Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

    Ben al wat jaren met fotografie en photoshop bezig maar wel op een heel oud scherm. Hoog tijd voor een nieuw scherm, maar daar ken ik weinig van.

    Ik zie termen verschijnen als reactietijd (bv 8ms), helderheid (bv 350 cd/m²) en contrast (bv 1000:1).

    Wat zijn goeie waarden voor deze termen ? Zijn dat belangrijke zaken als het over beeldkwaliteit gaat ?

    Ik zoek een scherm van minstens 23 inch met goeie beeldkwaliteit en het mag maximum 600 euro kosten. Ik weet dat iedereen zo vol lof is over Eizo maar er zullen nog wel goedkopere merken zijn die goeie schermen hebben zeker ?

    Alvast bedankt (en sorry als dit onderwerp al vaak aan bod is gekomen).

    Tom.

  • #2
    Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

    Voor Photoshop neem je best een IPS scherm. De reactietijd is meestal hoger, dus minder geschikt voor op te gamen. Maar de beeldkwaliteit van zo een scherm is wel beter.
    Voor 600€ vind je wel iets.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

      De maximale helderheid van de meeste schermen is véél te helder voor fotobewerking.
      Als je daar op voort gaat, dan krijg je heel donkere afdrukken terug van de afdrukcentrale.
      De niveaus controleren tijdens de bewerking is ook een goed hulpmiddel om wat meer zekerheid te krijgen over de belichting van de afdruk.

      Voor 200 euro koop je ook al een IPS scherm, ik gebruik een LG IPS236,en dat is heel goed.
      Maar het moet wel eerst gekalibreerd worden als je de juiste kleurweergave wil.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

        Als het iets groter mag zijn : ik hoor goeie dingen over een U2711 van Dell (hier bv). Als je het NIET bij Dell koopt maar bv. bij een Redcoon, kom je er net met je budget (is dus ook een IPS-panel). Dell maakt daar 858€ van ...

        Voor fotografie is die reactietijd niet belangrijk (foto's zijn stilstaande beelden). Voor spelletjes en films wel... Die helderheid is dus niet zo belangrijk. Dat contrast is wel belangrijk, maar daar gebeurt de meetwijze niet altijd op dezelfde manier, zodat die waarden vaak niet makkelijk vergelijkbaar zijn.

        Het is wel aan te raden om ook een calibrator te kopen, om je schermkleuren juist te krijgen. Vanuit de fabriek is dat niet altijd correct (eigenlijk quasi nooit).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

          Die Dell U2711 ziet er inderdaad goed uit. Maar kan ik er van uit gaan dat de Dell U2412M (289 euro) even goed is alleen wat kleiner ?

          De HP ZR2440W heeft zowat dezelfde eigenschappen als de Dell U2412 maar is wel meer dan 100 euro duurder. Is dat gewoon omdat HP een duurder merk is ofzo ?

          Iemand ervaring met Samsung ?

          Tom.

          Comment


          • #6
            Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

            Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
            Die Dell U2711 ziet er inderdaad goed uit. Maar kan ik er van uit gaan dat de Dell U2412M (289 euro) even goed is alleen wat kleiner ?

            De HP ZR2440W heeft zowat dezelfde eigenschappen als de Dell U2412 maar is wel meer dan 100 euro duurder. Is dat gewoon omdat HP een duurder merk is ofzo ?

            Iemand ervaring met Samsung ?

            Tom.
            Nee, de Dell U2412M is minder goed als de U2711 vanwege de LED verlichting en het e-IPS scherm dat ervoor zorgt dat er wat banding kan zijn en iets minder kleuren weergegeven kunnen worden. De Dell U2410 is het kleine broertje van de U2711 dat ongeveer dezelfde beeldkwaliteit heeft maar dan wat kleiner.

            De U2412M is zeker ook een goede monitor, ik heb hem zelf ook en ben er tevreden van. Ik vond de meerprijs van de 2410 niet de moeite en de U2711 kon ik niet aansluiten op mijn laptop, dus dan was de keuze snel gemaakt
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

              Uiteindelijk voor de Dell U2711 gekozen (gisteren geleverd). Ziet er goed uit, groot scherm, hoge resolutie, ... Ik vind het wel raar dat zo`n duur scherm een vernieuwingsfrequentie heeft van slecht 60 Hz. Mijn oud scherm kon ik instellen op 75 Hz.

              Nu nog uitzoeken hoe een scherm moet gekalibreerd worden (want daar heb ik nog geen ervaring mee) en ik ben vertrokken ...

              Groeten, Tom.

              Comment


              • #8
                Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                Ik merk dat de U2711 momenteel voor een 600 euro te koop staat: http://tweakers.net/pricewatch/25371...711-zwart.html
                Denk dat ik er ook eentje ga bestellen, bij Dell zelf staan ze aan adviesprijs 930 euro... Er komt binnenkort een U2713hm uit: http://www.techpowerup.com/170034/De...or-Leaked.html
                Maar dit is geen opvolger, eerder een low budget versie voor office/gaming gebruik. Is een eIPS 6-bit panel... led backlight en waarschijnlijk ook geen wide-gamut...

                600 euro is nog het maximum dat ik hiervoor wil geven, ik weet dat de Nec PA271w net een tikje beter is maar heb er echt geen 1100 euro voor over, ze hebben overigens identiek dezelfde panel (LG LM270WQ2).
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                Comment


                • #9
                  Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                  Ok bestelling geplaatst voor de U2711 bij www.redcoon.be aan 604,30 euro verzending incl.
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                    En vandaag nieuws over de nieuwe Dell U2713hm
                    Dell heeft een nieuwe UltraSharp-monitor met een beelddiagonaal van 27 inch aangekondigd. Op de Japanse site van de Amerikaanse computerleverancier werden de specificaties van het scherm met een ah-ips-scherm vrijgegeven.

                    AH-IPS paneel (nieuw) en zuinige led backlight maar ook dus geen wide gamut. Eerder voor kantoortoepassingen/games/...
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                      Dell U2711 is vandaag toegekomen en gecalibreerd met eye one display2 en Lacie Blue Eye Pro Proof Edition:





                      Het volledige rapport kan je hier downloaden (PDF).

                      Zeer tevreden, staat nog wat helder (bijna 200 cd/m2: helderheid 30, contrast 50), ik laat het even zo staan tot ik de monitor meer gewoon ben. Ik gebruik presetmode Custom color en bijna niks moeten bijregelen: R100G97B100 om 6500°K te bekomen.
                      Het internet staat vol 'klachten' van mensen die problemen hebben met de antireflective coating op deze U2711: ik heb er alvast geen last van. Ja ik zie ze ook maar is in mijn ogen niks verschillend van Dell z'n andere (matte) schermen, doodnormaal en is wat ik verwacht had.
                      Het scherm is in maart 2012 gemaakt, REV A12. Een verademing na m'n 20inch (srgb) scherm... ruimte en volle, diepe kleuren, Lightroom krijgt eindelijk plaats...
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                        volgens dat ik lees ziet er dat zeker niet slecht uit

                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Computerscherm: reactietijd, helderheid, ...

                          Medion scherm: voor games/surfen/emails/office,... zeker een goed scherm maar voor foto's mag je dit vergeten. Is een TN paneel (ips is veel beter) en led geeft je de beperkte srgb kleurruimte, AdobeRGB is veel ruimer en is noodzakelijk als je met foto's bezig bent.
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment

                          Working...
                          X