Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huismus, mannetje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huismus, mannetje

    Plaats deze in showcase, maar toch ben ik niet helemaal zeker...
    Ik wil gewoon graag veel tips (en aangezien er in SC veel sneller reacties komen als in beoordeling...) want ik ben hier een leek in...

    De huismus (mannetje)

    Shutter Speed: 1/250 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 100
    Compensation: EV 1/3

    Groeten
    Jolien
    Last edited by Jolleke; 5 juni 2012, 17:02.
    Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

  • #2
    Re: Huismus, mannetje

    Blijkbaar heb ik nog hééél wat te oefenen...

    Groeten
    Jolien
    Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

    Comment


    • #3
      Re: Huismus, mannetje

      Ik zal je alvast mijn mening geven. Let wel, dit is positief bedoeld en je hoeft er niet mee akkoord te zijn. Hier gaan we.

      De algehele compositie ziet er goed uit, de BG is aangenaam en de kleuren zijn mooi.
      Maar het vogeltje is wat klein, zeker als je maximaal 900 pix langste zijde kunt gebruiken, en in jouw geval zelfs minder.
      Wat erger is, er lijkt heel weinig detail in het vogeltje te zitten. Wat daar de oorzaak van is kan ik niet direct zeggen vermits er geen EXIF in de foto zit, en die er ook niet bij staat.
      Maar wat mij persoonlijk het meeste stoort is die spuuglelijke afsluiting waar het vogeltje op zit, en die is heel prominent aanwezig in het beeld.

      Dus, wat gebben we heleerd vandaah?
      1. Gebruik 900 pix zodat de foto voldoende groot is om te bewonderen.
      2. Zorg dat het vogeltje voldoende groot in het beeld staat, zekere bij 900 pix. Dit hangt natuurlijk af van de algehele compositie.
      3. Zorg voor voldoende scherpte van het onderwerp: statief gebruiken, aangepaste (korte) sluitertijd, correcte nabewerking (oppassen met te sterke ruisfiltering) met eventueel een verscherping op het onderwerp zelf.
      4. Zorg voor een fotogenieke setting: Bekaert draadjes horen daar niet bij voor mij althans.
      5. Laat de EXIF gegevens in de foto staan als je tips ter verbetering wilt.

      Ik hoop dat je hier iets mee bent, en ik kijk met nieuwsgierigheid uit naar je volgende werkstuk.

      mvg

      Ludwig
      Last edited by LudwigC; 3 juni 2012, 17:23.
      Zie ook flickr

      Comment


      • #4
        Re: Huismus, mannetje

        Dankuwel voor je commentaar. Ik ben hier nog steeds om bij te leren.
        het probleem is dat ik natuurlijk met de 80-400 sigma niet zo heel dicht kan... de omheining is de plaats waar ik het best bijkan om foto's te nemen. En ik wist van te voren al dat sommigen helemaal tegen dit soort foto's zijn, maar uiteindelijk is dit ook een deel van hun 'natuur'. Ze zitten nu eenmaal heel vaak op die omheining, en ik vind dat juist leuk. :P Dat valt natuurlijk in smaken... Ik moet natuurlijk ook nog wel veel leren van dit soort fotografie. Bv. het geduld om echt te gaan 'zoeken' naar die vogel in die boom ... hoe doen jullie dit trouwens? ... ik hoor ze altijd fluiten, maar ik vind ze nooit! De volgende keer zet ik zeker de exif-gegevens erbij.

        Groeten
        Jolien
        Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

        Comment


        • #5
          Re: Huismus, mannetje

          Bv. het geduld om echt te gaan 'zoeken' naar die vogel in die boom ... hoe doen jullie dit trouwens? ... ik hoor ze altijd fluiten, maar ik vind ze nooit!

          Ik ga bvb naar een natuurgebied en bespioneer ze daar.Maar als je beginneling bent moet je eens naar het plaatselijke park en proberen met eenden en ganzen enz...
          Dan met duiven en zo de kleintjes leren spotten.Allez zo ben ik toch begonnen hoor.
          dgv Eric
          http://blog.seniorennet.be/eric1957/
          Canon 450D + 18-55 mm en EFs 55-250 mm
          Sigma 120-400 mm en Pana FZ 8 + voorzetlens.

