Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase filteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Showcase filteren

    Op www.birdpix.nl kan je zoals de naam aangeeft foto's posten van vogels maar alvorens deze echt opgenomen worden in hun showcase wordt deze foto beoordeelt op een aantal criteria. Dit kan ik alleen maar toejuichen omdat zo de kwaliteit overeind blijft tov kwantiteit.

    Via deze link kan je zien waarom een foto weerhouden is, een heel mooi werkt van deze mod
    Vogelfoto's en vogelfotografie forum / Bird pictures and bird photography forum

  • #2
    Re: Showcase filteren

    Ik ben pro. Dit zal ook de overbevolking van de showcase oplossen. Mindere foto's kunnen nog altijd in fotobeoordeling geplaatst worden.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Showcase filteren

      Lijkt me nogal arbeidsintensief voor de mods.

      Comment


      • #4
        Re: Showcase filteren

        Vind het idee op zich niet slecht, maar ... (en nu komt het)
        die link die je geeft, alleen vrees ik dat je als moderator geen dankbare job krijgt en je uiteindelijk toch weer in discussie zal vervallen. Iemand kan bv. met doel oververzadigde kleuren of bv. ruis gebruiken, maar als ik je linkje volg, dan zou die foto weerhouden worden.
        Ik volg wel dat er te veel in SC geplaatst wordt wat mijns inziens niet SC-waardig is, maar wie ben ik natuurlijk om daarover te beslissen. Ik waag het me heel soms wel eens om mijn mening hierover te zeggen, maar dan krijg je al vlug wel reacties a la 'wie ben je wel om daarover te oordelen'...

        Er wordt vaak ook in SC gepost omdat daar meer en sneller reactie komt.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Showcase filteren

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          ... Dit kan ik alleen maar toejuichen omdat zo de kwaliteit overeind blijft tov kwantiteit. ... Via deze link kan je zien waarom een foto weerhouden is, een heel mooi werkt van deze mod
          Hemeltjelief, neen. Die regels zijn duidelijk opgesteld om steriele vogelfoto's over te houden zonder enige vorm van creatieve inbreng. Zo draai je die foto's gewoon samen tot eenheidsworst. Ik kan me niets saaier bedenken. Zo fnuik je werkelijk iedereen die eens tegen de stroom wil ingaan.

          Dat al die regels rond techniek draaien is ook niet gezond. Akkoord, meestal zijn het objectieve criteria (puur wit, puur zwart, ruis), maar een foto is meer dan techniek alleen en het is niet aan de mod om te oordelen dat de ruis bijvoorbeeld ongepast is. Helemaal van de pot gerukt:

          Wij vinden dat de vogel te centraal staat en bovendien te klein in beeld is.
          Het landschap heeft geen meerwaarde voor de foto, er is bovendien geen moeite gedaan om een boeiende compositie te vinden of het gedrag vast te leggen. De foto is een pure registratie van een waarneming.
          Komaan zeg. Wie beslist zo'n dingen? Wie bepaalt of een centrale compositie gewenst is? De mod of de fotograaf? Iemand die serieus bezig is met fotografie doet niets zomaar, en het is dus niet aan een mod om zijn foto's te verplaatsen of te verwijderen. Als je iets niet goed vindt, dan zeg je dat, maar verstop je niet de foto.

          Comment


          • #6
            Re: Showcase filteren

            Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
            Hemeltjelief, neen. Die regels zijn duidelijk opgesteld om steriele vogelfoto's over te houden zonder enige vorm van creatieve inbreng. Zo draai je die foto's gewoon samen tot eenheidsworst. Ik kan me niets saaier bedenken. Zo fnuik je werkelijk iedereen die eens tegen de stroom wil ingaan.

            Dat al die regels rond techniek draaien is ook niet gezond. Akkoord, meestal zijn het objectieve criteria (puur wit, puur zwart, ruis), maar een foto is meer dan techniek alleen en het is niet aan de mod om te oordelen dat de ruis bijvoorbeeld ongepast is. Helemaal van de pot gerukt:



            Komaan zeg. Wie beslist zo'n dingen? Wie bepaalt of een centrale compositie gewenst is? De mod of de fotograaf? Iemand die serieus bezig is met fotografie doet niets zomaar, en het is dus niet aan een mod om zijn foto's te verplaatsen of te verwijderen. Als je iets niet goed vindt, dan zeg je dat, maar verstop je niet de foto.
            Ik ben het 100% eens met Ersolati.

            Comment


            • #7
              Re: Showcase filteren

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht

              Er wordt vaak ook in SC gepost omdat daar meer en sneller reactie komt.
              Voor reacties moetje in beginnershoek zijn. Toch voor kwantiteit.

