Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldbewerking voor WEB <-> Afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldbewerking voor WEB <-> Afdruk

    Goede middag,

    Eerder postte ik hier al een vraag inzake beeldbewerking en de juiste kleurtemperatuur (monitor). Daarop kreeg ik een paar reacties, waarvoor dank.

    Hier heb ik een tweede vraag:
    Als ik m'n monitor op 6500 K afstel voor beeldbewerking, omdat deze waarde realistischer kleuren weergeeft, mag ik er dan vanuit gaan dat ik voor zowel WEB als voor afdrukken op fotopapier op die 6500 K mag werken? Ik heb hier nog gezocht naar een eventueel antwoord op m'n vraag, via Search, maar ik vind niet bepaald iets wat een antwoord biedt op m'n vraag.

    Groeten,
    Extranjero


  • #2
    mijn bedenking bij webgraphics is dat je absoluuut geen controle hebt over de scherminstellingen van de bezoeker

    ik zou daarom kiezen om de meestgebruikte waarden te gebruiken. Een scherm komt meestal met 9200 K uit de doos, en de meeste mensen komen niet aan de knopjes .. van diegenen die dat wel doen, is de instelling zodanig exotisch dat je het toch niet kan anticiperen

    ik zou daarom zeker proofen voor het web op een 9200 K (maar op 6500K moet het ook goed zijn, want je meest critische publiek heeft vermoedelijk die instellingen )

    Comment


    • #3
      Als ik jou was zou ik op 6500 blijven. Je ogen hebben immers ook tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe waarde. Als je gewoon was op 9300 te werken en je zet dat op 6500 dan is de eerste reactie dat wit is veel te warm en geel. Maar dat komt gewoon omdat je ogen het ondertussen al gewoon geworden zijn om dat wit van 9300K als wit te beschouwen alhoewel dat voor beeldbewerking veel te blauw en koel is. En dat is een aanpassing die je ogen(of hersenen beter eigenlijk) niet zomaar op een paar seconden maken. Dat dus continu gaan veranderen is geen goed idee.

      En zoals Visio zegt je hebt op het web geen controle over de pc van anderen en je meest kritische publiek zit waarschijnlijk toch op 6500K dus....

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kevlar
        en je meest kritische publiek zit waarschijnlijk toch op 6500K dus....
        oeps ... 9300K hier

        ff mijn foto's op 6500K bekeken, en dat scheelt toch wel een slok op een borrel

        euh ... 6500K, das zonlicht zekers ? dus hoe moet ik nu eigenlijk mijn foto's aanmaken voor afdrukken op papier ?? 6500K zou je zeggen, maar langs de andere kant worden foto's ook niet altijd bij zonlicht bekeken ... dus wat is nu eigenlijk het beste
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Originally posted by Perrush
          Originally posted by Kevlar
          en je meest kritische publiek zit waarschijnlijk toch op 6500K dus....
          oeps ... 9300K hier

          ff mijn foto's op 6500K bekeken, en dat scheelt toch wel een slok op een borrel

          euh ... 6500K, das zonlicht zekers ? dus hoe moet ik nu eigenlijk mijn foto's aanmaken voor afdrukken op papier ?? 6500K zou je zeggen, maar langs de andere kant worden foto's ook niet altijd bij zonlicht bekeken ... dus wat is nu eigenlijk het beste
          Tja Perrush hengt er allemaal wat van af he. Hoe ver wil je gaan? Eigenlijk moet je beginnen met je scherm te calibreren. Liefst met een hardwarematig oplossing zoals de colorvision spyder. Eenmaal dat gedaan weet je nu dat je scherm perfect gecalibreerd is. En je hebt nu ook een standaard waar je steeds terug kan gaan. Ook binnen 3 maanden. Gewoon eens hercalibreren en je staat terug perfect.
          De stap verder is nu natuurlijk ook je prints voor papier calibreren. Dat doe je door een profiel te maken dat rekening houdt met je printer , het papier enz. Ook dat zou regelmatig opnieuw moeten gebeuren. En als je dat allemaal hebt wel dan weet je dat wat je print overeenkomt met wat je op het scherm ziet.

          Maar je scherm calibreren is volgens mij een noodzaak anders kan je geen constante resultaten garanderen en als je scherm nu bijv teveel rood geeft en je jouw foto's daaraan aanpast wel dan zien wij hier (of toch diegenen met een gecalibreerd scherm) je foto's met te weinig rood.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kevlar
            Als ik jou was zou ik op 6500 blijven. Je ogen hebben immers ook tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe waarde. Als je gewoon was op 9300 te werken en je zet dat op 6500 dan is de eerste reactie dat wit is veel te warm en geel. Maar dat komt gewoon omdat je ogen het ondertussen al gewoon geworden zijn om dat wit van 9300K als wit te beschouwen alhoewel dat voor beeldbewerking veel te blauw en koel is. En dat is een aanpassing die je ogen(of hersenen beter eigenlijk) niet zomaar op een paar seconden maken. Dat dus continu gaan veranderen is geen goed idee.

