Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief Pentax K5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief Pentax K5

    Beste,

    ik ben op zoek naar een groothoeklens voor de Pentax K5.

    Als ik nog maar 5 min surf op het net dan kom ik een massa aan lenzen tegen die allemaal (volgens de aanbieder ) van goede kwaliteit zijn.

    Voor mij is de lichtsterkte belangrijk.

    Ik ga liever voort op de mening van andere Pentax K5 gebruikers...

    Wie helpt me verder?

    Alvast bedankt!

    Peter

  • #2
    Re: objectief Pentax K5

    De Sigma 17-50mm f/2.8 OS is een goede groothoeklens. Als je een ultragroothoeklens zoekt, is de Sigma 8-16mm of de Tokina 11-16mm goed.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: objectief Pentax K5

      Groothoek en lichtsterk?

      Pentax SMC-DA 14mm F:2.8 ED IF

      SamYang 14mm F:2.8 IF ED Pentax, wel manueel focussen...

      Dat zijn zo de objectieven die me te binnen schieten.
      Eventueel nog de DA* 16-50?

      Comment


      • #4
        Re: objectief Pentax K5

        De Tokina 11-16/2.8 is inderdaad lang de beste van de ultrabreedhoek zooms gebleken. Tot Sigma met de 8-16 uitkwam. Helaas is de Tokina nooit in Pentax-vatting verschenen, dus was het voor mij wachten op een alternatief dat gelukkig tevoorschijn kwam met de Sigma. Echt lichtsterk is die niet te noemen, maar bij een dergelijke beeldhoek hoef je niet echt snelle sluitertijden te halen voor een ok scherpte, al helemaal niet dankzij de uitstekende hoge ISOs van de K-5. Korte scherptediepte verkrijgen is aan dergelijke brandpunten overigens ook een illusie. Neen, voor een ultrabreedhoek is lichtsterkte niet zo'n punt. De Sigma 8-16 is overigens ook volopen al erg goed.

        Maar misschien zoek je het zo breed niet en heb je liever een vast brandpunt? Ik testte ooit de DA14/2.8 maar vond die nogal groot en onhandig. Ik heb m'n vaste brandpunten liever wat compacter. De beeldkwaliteit van deze is overigens wel top, maar de beeldhoek is me voor een vaste net iets te breed. Je moet weten dat ik een grote liefhebber was van m'n 24mm objectief in m'n analoge kleinbeelddagen, en dat ik naar een equivalent op APS-C op zoek was. Een maandje later kondigde Pentax de DA15/4 limited aan, en die voldeed aan de twee (voor mij) tekortkomingen van de DA14/2.8: de DA15 is compact en zit het dichtst mogelijk bij de beeldhoek van m'n oude 24mm op kleinbeeld. Opnieuw niet echt lichtsterk, en je draait 'm best een ietsje toe (tot f/5.6 of f/8) voor de mooiste kwaliteit. De DA15/4 blijft één van m'n favorieten.

        Maar mss ben je met de matige breedhoek van de DA21/3.2 limited ook al tevreden? 21mm geeft op APS-C een haast perfecte beeldhoek voor straatfotografie. Naar mijn gevoel dan toch. Schijnbaar ietsje lichtsterker dan de DA15/4, maar je gebruikt 'm toch best op f/5.6 of f/8, net zoals de DA15. Ultracompact en toch nog handelbaar, dat is de DA21, zelfs met de erg innovatieve zonnekap die erbij hoort. Fijn objectief waarmee je lekker discreet aan de slag kan.

        Om praktische redenen is de Sigma's flexibele bereik wel handiger, dus die gaat bij mij op grote reizen mee. De DA15/4 en DA21/3.2 zijn meer voor als ik echt een dagje ga fotograferen.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment

        Working...
        X