Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd voor trouwfoto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips gevraagd voor trouwfoto's.

    Een bevriend koppel van me gaat binnenkort trouwen. Ze hebben me gevraagd om, naast de 'echte' fotograaf (lees: die die ze betaald hebben en die er wel wat van zal kennen ), foto's te nemen in de kerk en eventueel ook mee op buitenreportage.

    Er zijn wel een paar probleempjes: ik ben verre van een professioneel fotograaf (zelfs geen hobby-fotograaf), en ik heb zeker geen verstand van reportagefoto's.

    Daarom mijn vraag: hebben jullie soms een paar goeie tips? Ik ga m'n Canon Powershot G3 nemen voor de foto's. Zou ik in de kerk best een externe flits gebruiken (kan ik lenen van een vriend)? Zet ik het toestel gewoon op de 'Auto' stand of probeer ik toch wat te foefelen met de diafragma-instellingen (niet zo veel ervaring mee, volg wel fotografielessen en weet wel wat voor nut het kan hebben)?

    Hou ik het best bij dezelfde instellingen eens ik de 'juiste' gevonden heb, of denken jullie dat er niet zo veel tijd is om telkens iets anders te proberen ('t is natuurlijk geen 'actie-fotografie' maar op zo'n trouw gebeurt er wellicht voldoende, dat je zeker niet moet zitten slapen)?

    Alvast bedankt voor de hulp.
    Groeten,
    Dirk.




  • #2
    veel geheugen, veel batterij en externe flits meepakken... het kan nooit kwaad als je ze bij hebt. Als je ze nodig hebt ben je blij dat je ze bij hebt. Aangezien jij toch niet dé echte foto's maakt is het wel een goeie oefening voor het te proberen, aangezien ikzelf geen ervaring heb hiermee kan ik u hier verder niet in helpen. Het blijft wel een goeie oefening en leuke ervaring.

    Comment


    • #3
      Als je kunt, ga dan eens wat testfoto's nemen op de plaatsen (kerk, etc.) waar je mee naartoe moet, en bij voorkeur op ongeveer hetzelfde tijdstip van de echte gebeurtenis. Kwestie van de plaatsen te leren kennen om goed positie te kunnen kiezen en om de lichtomstandigheden (inval, hoeveelheid) wat te leren kennen.
      Misschien kun je ook werken met een aangepast witbalans.

      Alvast veel plezier en succes toegewenst...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Same here
        Ik neem wel foto's omdat het mijn hobby is maar in een kerk heb ik ook nog nooit foto's gemaakt. Ik ga binnenkort, gelijk hierboven gezegd ook wat proeffoto's maken zodat ik al een beetje kan zien hoe en wat...
        Tips zijn altijd welkom. Ik zal de foto's gaan maken met de 300D en de 50mm.
        "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

        Comment


        • #5
          Originally posted by huibke
          Same here
          Tips zijn altijd welkom. Ik zal de foto's gaan maken met de 300D en de 50mm.
          Goed idee, die 50mm. Een 1.8? De lichtsterke lens laat toe om flink wat meer foto's te maken zonder flitsen, en dat kan tot hele mooie resultaten leiden...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Ja, de 1.8. Op aanraden van Pieter. Voor die prijs is het een zeer goede lens zei hij.
            "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

            Comment


            • #7
              1) vertrouw op je buik, je aanvoelen
              2) denk niet te sterk na, maar voel de sfeer en probeer die te registreren

              om je op weg te helpen, maar wat hieronder staat vergeet je zo snel mogelijk zodat je terug op je buik kan rekenen:

              zorg voor afwisseling:

              in beelduitsnede, perspectief, camerastandpunt, totaalbeelden, halftotalen, close-ups .. vergeet de details van bv. de versiering niet, want dat zien de feestvarkens die dag nauwelijks in de overvloed van prikkels en emoties van die dag.

