Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Genste feesten - wetgeving ivm foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Genste feesten - wetgeving ivm foto's

    Beste forumleden.

    Over een maand beginnen de Gentse feesten en ik ga hier zeker enkele dagen proberen naar toe te gaan met men fototoestel.
    Echter wil ik me een beetje 'voorbereiden' in verband met wetgeving rond het nemen van foto's.

    - is het verboden om foto's te nemen van de festivalgangers (en deze eventueel nadien hier te posten of zelfs te gebruiken voor in een portfolio)?
    - Wat mag wel en niet met betrekking tot het fotograferen van de groepen zelf en het gebruik van die foto's?

    Verder iemand enig idee of ja als fotograaf zomaar vooraan mag, of is er op dit festival nood aan een verplichte fotografiepas of dergelijke?

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

    Als er hier in de buurt een evenement is, dan maak ik foto's, en zet ze achteraf online.
    Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
    Maar soms gebeurt het dat er tijdens het fotograferen iemand zegt dat hij of zij liever niet op de foto komt, en dan hou ik daar ook rekening mee.
    Eventueel zal ik dan ook meteen die foto wissen zodat die niet per ongeluk toch online komt.
    Met de muziekgroepen heb ik ook nog nooit problemen gehad, maar hier in Rijkevorsel komen geen wereldberoemde muzikanten.
    Ik zorg ervoor dat ze weten waar ze achteraf de foto's kunnen bekijken, en daarop heb ik alleen nog maar positieve reacties gekregen.
    Als ze vragen of ze die foto's zelf mogen gebruiken voor hun eigen website, dan is dat voor mij ook geen probleem (wel met naamvermelding, en dat gebeurt dan ook altijd).
    Voor hun zijn die foto's eigenlijk ook reclame.

    Maar de Gentse Feesten zijn wel iets groter dan Rijkevorsel Swingt, daardoor zal het niet simpel zijn om een frontstage pasje te pakken te krijgen, omdat ze daarvoor elk jaar waarschijnlijk al heel veel aanvragen krijgen.
    Het kan dan belangrijk zijn dat je jezelf kan bewijzen aan de hand van een portfolio.
    Als ik ergens vooraf vraag of ik foto's mag maken, dan stuur ik de link naar mijn foto's mee door, en dat wil wel eens helpen om toestemming te krijgen.

    Wat ook kan helpen om toestemming te krijgen om "portretjes" te maken van van mensen uit het publiek is ervoor zorgen dat je kaartjes bij hebt waarop de link staat waar ze hun foto kunnen bekijken (en liefst ook downloaden zonder een enorm watermerk erover, want ze willen die zelf gewoonlijk ook wel afdrukken).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

      ik heb nog niet echt een portfolio dus dat wordt lastig (vorige week pas men eerste concertje gefotografeerd). Meerdere dagen/concerten zou dus ideaal zijn om te verbeteren in deze tak van fotografie en om een portfolio te kunnen aanleggen.

      Moest iemand weten waar je moet zijn om eventueel zo'n pasje te kunnen bemachtigen ofzo? Eventueel voor de minder bekende groepen waar minder fotografen voor geïnteresseerd zouden zijn

      Comment


      • #4
        Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

        Snap de vraag toch niet hoor.
        1) Het is nog nooit verboden geweest om van een publiek feest foto's te nemen. Ze zouden nogal wat werk hebben moest dat er ooit van komen.
        2) Iedereen die rond loopt op straat maakt kans om door de één of de andere gefotografeerd te worden. Dat is het gevolg van deelnemen aan een publiek groot feest
        3) Je moet enkel een pas, accreditatie of een perskaart hebben voor de voorbehouden plaatsen.
        Backstage, tussen het publiek en de artisten ...
        Een perskaart krijg je zo maar niet, een accreditatie kan mits je die krijgt van één de deelnemers, organisatoren, maar die moet je dan ook vragen.
        Om het iets beter te duiden...
        Op een wielerwedstrijd mag iedereen foto's nemen van de aankomst. Alleen is de plaats waar je die kan nemen niet voor iedereen gelijk.
        Als toeschouwer sta je tussen het publiek. Bij de prijsuitreiking staan de geacrediteerden en de pers in een publiek-vrije zone. Dit is tussen de fietser en de toeschouwers.
        Bij de aankomst mogen enkel de mensen met een officiële perskaart ook in de zone in de aankomst staan. Geacrediteerden zijn daar niet welkom, maar er is voor hen wel een voorbehouden plaats, buiten het parcours. Dit heeft met verzekering te maken indien het fout zou lopen bij aankomst.

