Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

    Geachte forumleden,

    Op dit moment bezit ik een Nikon 70-200mm f2.8 vr1 lens.
    Deze lens heb ik 2 jaar geleden nieuw aangeschaft voor mijn Nikon d300.
    Kwa gebruik heb ik deze lens er een 10tal keer op gehad, omdat ik eigenlijk de 80-400mm meer gebruik, ik weet het, de 200mm is veel beter.

    Echter een aantal weken geleden heb ik een d800 gekregen van mijn vrouw en als ik alle reviews lees behoort daar dus het nieuwe model de 70-200mm vr2 op. Dit in verband met vignetering.

    Mijn vraag is :
    Is deze lens echt beter op mijn d800 of is dit nauwelijks te zien ? Ik kan dus niet vergelijken.....
    Mijn tweede vraag is als deze wel beter is, wat is dan een acceptabele vraagprijs voor de vr1, welke echt nieuw is ?

    De fotozaak geeft er 1100 voor terug bij aanschaf vr2

    Ik twijfel heel erg sterk hierin, zeker omdat ik deze lens niet veel gebruik maar ik wil deze toch ook niet kwijt, dus alleen als het echt aantoonbaar beter is ga ik hiervoor.

    Gaarne wijsheid hierin,

    Mvg, Jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

    Op fullframe is hij aantoonbaar beter...met name de scherpte buiten het centrum gebied is erg goed...daar waar die van de VRI niet zo goed is.

    1100 euro vanuit de winkel inruil vind ik eigenlijk al erg netjes...een nette prijs tweedehands vind ik namelijk 1250 euro max. rond de 1150 reëel (je ziet ze wel voor iets meer te koop soms, maar of ze voor dat geld ook verkocht worden?)




    PS...lieve vrouw
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Op fullframe is hij aantoonbaar beter...met name de scherpte buiten het centrum gebied is erg goed...daar waar die van de VRI niet zo goed is.

      1100 euro vanuit de winkel inruil vind ik eigenlijk al erg netjes...een nette prijs tweedehands vind ik namelijk 1250 euro max. rond de 1150 reëel (je ziet ze wel voor iets meer te koop soms, maar of ze voor dat geld ook verkocht worden?)




      PS...lieve vrouw
      Ik zou niet twijfelen, VRII is toch de max....en dan met zo'n extra-lieve echtgenote...

      Comment


      • #4
        Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

        Niet dat ze daarvoor ontworpen is, maar de 70-200 vr1 is in feite een DX-objectief. Louter omdat ze (naar mijn persoonlijk gebruik) veel te zacht is, vol open, of zelfs niet volledig vol open, in de randen en zelfs in het midden op FX. Naast de 14-24 en de 24-70, is de 70-200 vr1 bij mij het zwakke broertje. Tenzij voor DX zou ik dit objectief niet meer in huis halen.

        Cheers,
        F.

        Comment


        • #5
          Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

          Fibonacci,

          waarom zou je deze wel op DX gebruiken en niet op FF?

          Comment


          • #6
            Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

            Omdat de "mindere" kant van dit objectief voornamelijk in de rand(scherpte) zit. Door veel kritische mensen wordt dit objectief ook gezien als een "DX" objectief. Op DX gebruik je namelijk enkel het centrumdeel van het objectief...de mindere kanten van het objectief komen op DX dus niet naar voren...op FX wel.

            Overigens "ken" ik ook wel mensen die tevreden zijn met hun VRI op FX...maar op FX zou ik kiezen tussen de óf de VRII...of als het met minder "budget" moet, de 80-200 AF-S...(als AF snelheid ondergeschikt is, zelfs de AF-D).
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

              Geachte forumleden,

              Bedankt voor uw reacties over de beide lenzen.
              Gisteren besloten om de vr2 aan te schaffen, en deze staat nu in bestelling, komt volgende week binnen, en heb ik de vr1 ingeruild.
              Zodoende staat mijn vr1 lens binnenkort bij de winkelier, indien er nog leden zijn die interesse hebben in de vr1 , gaarne reageren, anders is deze echt weg.

              Mvg, Jacques
              Nikon en glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

                Veel plezier er mee..!
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door thijske Bekijk bericht
                  Fibonacci,

                  waarom zou je deze wel op DX gebruiken en niet op FF?
                  Omdat de randen veeeel te soft zijn.
                  DX cropt deze er dus uit en dus behoud je enkel het zeer scherpe midden.

                  Nieuwe 70-200 vr2 is inderdaad een wereld van verschil, waarschijnlijk 1 van de scherpste.

                  (buiten de 14-24 f2.8 , kon ik dat maar betalen...)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door thijske Bekijk bericht
                    Fibonacci,
                    waarom zou je deze wel op DX gebruiken en niet op FF?
                    Zoals hier reeds aangehaald is de vr1 vrij zacht, vooral op de randen. DX capteert zijn licht hoofdzakelijk uit het centrumdeel van het objectief en heeft zodoende minder last van randflou op de VR1 dan een FX formaat.
                    Anderzijds betekent 'zacht' niet slecht: ik gebruik de vr1 steeds als portretobjectief 'in the field". Het is zeer 'creamy' met goeie bokeh. Weliswaar niet goedkoop voor een specifiek portretobjectief, maar ik heb er al heel veel mensen gelukkig mee gemaakt

                    TS heeft de correcte keuze gemaakt met de vr2 voor gebruik als standaard telezoom voor FX formaat.

                    Cheers,
                    F.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200mm f2.8 vr1 of 70-200mm f2.8 vr2 Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                      Zoals hier reeds aangehaald is de vr1 vrij zacht, vooral op de randen. DX capteert zijn licht hoofdzakelijk uit het centrumdeel van het objectief en heeft zodoende minder last van randflou op de VR1 dan een FX formaat.
                      Anderzijds betekent 'zacht' niet slecht: ik gebruik de vr1 steeds als portretobjectief 'in the field". Het is zeer 'creamy' met goeie bokeh. Weliswaar niet goedkoop voor een specifiek portretobjectief, maar ik heb er al heel veel mensen gelukkig mee gemaakt

                      TS heeft de correcte keuze gemaakt met de vr2 voor gebruik als standaard telezoom voor FX formaat.

                      Cheers,
                      F.
                      De keren dat ik het objectief gebruikt heb op ff is me dit zeker wel opgevallen dat de bokeh hier zeker niet verkeerd was met portretfotografie, ik hou hier wel van, afgelopen maand heb ik de Nikon 85 Mm F1.4 g aangeschaft en deze vind ik nog beter kwa bokeh.
                      De keuze was erg moeilijk, maar de inruilprijs was erg hoog en ik krijg er een scherpere lens voor terug.
                      Mvg, jacques
                      Nikon en glaswerk

                      Comment

                      Working...
                      X