Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D of geen D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D of geen D?

    Beste,

    Ik heb via marktplaats een Nikkor 85mm 1.8 gereserveerd weten te krijgen voor een nette prijs. Op de foto's ziet de lens er prachtig uit, alleen is het geen AF-D maar gewoon een AF.
    Wat is het verschil?

    Optisch lijkt hij heel erg op de AF-D, deze dus alleen het enige ontdekbare verschil is de missende D?

    foto's van de verkoper:







    en van Google een gelijkwaardige AF-D variant:



    Last edited by LesC; 1 juni 2012, 09:12. Reden: Foto's achter link geplaatst
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

  • #2
    Re: D of geen D?

    De AFD geeft afstandsinfo door aan de camera en dat zou belangrijk zijn bij flitsen, maar ik heb nog nooit verschil gezien.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D of geen D?

      Na enig onderzoek heb ik inderdaad kunnen vinden dat dit de zogenoemde Nikkor AF 85mm 1.8S moet zijn, de D staat voor Distance wat inderdaad afstand aangeeft, wat belangrijk is bij TTL flitsen. Scheelt het dat ik dat nooit doe.
      €210 is denk ik wel een mooie prijs
      portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
      Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

      Comment


      • #4
        Re: D of geen D?

        Toen de eerste D-lenzen verschenen in de jaren 90, heeft het tijdschrift Chasseur d'Images ooit een artikel gewijd aan een uitgebreide flitstest van een D en non-D lens.
        Resultaat: geen verschil.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: D of geen D?

          Indien je een foto toont, respecteer dan de forumregels inzake foto's
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: D of geen D?

            Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
            wat belangrijk is bij TTL flitsen.
            Dat zegt Nikon, maaar als ik mijn 85 AFD vervang door mijn 24-85 AFS, met dezelfde instellingen, zie ik geen verschil met flitsen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: D of geen D?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
              Dat zegt Nikon, maaar als ik mijn 85 AFD vervang door mijn 24-85 AFS, met dezelfde instellingen, zie ik geen verschil met flitsen.
              Vandaag 09:45
              Dat ligt dan omdat je een AF-D hebt en dit een AF is zonder D. de D zou staan voor het flitsgebeuren.


              Uiteindelijk is er toch een AF-D in overijssel hier, voor 218 euro
              portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
              Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

              Comment


              • #8
                Re: D of geen D?

                Sorry foutje ik heb een 85 AF....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D of geen D?

                  Hmm oke. Tja, wat zal het zijn. Misschien dan precies de goede instellingen

                  ik ben iig tevreden met een AF-D voor 218
                  portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                  Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                  Comment

                  Working...
                  X