        Dus, Gentse feesten ? Fotograferen mag heel zeker, allen zal in bepaalde gevallen een accreditatie, perskaart je iets meer en beter vrijheid geven dan het gewone publiek.
        Ik spreek wel vand e optredens buiten. Binnen optredens met toegangskaarten zijn GEEN publieke plaatsen en daar kunnen andere regels gelden (afhankelijk van de organisator)
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

          het is een evenent op publiek domein dus gelden dezelfde regels als het fotograferen op straat.... alles openbaar mag je op de plaat zetten... Kinderen echter niet op internet zomaar als ze duidelijk het onderwerp zijn van je foto... dan best modelrelease vragen aan de ouders
          optredens met of van kinderen lijkt me dan weer wel ok... ze staan op een publiek podium

          van het moment dat je ergens binnen gaat of een betalend plein betreed moet je de regels van het plein volgen maar ik heb nog nooit negatieve commentaar gehad.. in tegendeel...
          ben zelfs al gevraagd door organisatie om zeker bepaalde artisten te trekken en gevraagd om kaartjes van de site...
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            De 2 reacties hierboven zeggen dat je zomaar van iedereen foto's mag maken. Dat klopt in zoverre dat een "groepsfoto" van een massa publiek in normale omstandigheden geen probleem is. Individuen daarentegen zijn andere koek. Daar moet je in principe mondelinge of schriftelijke toelating vragen om een foto te mogen nemen. Èn nog eens toelating om de foto, in welke vorm dan ook, te mogen publiceren.
            Voor kinderen heb je echter niet van hèn, maar van de ouder(s) of voogd de toestemming nodig.
            Publieke OPTREDENS zijn anders.
            Lees er de wet op portretrecht eens op na. Deze is dacht ik makkelijk te vinden via Google. Staat haarfijn in uitgelegd wat mag en niet mag, al zullen er altijd uitzonderingen zijn.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              De 2 reacties hierboven zeggen dat je zomaar van iedereen foto's mag maken.
              Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat je GEEN goedkeuring moet hebben om op een publiek treffen zoals de Gentse feesten foto's te nemen. Natuurlijk is er altijd de wet van de privacy waar je nu op doelt.
              Wel een subtiel verschil hé.
              En zoals ik zei, subtiel zlefs tot in het ongerijmde.
              Als je nu foto's neemt van personen en die publiceer je niet (internet, ...) moet je dan in feite een goedkeuring hebben ? Dit komt ongeveer op hetzelfde als, je mag niet naar mij kijken en je mag geen beeld van mij opslaan in je grijze zone . Subtiel, zoals ik aangaf
              Last edited by Wim.Vanmaele; 15 juni 2012, 06:27.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door purlut

                Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat je GEEN goedkeuring moet hebben om op een publiek treffen zoals de Gentse feesten foto's te nemen. Natuurlijk is er altijd de wet van de privacy waar je nu op doelt.
                Wel een subtiel verschil hé.
                En zoals ik zei, subtiel zlefs tot in het ongerijmde.
                Als je nu foto's neemt van personen en die publiceer je niet (internet, ...) moet je dan in feite een goedkeuring hebben ? Dit komt ongeveer op hetzelfde als, je mag niet naar mij kijken en je mag geen beeld van mij opslaan in je grijze zone . Subtiel, zoals ik aangaf
                De wet op de privacy en portretrecht zijn nièt hetzelfde.
                Zoals ik hierboven reeds aangaf: google maar eens naar portretrecht en lees de wet eens.
                Ten andere, kijken kan men inderdaad niet verbieden, maar net zoals de wet op de privacy en portretrecht niet hetzelfde zijn, zijn kijken en registreren (op film en foto, en dus niet in jouw eigen geheugen) òòk 2 verschillende dingen.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

                  Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Het is ook zo dat men op kleinere events, of events die weing mediabelangstelling krijgen, nogal eens soepel omgaat met het geven van accreditaties. Je kan natuurlijk altijd jouw kans wagen, maar ik vrees dat de Gentse Feesten dermate groot zijn, en er dus veel accreditaties zullen aangevraagd worden door beroepsmensen,dat men zeer selectief te werk zal gaan bij het geven van accreditaties aan amateurfotografen.
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

                      BD petje op.
                      Fluorvestje van BD aan.
                      lidmaatschapkaart van BD om de nek.
                      en je zal overal vooraan mogen staan.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Genste feesten - wetgeving ivm foto's

                        Op het CVO hebben we pas een lezing gekregen over portretrecht en auteursrecht, gegeven door een dame van SOFAM. Dit heb ik ervan opgestoken. Als je een foto wilt nemen of iets wilt publiceren heb je toelating nodig. Als het om een portret gaat wordt wel aangenomen dat het model op de hoogte is dat ze geportreteerd wordt, ze moet echter wel toelating geven om foto's van haar te publiceren. Als het om groepsfoto's op evenementen gaat, is het de bedoeling om een sfeerbeeld te maken en zijn de mensen afzonderlijk niet het onderwerp. Hiervoor moet er geen toelating gevraagd worden als je die foto ten tijde van het evenement publiceert. Gebeurt dit pas later, heb je weer wel toestemming nodig.
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment

                        Working...
                        X