              Comment


              • #8
                Re: Showcase filteren

                Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                Hemeltjelief, neen. Die regels zijn duidelijk opgesteld om steriele vogelfoto's over te houden zonder enige vorm van creatieve inbreng. Zo draai je die foto's gewoon samen tot eenheidsworst. Ik kan me niets saaier bedenken. Zo fnuik je werkelijk iedereen die eens tegen de stroom wil ingaan.

                Dat al die regels rond techniek draaien is ook niet gezond. Akkoord, meestal zijn het objectieve criteria (puur wit, puur zwart, ruis), maar een foto is meer dan techniek alleen en het is niet aan de mod om te oordelen dat de ruis bijvoorbeeld ongepast is. Helemaal van de pot gerukt:



                Komaan zeg. Wie beslist zo'n dingen? Wie bepaalt of een centrale compositie gewenst is? De mod of de fotograaf? Iemand die serieus bezig is met fotografie doet niets zomaar, en het is dus niet aan een mod om zijn foto's te verplaatsen of te verwijderen. Als je iets niet goed vindt, dan zeg je dat, maar verstop je niet de foto.
                Als je eens rondkijkt in de verschillende showcase secties, en je kent iets van fotografie, zie je verschillende foto's die er eigenlijk helemaal niet thuishoren. Bewogen foto's, foto's die te donker zijn, vale kleuren, saaie compositie...
                Deze zaken die ik nu noem, kunnen soms gebruikt worden in positieve zin om 'creatief' te zijn en als dat goed werkt, hoort dat zeker thuis in showcase. Voor 'experimentjes' is fotobeoordeling echter meer aangewezen.

                Showcase is bedoeld voor foto's die je bij je beste foto's rekent en voor mensen die al een tijdje fotograferen/begrijpen waar ze mee bezig zijn. Als je nog wat tips wilt hoe en wat beter kan, zet dan je foto's in fotobeoordeling, daar is geen schande in, persoonlijk doe ik dat ook nog regelmatig, niet alle foto's die ik neem vind ik showcasewaardig.

                Daar heb ik de indruk dat het was misgaat de laatste tijd, toen ik in het begin lid werd van het forum, was dit minder het geval, in de showcase vond je meer de topfoto's terug terwijl het nu wat gemengd is. Posten in showcase omdat je hoopt op meer reacties is geen goede reden om in showcase te posten. Als iedereen zo denkt, dan is het nutteloos om een onderverdeling showcase/fotobeoordeling te maken en komen er inderdaad minder reacties in de fotobeoordeling waardoor je in een vicieuze cirkel zit.

                Ik vind dus persoonlijk dat er inderdaad iets aan gedaan moet worden, mss is de filtering zoals bij birdpix wat arbeidsintensief, maar mss kunnen er wat meer mods aangesteld worden hiervoor? Er kan eventueel ook een systeem van stemmen komen waarbij de kijkers kunnen stemmen of ze dit showcasewaardig vinden en vanaf een bepaald aantal stemmen/percentage dat het dan automatisch zakt naar fotobeoordeling?
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Showcase filteren

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Showcase is bedoeld voor foto's die je bij je beste foto's rekent
                  Dat kan nog steeds een afschuwelijk slechte foto zijn...
                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  en voor mensen die al een tijdje fotograferen/begrijpen waar ze mee bezig zijn.
                  en dat kan nog steeds een vreselijke knoeier zijn zonder inzicht...
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Showcase filteren

                    zie het verschil met BD:
                    _________
                    Grootst aantal gebruikers online was 417 op Wo 07 Jun 2006, 11:03

                    We hebben 7983 geregistreerde gebruikers

                    De gebruikers hebben in totaal 166786 foto's geplaatst

                    De gebruikers hebben in totaal 103160 berichten geplaatst
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Showcase filteren

                      Als je eens rondkijkt in de verschillende showcase secties, en je kent iets van fotografie, zie je verschillende foto's die er eigenlijk helemaal niet thuishoren. Bewogen foto's, foto's die te donker zijn, vale kleuren, saaie compositie...
                      Deze zaken die ik nu noem, kunnen soms gebruikt worden in positieve zin om 'creatief' te zijn en als dat goed werkt, hoort dat zeker thuis in showcase. Voor 'experimentjes' is fotobeoordeling echter meer aangewezen.
                      Ok, dat begrijp ik. Er zijn mensen die zich uit onwetendheid of gebrek aan zelfrelativering overschatten. Maar door een lijst van absolute regels te volgen, komt er sowieso miserie. Je gaat goede foto's verplaatsen of verwijderen en mensen doen denken dat techniek primeert.

                      Onderstaande foto's zouden dan nooit showcase halen:

                      onscherp en geen middentonen

                      geen detail in de figuren

                      persoon plakt tegen kader en heeft geen oogcontact

                      Stuk voor stuk foto's die (terecht) hun plaats hebben in de fotogeschiedenis.

