Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama

    Hallo,

    ik heb even een panoraamatje getest met mijn canon a80.
    Lukt allemaal heel goed maar er is 1 probleempje.
    waar de foto's samengeplakt zijn is een donkerere band te zien.

    vb.

    http://www15.brinkster.com/morreke/temp.jpg (935 kb)

    ligt dit aan de software ? of de manier waarop de foto gemaakt is ? en is er een manier om die goed te verwijderen dan nadien ?




  • #2
    Ligt vooral aan de manier waarop je de foto gemaakt hebt. Je moet de belichtingsmeting vastzetten zodat elke foto dezelfde belichting heeft.
    Ik weet echter niet of dat met jouw camera mogelijk is. Indien niet moet je manueel de belichtingen van de verschillende foto's aanpassen vooraleer ze aan elkaar te zetten.
    Shootz!
    Frédéric Fack
    -----------------------------------------------------------
    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40 f4 L USM
    Canon EF 24-85 f3.5-4.5 USM
    Canon EF 75-300 f4-5.6 USM IS
    Canon EF 100 f2.8 USM Macro
    Canon Speedlite 550 EX
    Manfrotto 055AB with 141RC head
    ------------------------------------------------------------
    Sony Cybershot DSC-P1
    (f=8.0-24mm 1:2.8)
    Metz Mecablitz 34 CS-2 digital

    Comment


    • #3
      Originally posted by Morreke

      ligt dit aan de software ?
      Ik denk dat je bij de Canon, net als ik, ook PhotoStitch hebt meegekregen. Die gebruik ik ook en dat gaat heel goed. Bij mijn panoramafoto's (zie onder) zie je dit heel af en toe ook en dat licht aan de belichting.

      Succes!
      Don
      Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
      http://dosaas.myjalbum.net

      Comment


      • #4
        Originally posted by Morreke
        http://www15.brinkster.com/morreke/temp.jpg (935 kb)

        ligt dit aan de software ? of de manier waarop de foto gemaakt is ? en is er een manier om die goed te verwijderen dan nadien ?
        Aan beide, denk ik. Om te beginnen moet je er, zoals Frédéric zegt, voor zorgen dat je belichtingsmeting vastgezet wordt zodat bvb de lucht in al je afzonderlijke foto's krek hetzelfde is qua intensiteit.
        Daarnaast, speelt ook de software een grote rol. Wat veel mensen niet weten is dat gewoon de plaatjes over elkaar leggen helemaal niet voldoende is, omdat die foto's gewoon niet altijd mooi kunnen passen (kan je bij jou ook ongeveer halverwege zien, waar er schuin een wegje loopt dat duidelijk een onderbreking heeft). Veel software schuift alleen de foto's over elkaar. Hier staat een mooie uitleg waarom dat niet werkt :
        http://www.tawbaware.com/panprob.htm

        Zelf gebruik ik PTAssembler (ook te downloaden van Tawbaware). Je hebt wel behoorlijk wat manueel werk (om bvb de overlappende punten aan te duiden) maar de resultaten zijn vaak spectaculair. Bvb :
        http://users.skynet.be/henk/pano2.jpg (als je goed kijkt op de fullsize foto kun je nog op 1 plek wat naad zien).

        Henk


        Comment


        • #5
          Is het alleen de belichting die de banden veroorzaakt? Of zou het ook kunnen liggen aan de vignettering van de lens?

          btw. Ik gebruik Photmerge, de panofunctie in Photoshop, en die werkt ook wreed goed
          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
          Scott Adams

          Comment


          • #6
            Ik denk dat het enkel de belichting is want op de afzonderlijke foto's is er niks van vignettering te zien. en zo'n vertikale vignettering is toch wat vreemd niet ?

            Comment


            • #7
              Ik had dit alleszins vroeger ook met mijn Fuji s602Z. En dat bleek vignettering te zijn. Ik heb dat ook maar pas opgemerkt bij het maken van zo'n panorama, en dat resulteerde ook in verticale banden, omdat de vignettering enkel zichtbaar was aan de zijkanten van het frame.

              Vandaar mijn vraag, hee.
              Originally posted by Morreke
              Ik denk dat het enkel de belichting is want op de afzonderlijke foto's is er niks van vignettering te zien. en zo'n vertikale vignettering is toch wat vreemd niet ?
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                ah ja ? kan wel zijn dan ... ik weet wel dat mijn camera (powershot a80) redelijk veel last heeft van vignettering maar dan meestal met flits op een egaal vlak en dan in de hoeken (lensvormig)

                Comment


                • #9
                  Ja, die banden in jouw foto zien er natuurlijk vrij recht uit, he. Dus er valt wel over mijnen theorie te twijfelen...
                  Nu bij mij was dat probleem niet echt uit te sluiten. Dus heb ik het maar in Photoshop opgelost: De volledige lucht geselecteerd, en een serieuze gaussian blur op toegepast. Dit is natuurlijk 'met de voorhamer' erop, maar het werkt wel. Er zijn uiteraard nog fijzinnigere methoden, maar die duren weer langer, he.

                  Hier alvast een link naar die pano waarover ik het had:
                  http://users.skynet.be/bk233838/pano.jpg
                  Originally posted by Morreke
                  ah ja ? kan wel zijn dan ... ik weet wel dat mijn camera (powershot a80) redelijk veel last heeft van vignettering maar dan meestal met flits op een egaal vlak en dan in de hoeken (lensvormig)

                  “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                  Scott Adams

                  Comment


                  • #10
                    nu ja ik maak toch niet zo vaak pano's dus ne gaussian blur er eens opgooien kan wel geen kwaad ( goed idee ). op jouw foto is er trouwens niks van te zien dus prima

                    Comment


                    • #11
                      btw, heb wel meer last van vignettering ?



                      Comment


                      • #12
                        LOL!!!!!

                        Ziet er mij een wreed geval uit, jong. Zet uwen gaussian blur maar al op turbo!
                        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                        Scott Adams

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by markali
                          Hier alvast een link naar die pano waarover ik het had:

                          Zeer mooi! Zonde dat hij een beetje bol staat.

                          Henk

                          Comment

                          Working...
                          X