Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze teleconverter

    Ik ben in het bezit van een Nikon D 300 met een Tamronlens AF 18-270 mm F 3.5-6.3 Di II VC en zou mij daar een converter op willen zetten . Werkt dit wel en aan welk merk hadden jullie gedacht ? Het is maar voor sporadisch gebruik .

  • #2
    Re: Keuze teleconverter

    Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
    Ik ben in het bezit van een Nikon D 300 met een Tamronlens AF 18-270 mm F 3.5-6.3 Di II VC en zou mij daar een converter op willen zetten . Werkt dit wel en aan welk merk hadden jullie gedacht ? Het is maar voor sporadisch gebruik .
    Dit soort "all-round" objectieven zijn al een zwaar compromis tussen beeldkwaliteit en zoombereik. Je zal sowieso al goed moeten zoeken naar een teleconverter die er fysisch op past (kenko misschien?) maar als je er al één vindt zal je beeldkwaliteit te sterk achteruit gaan vrees ik. Bij deze superzooms zal het croppen van je beeld een beter reusltaat geven dan het gebruik van een teleconverter.
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Keuze teleconverter

      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
      Dit soort "all-round" objectieven zijn al een zwaar compromis tussen beeldkwaliteit en zoombereik. Je zal sowieso al goed moeten zoeken naar een teleconverter die er fysisch op past (kenko misschien?) maar als je er al één vindt zal je beeldkwaliteit te sterk achteruit gaan vrees ik. Bij deze superzooms zal het croppen van je beeld een beter reusltaat geven dan het gebruik van een teleconverter.
      En daarmee ben ik het volmondig (ik ben aan het eten ) eens.
      Ik gebruik een Kenko 1.4x met een 70-200 Sigma als ik geen zin heb om de 150-500 Sigma mee te zeulen, of als ik korte lenzen in een kleine tas stop, mocht ik wat meer tele nodig hebben. Soms zit de Kenko op de 150-500, maar er is wel een beetje kwaliteitsverlies vanaf een goede 400mm (dus pakweg 600 na de TC). Nu realiseren velen zich niet dat we met cropcamera's over schijnbare brandpuntsafstanden beschikken waar we vroeger nog niet van moesten dromen, tenzij erg gefortuneerd. Uiteindelijk stemt die 500 overeen met 750/6.3. Jouw 270 is goed voor een equivalent van dik 400mm. Mijn pa had een Soligor 400/6.3 met pistoolgreep, kostte toen (+/-1970) een fortuintje...
      Ook niet vergeten dat je inderdaad kunt croppen, en dat de "benenzoom" nog steeds een bruikbaar alternatief is...
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #4
        Re: Keuze teleconverter

        Naast het feit dat je al vrij snel geen AF meer zal hebben met een converter op een dergelijk objectief. Hier zijn ze gewoon niet voor gebouwd.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Keuze teleconverter

          Teleconverters op superzooms is hier al vaker aan de orde geweest. De lens haalt meestal de resolutie van de sensor niet in de tele stand, dus croppen is nog altijd beter dan een converter ertussen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X