Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldbewerking en juiste "kleurtemperatuur" (?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldbewerking en juiste "kleurtemperatuur" (?)

    Besten,

    Ik heb vastgesteld dat ik op m'n monitor de kleuren kan aanpassen en dat ik voor deze opties kan kiezen: 9300 K voor algemeen gebruik - 6500 K voor Beeldbeheer - 5500 K voor Photoretouch - sRGB - vrije gebruikersinstellingen.

    Welke instelling gebruiken jullie voor beeldbewerking? Me dunkt dat 6500 K een realistischer weergave geeft voor beeldbewerking dan het harde 9300 K, of is dat toch niet zo?! Welke instelling raden jullie aan?

    Zalig Paasfeest!
    Extranjero

  • #2
    Originally posted by Extranjero
    Besten,

    Ik heb vastgesteld dat ik op m'n monitor de kleuren kan aanpassen en dat ik voor deze opties kan kiezen: 9300 K voor algemeen gebruik - 6500 K voor Beeldbeheer - 5500 K voor Photoretouch - sRGB - vrije gebruikersinstellingen.

    Welke instelling gebruiken jullie voor beeldbewerking? Me dunkt dat 6500 K een realistischer weergave geeft voor beeldbewerking dan het harde 9300 K, of is dat toch niet zo?! Welke instelling raden jullie aan?

    Zalig Paasfeest!
    Extranjero
    Voor pc is een goede kleurentemperatuur voor beeldbewerking 6500 Kelvin bij een gamma van 2.2.
    Het best kan je jouw scherm kalibreren met gepaste hardware en software. Software en hardware van Colorvision bijv. is een oplossing die niet duur is en redelijk goed.

    Je zou een systeem moeten hebben waarbij alle apparaten gekalibreerd zijn dus ook jouw printer, de scanner en zelfs het fototoestel als dit mogelijk is.

    Vriendelijke groeten,
    Theo
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Bedankt voor uw raad, Theo.
      Blijkbaar is hier niet zoveel over geweten.

      Groeten,
      Extranjero

      Comment


      • #4
        Mijn monitor staat op 6500 wegens realistischer kleuren. De hoger kleurtemperatuur is meestal voor kantoorwerk.
        Groetjes, Blord

        Canon 7D en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          er is hier een enorme bron aan info over deze onderwerpen, alleen, even zoeken

          Comment


          • #6
            Dag Blord, bedankt voor uw bijdrage.

            Phille, ik heb al gezocht maar op de trefwoorden die in mij opkwamen, kon ik hier niets vinden.
            Vandaar dan maar even deze vraag. Sorry.

            Groeten,
            Extranjero

            Comment

            Working...
            X