Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar moet ik op letten bij een evt. sessie???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar moet ik op letten bij een evt. sessie???

    Onlangs ben ik door twee fotografen benadert, met de vraag of ik wil poseren tegen betaling. Tegen betaling is uiteraard nooit verkeerd, maar aangezien ik behalve voor bevriende (hobby en prof.) fotografen, nooit eerder zoiets heb gedaan, wil ik jullie vragen waar ik op moet letten, wat ik duidelijk moet afspreken en waarover(ik bedoel ik ken de personen in kwestie niet persoonlijk), wat ik evt. kan vragen etc. etc.
    Alle tips zijn dan ook welkom! Dus.. kom maar op!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

    Http://www.ikzaghet.nl Canon 50D + Canon 18/55 + Sigma 55-200 + SIGMA 70-200 F2.8

  • #2
    Lees deze topic maar even :

    http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=5520
    Groetjes, Blord

    Canon 7D en wat lenzen.

    Comment


    • #3
      Ik zou al eerst trachten voldoende informatie in te winnen en indien mogelijk het contract in handen te krijgen waarin ze netjes beschrijven wat van U verlangt wordt. De aard van de foto's en het gebruik ervan bepalen uw verdienste van het poseren.
      Dan kan U oordelen of het allemaal is zoals U het wenst, zo bijvoorbeeld is de verloning véél groter als er van de opnames een commercieel gebruik gemaakt wordt. De verloning is nog groter als er van je gevraagdt wordt om bijvoorbeeld in lingerie of in bikini te poseren en ze deze beelden dan ook weer commercieel gebruikt worden. Zo kan ik nog verder gaan.
      Maar het komt er in de eerste plaats op aan juist te weten waar het over gaat, gelijk welke opdracht het ook is, alles kan op voorhand besproken worden, er is niets dat niet kan bespreekbaar is. Dan moet men zich ook aan de gemaakte afspraken houden.
      Dus tijdens de sessie moet me niets anders komen aandraven dan reeds besproken is. Een contract is steeds in minstens twee exemplaren opgemaakt waar je er altijd één van krijgt.

      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Waar moet ik op letten bij een evt. sessie???

        Ook van belang is referenties te vragen van sessies die reeds verschenen, zodat je zelf kunt nagaan hoe het zit. Qua auteursrechten moeten de namen van fotografen ook altijd mooi vermeld worden. Kunnen ze dergelijke zaken niet voorleggen of stellen ze zich hautain op, dan zou ik daar helemaal niet op ingaan. Ook Playboy Nederland heeft zelfs een uiterst professioneel reputatie op dat vlak, al liggen ook die verdiensten niet vast, maar het bedraagt meerder nulletjes hoor.

        Bij poseringen bij kunstateliers bestaan ook valse circuits. Bepaal zelf wat je wil, ook dat is niet altijd eenvoudig.

        Als je assistentie wil, schakel dan een professioneel modellenbureau in, dat betekent een modellenbureau waarin je inderdaad vooraf ook psychologisch gescreend wordt door ERKENDE psychologen, en die een jaarrekening publiceren die je gewoon via internet op de site van de Nationale Bank kunt opvragen: (http://www.nbb.be) en dan balanscentarle - opvragen jaarrekening. Tot slot vraag je dan ook de publicaties van het maatschappelijk doel (statuten), dit kun je dan weer op: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm. Beide zaken gaan vlotst als je hen het ondernemingsnummer vraagt (vorm 0000.000.097).

        Tot slot schuilt ook volgende addertje onder het gras: Veel opdrachtgevers geven inderdaad geen contract en betalen ook niet en rekenen erop dat je het juridisch niet zult aanvechten. Met hetzelfde ondernemingsnummer en bij voorkeur een rekeningnummer van hen, kun je snel aan je EIGEN bankier vragen hoe hun reputatie op dat vlak is.

        Als je het doet, doe het meteen professioneel en dus met eigen ondernemingsnummer!
        Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Waar moet ik op letten bij een evt. sessie???

          Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
          Als je assistentie wil, schakel dan een professioneel modellenbureau in, dat betekent een modellenbureau waarin je inderdaad vooraf ook psychologisch gescreend wordt door ERKENDE psychologen, en die een jaarrekening publiceren die je gewoon via internet op de site van de Nationale Bank kunt opvragen:
          Ik volg je idee en tips i.v.m. een professioneel modellenbureau maar het psychologisch "screenen" van modellen is iets wat ik nog niet tegengekomen ben. Kan je mij daar een klein beetje meer uitleg over geven en eventueel een paar bureau's opsommen die deze werkwijze hanteren?
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Waar moet ik op letten bij een evt. sessie???

            vraag in ieder geval naar het doel van de foto's , en op voorhand naar een eventueel contractje.
            Is de geboden prijs in evenredigheid met hetgeen wat van je verlangd word , gewoon doen dan,
            is er een commercieel belang bij dan zal de prijs ook hoger liggen , evenzo voor de aard van de foto's,
            beroepsfotografen kunnen je doorgaans ook wel wat referenties geven waar je even een kijkje kan nemen dus.....niet te veel bij nadenken , doe je het graag , krijg je er nog geld bovenop, lijkt de pro je oke, gewoon doen!

            suc6
            http://www.jvs-photography.be/

            Comment

            Working...
            X