            En zoals Visio zegt je hebt op het web geen controle over de pc van anderen en je meest kritische publiek zit waarschijnlijk toch op 6500K dus....
            Niet mee akkoord. Mijn monitor (Samsung Syncmaster 959NF) staat op 9300 K (en gecalibreerd via de Samsung software (Natural Color). Als je zegt dat 9300 K te blauw overkomt in het witte gedeelte, ben je er wel vergeten bij te zeggen dat dat van monitor tot monitor erg kan verschillen. Indien nodig kan je tevens de RGB-waarden aanpassen bij een 9300 instelling.
            Nu kun je zeggen, jamaar, jouw ogen zijn die 9300 K gewend en weten niet beter. Dat kan wel zijn, maar afdrukken liegen er niet om.

            Ik zie niet in waarom de 9300 K instelling op een monitor die goed gecalibreerd is, onjuiste kleuren zou weergeven. De foto's die ik laat
            afdrukken bij Photobox benaderen de monitorkleuren zeer behoorlijk (het woord perfect in deze context gebruiken, is altijd gevaarlijk).
            Natuurlijk komen hier ook subjectieve voorkeuren bij kijken (warmer, kouder), maar desondanks, als je monitor goed staat gecalibreerd bij 6500 K dan wel 9300 K, en de afdrukken voldoen aan je wensen, so what ???

            Igor
            EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
            BD0118BE

            Comment


            • #7
              De sRGB standaard, waar het web toch wel rond draait én door vrijwel alle afdrukcentrales wordt gebruikt, eist een kleurentemperatuur van 6500K.

              Kijk maar eens naar de help of support pagina's van de afdrukcentrales, sRGB en 6500K is de instelling die je zou moeten gebruiken.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Dank Hombre. Uit uw antwoord leidt ik af dat ik de instelling in PS op sRGB moet zetten, en mijn monitor op 6500 K moet afstellen?!
                Zo dacht ik al, maar was niet helemaal zeker. Bedankt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by igor
                  Originally posted by Kevlar
                  Als ik jou was zou ik op 6500 blijven. Je ogen hebben immers ook tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe waarde. Als je gewoon was op 9300 te werken en je zet dat op 6500 dan is de eerste reactie dat wit is veel te warm en geel. Maar dat komt gewoon omdat je ogen het ondertussen al gewoon geworden zijn om dat wit van 9300K als wit te beschouwen alhoewel dat voor beeldbewerking veel te blauw en koel is. En dat is een aanpassing die je ogen(of hersenen beter eigenlijk) niet zomaar op een paar seconden maken. Dat dus continu gaan veranderen is geen goed idee.

                  En zoals Visio zegt je hebt op het web geen controle over de pc van anderen en je meest kritische publiek zit waarschijnlijk toch op 6500K dus....
                  Niet mee akkoord. Mijn monitor (Samsung Syncmaster 959NF) staat op 9300 K (en gecalibreerd via de Samsung software (Natural Color). Als je zegt dat 9300 K te blauw overkomt in het witte gedeelte, ben je er wel vergeten bij te zeggen dat dat van monitor tot monitor erg kan verschillen. Indien nodig kan je tevens de RGB-waarden aanpassen bij een 9300 instelling.
                  Nu kun je zeggen, jamaar, jouw ogen zijn die 9300 K gewend en weten niet beter. Dat kan wel zijn, maar afdrukken liegen er niet om.

                  Ik zie niet in waarom de 9300 K instelling op een monitor die goed gecalibreerd is, onjuiste kleuren zou weergeven. De foto's die ik laat
                  afdrukken bij Photobox benaderen de monitorkleuren zeer behoorlijk (het woord perfect in deze context gebruiken, is altijd gevaarlijk).
                  Natuurlijk komen hier ook subjectieve voorkeuren bij kijken (warmer, kouder), maar desondanks, als je monitor goed staat gecalibreerd bij 6500 K dan wel 9300 K, en de afdrukken voldoen aan je wensen, so what ???

                  Igor
                  Wel Igor je hoeft mij niet te geloven hoor en als je nu perfect gematchte prints heb met wat je op je scherm ziet vooral niet aankomen zou ik zeggen. Maar lees wat rond over monitor calibration op het net en je zal zien dat men overal 9300 afraad voor beeldbewerking en het meestal 6500K is.

                  Een goeie link om mee te starten is www.drycreekphoto.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kevlar
                    Wel Igor je hoeft mij niet te geloven hoor en als je nu perfect gematchte prints heb met wat je op je scherm ziet vooral niet aankomen zou ik zeggen. Maar lees wat rond over monitor calibration op het net en je zal zien dat men overal 9300 afraad voor beeldbewerking en het meestal 6500K is.
                    Een goeie link om mee te starten is www.drycreekphoto.com
                    Daar heb je gelijk in. Maar een goed gecalibreerde monitor op 9300K is beter dan één die op 6500K staat en slecht gecalibreerd is. Ik bedoelde maar dat een goed gecalibreerde monitor op 9300K even goed kan zijn voor beeldbewerking.

                    Igor
                    EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                    BD0118BE

                    Comment

                    Working...
                    X