan nabootsen. Het is wel niet volledig hetzelfde, maar sommige opnames kan je toch bewerken zodat ze dicht in de buurt komen van opnames die met zo'n lens gemaakt zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Tilt Shift. Waarom?

            ik onderstreep de mening van paly:
            dat is helemaal niet bedoeld om dat effect te bekomen, maar om een foto te maken met het juiste perspectief (wat mij het meest nuttige aan de lens lijkt) en verplaatsen van het scherptevlak.
            Ik heb immers heel vaak voor dat ik een gebouw wil fotograferen, maar hiervoor de camera moet kantelen. Vanaf dat moment krijg je vervorming van je perspectief, vind ik zeer vervelend. Uiteraard kan je achteraf dit rechtzetten in photoshop, maar daar steek ik te weinig energie in en krijg ik uiteindelijk geen bevredigend resultaat (het klopt gewoon niet allemaal). Vandaar dat een tilt-en shift lens echt zijn nut heeft!

            Comment

            Working...
            X