Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

    Als je een camera met een zeer hoge resolutie gebruikt (zoals de D800, maar er zullen er id toekomst wel meer van dat kaliber volgen) dan wil je natuurlijk dat de kwaliteit die je hebt vastgelegd zo goed mogelijk behouden blijft.

    De vraag is: kan je dat bekomen met een voorgedrukt fotoboek? En zo ja, welk merk/type moet je dan kiezen? En kan je dan ook met de lay-out doen wat je wilt? Als je heel de zooi bijvoorbeeld eerst moet omzetten naar jpeg ofzo, wat blijft er dan over van die resolutie en die mooie details?

    Het is me al wel duidelijk dat digitale druk een no go is, en dat echt fotopapier een echte must is. Maar heb je dan wel de mogelijkheid om commentaar bij je foto's te zetten en van die dingen?

    En als er al een service is die het bovenstaande mogelijk maakt, kan dan ook met gebruiksvriendelijke software op de Mac?

    Ik ben benieuwd;-)
    Nikon D800

  • #2
    Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

    Als je de volledige foto wil afdrukken en alle detail wil zien, moet je rekenen op ongeveer 240 pixels per inch (hogere ppi zorgt dat je het detail toch niet meer ziet tenzij je nog zeer zeer goeie ogen hebt). Voor een D800 (7360 x 4912) geeft dit een beeld van 80 cm breed, 50 cm hoog. Ik denk dat je voor zulke groottes beperkt bent tot professionele afdrukcentrales. En een praktisch boek hou je er ook niet aan over.

    Met de layout kun je uiteraard altijd doen wat je wil, zelfs als de software van de afdrukcentrale niet veel opties biedt, is er nog altijd GIMP of Photoshop.

    Wat betreft JPEG: op kwaliteit 100 is het verlies verwaarloosbaar (enkel verlies door de omzetting naar een andere kleurruimte, en dat ben je sowieso toch kwijt door het beperkte bereik op papier).

    Comment


    • #3
      Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

      Dus 300 DPI heeft geen zin tov 240 DPI?

      Wel gek dat we zoveel moeite doen om alles in RA vast te leggen om dan uiteindelijk toch vrolijk te converteren naar jpeg...

      Ik ben uiteraard niet zinnens om de beelden in hun originele grootte af te laten drukken - op een enkele uitzondering na - ik wil gewoon hoogwaardige fotoboekkwaliteit met de gangbare formaten.

      Suggesties?
      Nikon D800

      Comment


      • #4
        Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

        Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium
        Ik ben uiteraard niet zinnens om de beelden in hun originele grootte af te laten drukken - op een enkele uitzondering na
        Je beelden hebben geen originele grootte.

        Comment


        • #5
          Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

          Leonidas:

          Wat ik bedoel is de maximale grootte aan de beste resolutie die mijn camera te bieden heeft. Dat is een dikke 60 op 40 cm aan 240 DPI.
          Nikon D800

          Comment


          • #6
            Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

            Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
            Leonidas:

            Wat ik bedoel is de maximale grootte aan de beste resolutie die mijn camera te bieden heeft. Dat is een dikke 60 op 40 cm aan 240 DPI.
            Dan zal je een heel groot album moeten laten afdrukken om echt het verschil te zien tussen een camera met een heel hoge resolutie en eentje met een wat minder pixeltjes.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Dan zal je een heel groot album moeten laten afdrukken om echt het verschil te zien tussen een camera met een heel hoge resolutie en eentje met een wat minder pixeltjes.
              Juist, maar het kan ook om uitsnedes gaan. Soms maak ik een beeld met een 50 mm, waar ik daarna dan een detail uit haal.

              Waar de vraag is en blijft: hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van je hires beelden zoveel mogelijk intact blijft als je er een digitaal foto album van laat maken? Om te beginnen zit je al met RAW, en daar moet je bij de fotoboekjongens niet mee aankomen.
              Nikon D800

              Comment


              • #8
                Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

                Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
                Juist, maar het kan ook om uitsnedes gaan. Soms maak ik een beeld met een 50 mm, waar ik daarna dan een detail uit haal.

                Waar de vraag is en blijft: hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit van je hires beelden zoveel mogelijk intact blijft als je er een digitaal foto album van laat maken? Om te beginnen zit je al met RAW, en daar moet je bij de fotoboekjongens niet mee aankomen.
                Als ik mij niet vergis, zit er in RAW je bewerkingen van Photoshop/Lightroom niet bij, dus dat is normaal. Je kan het omzetten naar een TIFF of een hoge kwaliteits JPEG en dan zie je het verschil niet hoor. Wat je trouwens in Photoshop of Lightroom ziet is de JPEG preview van het RAW bestand
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Foto albums die hires foto's (36MP) echt eer aandoen

                  Het is toch niet zo moeilijk. Hou als richtlijn de 300dpi aan, wil je croppen?, zorg er dan voor dat je grootte op 300dpi overeenkomt met de effectieve grootte in het boek.
                  Wil je je foto's niet comprimeren? sla ze dan op als TIFF. Over drukkwaliteit ? Ben ervan overtuigd dat een fotoboekje van bv Hema ed anders van kwaliteit is dan bv Asuka. Prijs natuurlijk ook, maar kwaliteit kost immers geld. Anders kon je ook fotograferen met een simpel compactje van pakweg 79€ ipv je D800.

                  En digitale druk, is zeker voor beperkte oplages, een juiste, voordelige keuze.

                  Comment

                  Working...
                  X