Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

    Hallo,

    Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon
    Iemand ervaring met dit objectief op een Canon 550D en/of 5D?
    Zou ik willen gebruiken om libellen, juffers en vlinders te fotograferen, deze beestjes zitten niet altijd stil om met de macro 100 mm te fotograferen.
    Tevens ook voor sportfotografie.

    Mvg,
    Jos Van de Ven

  • #2
    Hallo,

    Ik gebruik die lens met de 5D. Het is een redelijke lens met beeldstabilisatie. Niet te vergelijken met de L series van canon, maar het is een betrouwbare allround lens.
    Of ze voor macro geschikt is, en zeker de kleine beestjes die jij bedoelt, daar heb ik een beetje mijn twijfels over.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

      Macrolens heb ik al dus daar moet het niet voor maar zou ze willen gebruiken als de beestjes iets verder afzitten zodat ik er met de macrolens van 100mm niet bij kan.
      Lukt nu toch ook met de kitlens van 55-250mm maar die gaat niet op de 5D.

      Bedankt,
      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

        Ik heb ze gebruikt op een 5D MKII en een 1D MKIII, maar omdat de beeldkwaliteit voor mij niet goed genoeg was heb ik ze terug verkocht.
        De autofocussnelheid valt ook tegen, daarom zou ik die zeker niet aanraden voor actiefotografie.

        En wat de macro-mogelijkheden betreft, dat is ook niet echt een reden om die lens aan te raden.
        Als je dicht bij het onderwerp komt is de lens ook geen 300mm meer, je moet dan nog steeds vrij dicht komen voor de kleine beestjes.
        En de scherpte voldoet ook niet voor dichtbij-opnames, daar is gewoonlijk de detailweergave heel belangrijk, en dat valt tegen met die Tamron 28-300 VC.

        Het grootste probleem was eigenlijk dat ik ze na een half jaar met veel moeite voor minder dan de helft van de nieuwprijs verkocht gekregen heb.
        Geen enkele lens die ik ooit gehad heb is zoveel in waarde gezakt op zo'n korte tijd...

        Het enige voordeel is het erg grote zoombereik, de beeldstabilisatie werkt ook vrij goed.
        Maar optisch valt ze tegen, en door de trage autofocus is ze ook niet bruikbaar voor sportfotografie.
        Misschien presteert ze optisch op een 1,6x crop camera wat beter, maar voor een full-frame camera kan ik ze zeker niet aanraden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

          Dan zal het verder zoeken zijn maar ja Canon heeft geen alternatief met dat zoombereik.
          Zou dit een betere aankoop zijn?
          Canon EF 70-300mm F:4.0-5.6 IS USM
          Ze begint pas op 70 mm maar gaat toch tot 300.

          Groeten,
          Jos
          Last edited by Van de Ven Jos; 6 juni 2012, 07:14. Reden: aanvulling

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

            voor de wat grotere beesten onder de insecten gebruik ik een 300 mm plus extender, totaal iets anders dan de lens die jij opnoemd, maar voor de onderwerpen die je aanhaalt een van de beste oplossingen, lens is snel, mooi bereik, geweldige scherpte.
            nadeel is het prijskaartje natuurlijk, dus waarschijnlijk niet interessant op dit moment.

            maar de 28-300 voor libelle''s zou ik absoluut niet doen, lens is te traag hoervoor en de scherpte laat vaak te wensen over.

            Op dit moment is wellicht de beste oplossing vroeger uit bed, als de insectne nog wat koud en stijf zijn, je kunt ze dan vaak letterlijk de lens in hun snufferte duwen zonder dat ze opvliegen.
            Wat later op de dag helpt het tevens om de insectne erg voorzichtig te benaderen, geen snelle bewegingen, maar heel langzaam en beheerst.
            Met wat kennis bereik je vaak meer dan met meer mm, dus mischien daar eens wat informatie over opdoen.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
              voor de wat grotere beesten onder de insecten gebruik ik een 300 mm plus extender, totaal iets anders dan de lens die jij opnoemd, maar voor de onderwerpen die je aanhaalt een van de beste oplossingen, lens is snel, mooi bereik, geweldige scherpte.
              nadeel is het prijskaartje natuurlijk, dus waarschijnlijk niet interessant op dit moment.

              maar de 28-300 voor libelle''s zou ik absoluut niet doen, lens is te traag hoervoor en de scherpte laat vaak te wensen over.

              Op dit moment is wellicht de beste oplossing vroeger uit bed, als de insectne nog wat koud en stijf zijn, je kunt ze dan vaak letterlijk de lens in hun snufferte duwen zonder dat ze opvliegen.
              Wat later op de dag helpt het tevens om de insectne erg voorzichtig te benaderen, geen snelle bewegingen, maar heel langzaam en beheerst.
              Met wat kennis bereik je vaak meer dan met meer mm, dus mischien daar eens wat informatie over opdoen.
              Inderdaad voor mij wat prijzig.
              Kzal moeten schipperen.