          Comment


          • #6
            Re: Huismus, mannetje

            Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
            ...het probleem is dat ik natuurlijk met de 80-400 sigma niet zo heel dicht kan...
            Wel, ik heb ook slechts een 400mm lens en daarmee kan ik mussen full frame fotograferen, op een afstand van 2 a 3 meter (zie hier), dus qua materiaal zit je al niet slecht. Het is natuurlijk wel zo dat je beter is om het vogeltje jouw te laten benaderen dan omgekeerd. Je hebt ze duidelijk al wat bestudeerd en kent hun gedrag. Je verdekt opstellen in de buurt en dan wachten, en wachten, en wachten, en ... kan mooie resultaten opleveren.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
            ...En ik wist van te voren al dat sommigen helemaal tegen dit soort foto's zijn, maar uiteindelijk is dit ook een deel van hun 'natuur'. Ze zitten nu eenmaal heel vaak op die omheining, en ik vind dat juist leuk. :P ...
            Smaak en goesting, daar kunnen we lang over bezig zijn. Als het jou overtuiging is dat de setting waar jij je foto neemt, datgene is wat je wil overbrengen, dan moet je dat zeker zo doen. Ik gaf enkel mijn eigen mening, maar uiteindelijk is het jouw mening en creativiteit die telt.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
            ...Ik moet natuurlijk ook nog wel veel leren van dit soort fotografie. Bv. het geduld om echt te gaan 'zoeken' naar die vogel in die boom ... hoe doen jullie dit trouwens? ... ik hoor ze altijd fluiten, maar ik vind ze nooit! ...
            Geduld is denk ik een van de voornaamste eigenschappen die je moet hebben om dit soort fotos te maken. Dat en kennis van je onderwerp.
            Als je de vogel al hoort dan weet je dat hij in de buurt is. Als je dan ook nog weet welke soort het is en hoe die zich gedraagt is het een kwestie van je verdekt op te stellen en weer te wachten .
            Ik had het geluk om iemand in mijn omgeving te hebben die met kennis van zaken mijn "prachtige" (ik vond dat toch) fotos de grond in boorde, en gelijk had hij. Op die manier heb ik leren "kijken" naar mijn fotos, en dat leren doe ik nog steeds.

            Ik wens je nog heel veel succes met de (vogel)fotografie en hoop nog veel fotos hier van jou te zien.
            Last edited by LudwigC; 4 juni 2012, 21:41.
            Zie ook flickr

            Comment


            • #7
              Re: Huismus, mannetje

              Ik vind het op zich helemaal geen slechte foto. Je hebt een mooie rustige achtergrond en de mus heeft voldoende ruimte in het beeld. Je kan hem dichter fotograferen, maar ik denk niet dat dat hier echt nodig is. Het is een huismus en dat is een van de weinig vogels waar ik het niet erg van vind ze op een afsluiting te zien zitten. Daar zitten ze, zoals je zegt, idd veel op.
              Wil je meer weten over fotografie van tuinvogeltjes dan kan je misschien dit artikeltje eens lezen:
              http://www.natuurbeeld.be/website/ar...TOGRAFEREN.pdf
              Dat artikel is al een paar jaar oud, maar ik denk dat het principe nog steeds hetzelfde is.
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: Huismus, mannetje

                Dankje, Hellcat. en iedereen bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee.
                LudwigC, ja hoor. Althans, dat is zeker mijn bedoeling en daarom wil ik ze ook zeker posten, want uit tips en ideeën van de meer ervaren fotografen in het fotograferen van vogels leer ik maar wat graag bij. En mensen die denken: dit vind ik echt niet goed, mogen het me gerust ook durven zeggen. Ik kan wel tegen een woordje kritiek en het is vaak ook eens interessant om dan argumenten te horen.

                Groeten
                Jolien
                Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Huismus, mannetje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
                  ......... want uit tips en ideeën van de meer ervaren fotografen in het fotograferen van vogels leer ik maar wat graag bij.
                  zet er eens je exif bij.
                  gebruikte lens weten we nu.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huismus, mannetje

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    zet er eens je exif bij.
                    gebruikte lens weten we nu.
                    grt,bouk.
                    Bij deze staat de exif erbij...

                    Groeten
                    Jolien
                    Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

                    Comment

                    Working...
                    X