              zorg voor evenwicht tussen genodigden:

              niets is ergerlijk dan een trouwalbum waar enkel de familie en vrienden van de bruid of de bruidegom op staan. zorg dat je niet steevast dezelfde mensen in beeld neemt. (de mensen die later aan de eretafel gaan zitten mogen natuurlijk een groter gewicht in het aantal foto's krijgen)

              probeer een totaal reportage te maken:

              wat vooraf gaat:
              een foto waar de bruidegom zijn das nog knoopt, de moeder van de bruid die het kleed van de bruid een laatste afwerking geeft, een foto van de bruid die zit te wachten, de bruidegom die aanbelt, de bruidegom die zijn boeketje aanbied, de kus die hij daarna krijgt, samen met de ceremoniewagen naar de plechtigheid

              burgerlijk:
              vaak is dit het minst interessante moment van de trouw, maar sommige gemeenten doen hun best om de trouwzaal iets fraaier aan te kleden en zorgen voor een kleine receptie of een geschenk aan het gemeentehuis.
              algemeen beeld, ringen, kussen van de bruid, tekenen trouwboekje, krijgen van het geschenkje (vaak prularia) van de burgemeester (die vaak ene kusje van de bruid probeert te snoepen) de getuigen mag je net als de ouders van het paar niet vergeten. als het een mooi gemeentehuis is (vb. Overijse) dan mag je zeker een hele reeks aan het gebouw met de feestvarkens spenderen

              kerk:

              (lees voraf het misboekje schuin door zodat je weet wat wanneer zal gebeuren) Maar op een dood moment kan je een vogelperspectief nemen van de kerk vanuit de preekstoel, of vanuit het portaal van het koor, boven aan het orgel bv. (zie dat je tijdig beneden bent voor bv. de ringen als je geen 50-500 hebt, lees dus het misboekje op voorrand )

              vermoedelijk zijn de belangrijke momenten als:
              de vader met de bruid naar binnen komt
              de begroeting door meneer pastoor
              de verwelkoming door het koppel aan het publiek
              natuurlijk de ringen
              eventueel het aansteken van de huwelijkskaars
              de obligate kus van het paar
              de muzikale opluistering door kennissen
              de voorlezers van de lezingen
              de getuigen en ouders andermaal niet vergeten

              vergeet tussendoor de couleure locale niet!

              details zijn een welkome afwisseling op de foto's waar je spontaan aan denkt .. de bloemstukken, versieringen etc mogen ook eens op de voorgrond met het paar in de achtergrond, je kan met je cam over de schouders van het paar meekijken naar een belangrijk detail, als er life muziek in de mis is door vrienden mag je zeker niet vergeten enkele mooie shots te nemen van bv. de viool of de trompet van nonkel isodoor. sommige genodigden hebben hun best gedaan om opmerkelijke kledij te vinden .. dit moet vereeuwigd worden .. als iedereend it doet kan je er zelf een soort thema van maken


              tussen de kerk en het avondfeest heb je meestal wel de gelegenheid om een fotoshoot met het koppel te houden, maar de professionele (betaalde) fotograaf zal ze dan vermoedelijk al genoeg vervelen zodat ze het beu zijn tegen dat jij mag

              receptie & avondfeest:
              een trouw zou geen trouw zijn zonder onze bourondische feesten die we eraan koppelen. De receptie is het ideaal moment om alle genodigden in diverse groepjes/achtergronden van de locatie spontaan in beeld te brengen. Van het avondfeest zelf zorg je maar gewoon voor wat sfeerbeelden .. de menu's ogen mogelijks heel fraai .. maar teveel foto's van etende mensen zijn achteraf niet heel boeiend voor een huwelijksalbum
              als vrienden een gag of speech houden is dit meestal wel een moment waar het paar later graag foto's van heeft.
              sommige geschenken van vrienden zoals een kaars met daarin 250 euro aan 25 cent stukken in gesmolten doet achteraf ook wel een g(l)(r)imlach opwekken