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                Ik zou dan eens kijken naar een Sigma 70-300 APO macro, ik weet niet aan welke versie ze ondertussen zitten, ik heb zelf ooit versie II hier 2de hands aangeschaft voor 50 euro en ben altijd zeer tevreden geweest van de beeldkwaliteit, toch zeker tot +- 250mm, er zijn verschillen met mijn 70-200L, maar zeker niet altijd in het nadeel van de Sigma..
                En deze kan in ieder geval dicht genoeg scherpstellen voor grotere insecten als vlinders en libellen (1:2 op 300mm; 1:3 op 200mm).
                Enkel de AF is zeer traag en maakt enorm veel lawaai, maar mss is er ondertussen wel een versie met snellere/stillere AF motor?
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Ik zou dan eens kijken naar een Sigma 70-300 APO macro, ik weet niet aan welke versie ze ondertussen zitten, ik heb zelf ooit versie II hier 2de hands aangeschaft voor 50 euro en ben altijd zeer tevreden geweest van de beeldkwaliteit, toch zeker tot +- 250mm, er zijn verschillen met mijn 70-200L, maar zeker niet altijd in het nadeel van de Sigma..
                  En deze kan in ieder geval dicht genoeg scherpstellen voor grotere insecten als vlinders en libellen (1:2 op 300mm; 1:3 op 200mm).
                  Enkel de AF is zeer traag en maakt enorm veel lawaai, maar mss is er ondertussen wel een versie met snellere/stillere AF motor?
                  Welke neem ik dan het best?
                  Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Canon voor €209
                  of de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM voor @499

                  Met dank

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                    Dat zou ik niet kunnen zeggen, de 2de heb ik nooit gehad, maar kan die wel dicht genoeg scherpstellen zonder tussenringen oid?

                    Wat je ook kunt proberen is de mount van je 55-250 wat aanpassen zodat die op de 5D past, op zijn telesetting zal die mss de beeldcirkel wel dekken.. op eigen risico.
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                      Ik heb de 28-300 van canon, maar deze is niet geschikt voor Macro fotografie hoor , het is een goede allround lens als je niet vaak van lens wil verwisselen.

                      Wat de scherpte van de lens betreft , dat is een hoop zever diegene die beweren dat deze geen scherpe foto's maakt.
                      Groetjes Rudy
                      Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Dat zou ik niet kunnen zeggen, de 2de heb ik nooit gehad, maar kan die wel dicht genoeg scherpstellen zonder tussenringen oid?

                        Wat je ook kunt proberen is de mount van je 55-250 wat aanpassen zodat die op de 5D past, op zijn telesetting zal die mss de beeldcirkel wel dekken.. op eigen risico.
                        http://www.bobatkins.com/photography...s/efs-10d.html
                        Op deze site wat uitleg over de lens, maar voor mij als leek is dit allemaal latijn.


                        Oja en momenteel heeft dit objectief bij Canon een cashback van €50 dus 499-50= 450 euro.

                        En bij studio 73 spreekt men van kortste scherpstelafstand 150 cm.

                        Die 55-250 op de 5D gebruiken ga ik niet doen, ik heb ze er één keer opgezet en de spiegel zat al geblokkeerd. (Groot risico dus)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
                          Ik heb de 28-300 van canon, maar deze is niet geschikt voor Macro fotografie hoor , het is een goede allround lens als je niet vaak van lens wil verwisselen.

                          Wat de scherpte van de lens betreft , dat is een hoop zever diegene die beweren dat deze geen scherpe foto's maakt.
                          Ik ga zeker niet de kwaliteit van de lens tegenspreken maar de prijs is ver boven mijn budget, 2.669 eurokes voor een gepensioneerd mijnwerker, pffffffffffff.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 28-300mm F3.5-6.3 XR DI VC Canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Van de Ven Jos Bekijk bericht
                            Op deze site wat uitleg over de lens, maar voor mij als leek is dit allemaal latijn.


                            Oja en momenteel heeft dit objectief bij Canon een cashback van €50 dus 499-50= 450 euro.

                            En bij studio 73 spreekt men van kortste scherpstelafstand 150 cm.

                            Die 55-250 op de 5D gebruiken ga ik niet doen, ik heb ze er één keer opgezet en de spiegel zat al geblokkeerd. (Groot risico dus)
                            Als die Canon je het meeste aanspreekt dan kun je die ook het beste kopen wsl, anders blijf je na de aankoop toch twijfelen, maar die Sigma stelt wel veel dichter scherp, tot 95 cm en dat is een zeer groot verschil met 1,5 m in de praktijk.
                            Normaal kun je EF-s lenzen fysiek niet op een FF zetten zonder iets aan te passen, maar dat kun je dan idd beter niet meer proberen.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment

                            Working...
                            X