                      Als je iemand op tien meter afstand in een meer ziet verdrinken, en je hebt de keuze om hem ofwel te redden ofwel te fotograferen, welke lens zou je dan gebruiken?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Showcase filteren

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dat kan nog steeds een afschuwelijk slechte foto zijn...

                        en dat kan nog steeds een vreselijke knoeier zijn zonder inzicht...
                        Klopt helemaal. Echter als je zelf wat inzet toont en eens in showcase kijkt wat er zoal gepost wordt voordat je je eigen foto post, zal je snel door hebben of je foto van een ongeveer vergelijkbaar niveau is.


                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        zie het verschil met BD:
                        _________
                        Grootst aantal gebruikers online was 417 op Wo 07 Jun 2006, 11:03

                        We hebben 7983 geregistreerde gebruikers

                        De gebruikers hebben in totaal 166786 foto's geplaatst

                        De gebruikers hebben in totaal 103160 berichten geplaatst
                        grt,bouk.
                        En je punt is? Het enige wat ik hier kan uithalen dat er meer moderatoren nodig zijn om een vergelijkbare taak te vervullen.


                        Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
                        Ok, dat begrijp ik. Er zijn mensen die zich uit onwetendheid of gebrek aan zelfrelativering overschatten. Maar door een lijst van absolute regels te volgen, komt er sowieso miserie. Je gaat goede foto's verplaatsen of verwijderen en mensen doen denken dat techniek primeert.

                        Onderstaande foto's zouden dan nooit showcase halen:

                        onscherp en geen middentonen

                        geen detail in de figuren

                        persoon plakt tegen kader en heeft geen oogcontact

                        Stuk voor stuk foto's die (terecht) hun plaats hebben in de fotogeschiedenis.

                        Als je iemand op tien meter afstand in een meer ziet verdrinken, en je hebt de keuze om hem ofwel te redden ofwel te fotograferen, welke lens zou je dan gebruiken?

                        Daar heb je helemaal gelijk in, maar zoals ik reeds zei, 'Deze zaken die ik nu noem, kunnen soms gebruikt worden in positieve zin om 'creatief' te zijn en als dat goed werkt, hoort dat zeker thuis in showcase.' Bij deze foto's is dat duidelijk het geval, dus dan past dat mijns inziens ook in showcase. Het is zeker niet mijn bedoeling om creativiteit aan banden te leggen, creativiteit in fotografie moet er zijn, ik zou zelfs durven zeggen dat fotografie voor een groot deel uit creativiteit bestaat! Echter blijf ik wel bij mijn standpunt dat je, na het vergelijken met andere foto's in showcase, zelf zou moeten kunnen inschatten of je foto in showcase hoort of niet.
                        Last edited by LaurentS; 8 juni 2012, 08:54.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Showcase filteren

                          Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht

                          Als je iemand op tien meter afstand in een meer ziet verdrinken, en je hebt de keuze om hem ofwel te redden ofwel te fotograferen, welke lens zou je dan gebruiken?

                          epic

                          ot: mensen moeten zich idd goed bevragen waar te posten maar zulke regels helpen er niet bij.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Showcase filteren

                            Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                            .........




                            En je punt is? .....
                            dat BD een heel andere insteek heeft dan genoemde site.
                            BD heeft veel bezoekers, is laagdrempelig en voor een ieder wat wils.
                            BD is niets voor niets een samenwerking met een Fotoblad aangegaan.
                            niet voor niets heeft het "voorheen"gerenommeerde fotosite DPZ hun beleid totaal veranderd en meer aangepast aan wat het publiek verwacht/wil.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Showcase filteren

                              Misschien moeten we het omgekeerd aanpakken. In plaats van degene die de foto post aan te pakken, moeten we degenen die reageren anders laten handelen. Dat zij eens gaan relativeren in plaats van degene die het topic opent. Bij de minste blote tiet krijg je gegarandeerd , op foto's van HoF-habitués durft men niet de minste kritiek hebben. Er loop hier zelfs een moderator rond wiens persoonlijke missie het is foto's van bepaalde HoF-scoorders met hand en tand te verdedigen. Dat mag, maar liefde maakt blind.

                              Wat als foto's nu eens naamloos gepost zouden worden? 't Zou d'r veel eerlijker aan toegaan. De loftrompet zal enkel nog gestoken worden als het echt goed is (en dus niet omwille van het mannetje achter de foto) en men zal veel sneller kritiek durven geven.

                              Maar de echte kern van het showcaseprobleem ligt uiteraard dieper en is moeilijker aan te pakken, omdat dan de hele mentaliteit van dit forum gewijzigd moet worden. En dat is misschien wel een onmogelijke taak.

                              Comment

                              Working...
                              X