              als vrienden zich even afzonderen met de sleutels van de woning van het paar kan je best even mee gaan om bewijsmateriaal vast te leggen van de streken die het paar later die avond te verwerken krijgt als daar zijn: de vloer van de woning naadloos vullen met tot de rand gevulde plastic bekertjes, de slaapkamer vullen tot aan het plafond met zorvuldig open gepropte vellen krantenpaier, een vel huishoudfolie onder de WC bril aanbrengen, de woning inpakken met circa 37 rollen WC papier als de volgende ochtend motregen voorspeld is .. tja, na enkele trouwfeestjes sta je nergens meer van verstomd

              de eerste huwelijksnacht zal je vermoedelijk niet in beeld moeten brengen

              als het mislukt is er niets verloren .. de pro heeft nog zijn foto's als je foto's beter zijn dan die van de pro, dan heb je een voldoening die lang nazinderd .. iedere keer als je de uitvergroting in de living van je bevriend koppel zal zien de komende 30 jaar

              Comment


              • #8
                Originally posted by Medion
                Zou ik in de kerk best een externe flits gebruiken (kan ik lenen van een vriend)?
                als je niet met dezelfde config werkt als gebruikelijk, ga dan eens op voorhand in die bewuste kerk met de config (flits, toestel, filters etc) en oefen tot je die config blindelings kan gebruiken en aanvoelt. bij die testshooting kan je al eens oefenen welke instellingen het best zijn. zelf werk ik meestal in 's' omdat ik zeker wil zijn dat de sluitertijd in overeenstemming is met de zoom om bewogen foto's te voorkomen.

                bij flitsen werk ik meestal in manueel, en dat moet je vooraf ook even testen wat het beste resultaat geeft

                bij een trouw is er geen "TAKE 2" .. je krijgt met andere woorden geen herkansing .. denk dus niet te sterk na wat je dient in te stellen, maar kijk wat er gebeurt en fotografeer wat je interessant vind .. (desnoods werk je in P als je je cam niet 100% aanvoelt om snel te kunnen werken .. maar kijken kan je niet op "automaat" zetten .. dat moet je zelf doen, en met je gevoel sturen

                kijken/waarnemen is nog belangrijker dan de knopjes/specs van je cam

                Comment


                • #9
                  Dat is al nen hele cursus Viso

                  Comment


                  • #10
                    Dat is een hele boterham. Voor mij zullen het alleen de foto's worden ervoor,gemeentehuis en kerk. Trouwfoto's gaan ze met de pro fotograaf maken en op het feest heb ik geen zin om met een dure camera rond te lopen.
                    Bedankt voor je uigebreide uitleg.
                    "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

                    Comment


                    • #11
                      En hoe zit het met de belichting? Vaak zie je een maagdelijk wit kleed en een zwart kostuum.
                      Je wilt doortekening in zowel het witte kleed als in het dondeker maatpak. Hoe doe je dit? Hoe stel je dan je belichting het beste in?
                      Alles op automaat? Of toch manueel denkwerk?
                      Dit lijkt mij één van de bijzonderste uitdagingen op zulke trouwpartijen.

                      Comment


                      • #12
                        zorg in ieder geval dat het witte trouwkleed geen burns heeft (of dat de vol witte plekken heel beperkt zijn), in PS krijg je het donker pak toch terug goed .. omgekeerd lukt niet

                        tegenwoordig is echt zwart niet echt meer in de mode hoor .. heb zelf al een trouw met een witte smoking en een rood trouwkleed meegemaakt .. maar dat kom je eerlijk gezegd ook niet veel tegen

                        Comment


                        • #13
                          ik zou zelf heel voorzichtig zijn met de flits, zeker omdat die - zoals Visio al aangaf - ovebelichting in de jurk zou kunnen veroorzaken.
                          Verder ook omdat je daarmee net de "echte" fotograaf in de weg zou kunnen zitten (die net een sfeerplaatsje zonder flits wilde maken). Zou enorm toeval zijn, ik weet het, maar ik heb het meegemaakt (was toen niet zozeer een techn. probleem alswel dat de aandacht van het bruidspaar toen door de flist werd aangetorkken en daardoor de foto van de off. fotograaf jammerlijk in de prullenbak kon verdwijnen)
                          www.lowspark.nl

                          Comment

                          Working...
                          X