Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

budgetvriendelijke oplossing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • budgetvriendelijke oplossing

    Hallo, ik ben Anton, binnen 8 dagen 15 jaar & ben al een dik jaar bezig met fotografie.
    Heb deze maand mijn Canon 1000D met kitlens ( 18-55 ) proberen te vergezellen met een tweedehands "Canon EF 70-200 F/4 L USM ( geen IS )" & heb eergisteren voor men verjaardag nog de "Fantastic Plastic - Canon EF 50mm 1.8" gekregen.

    Voldoet aan de dingen die ik verwachtte, maar zou toch graag nog op het vlak van macro de dingen nog wat dichterbij halen
    Daarvoor zag ik verschillende onlineshops & reviews oplossingen aanbieden zoals extension tubes, omkeerringen, close-up filters etc..

    Dit is voor mij interessant, aangezien ik macro alleen nog maar wil ervaren & dus niet de top van de top halen, zoals we allemaal wel begonnen zijn denk ik & het na het aankopen van de 70-200, dus wel budgetvriendelijk moet zijn - tot 200 euro dus liefst -

    dus: "WAT, op WELKE LENS best gebruiken ? "

    Thanks

    ( Ook nog even erbij vermelden dat ik een statief had gekregen, maar dat had een draaggewicht van 3.5 kg, wat de L Lens niet goed kan dragen. Het had een waarde van ong. 100 E. Dit geld kan ik dus investeren in iets anders van die winkel, of wel in nog een accesoire voor een objectief, of objectief, of een statief )
    Last edited by Antoniooooo.; 29 mei 2012, 13:04.

  • #2
    Re: budgetvriendelijke oplossing

    Op zich lijkt een setje Kenko AF extension tubes me wel een leuke upgrade voor bij je 18-55 en/of 50mm

    Ben je wel direct de volledige 200 kwijt. Op ebay wel voor minder te vinden vanuit HongKong (heb 120 betaald voor de mijne).
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: budgetvriendelijke oplossing

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Op zich lijkt een setje Kenko AF extension tubes me wel een leuke upgrade voor bij je 18-55 en/of 50mm

      Ben je wel direct de volledige 200 kwijt. Op ebay wel voor minder te vinden vanuit HongKong (heb 120 betaald voor de mijne).
      Je bedoelt deze toch he? http://www.digicamshop.be/product/75...n-ef-ef-s.html

      Comment


      • #4
        Re: budgetvriendelijke oplossing

        in principe heb je dan budget van 300 euro? (200 + 100 van statief)

        Een statief is iets dat je wel vaak gebruikt bij macro, dus zou zeker een statief aankopen. De extension tubes zoals vermeld zijn een interessant accesoire om wat meer macro te kunnen trekken en is denk ik vooral interessant op je 50mm en je 70-200mm. Deze extension tubes kan je ook wanneer je een macrolens koopt (binnen een (aantal) jaar) nog steeds van pas komen!
        Kwa voorzetlensjes heb je al erg goedkope alternatieven, maar de kwaliteit zal dan wel iets minder zijn (afwegen waar je dus eerst budget aan wil besteden).
        Omkeerring met een oude lens kan ook heel goedkoop en heb hier al mooie resultaten mee gezien, maar geen kennis mee..

        Misschien eens naar een winkel gaan om de verschillende mogelijkheden te testen of bij iemand in de buurt die wat materiaal heeft? Nog handig voor macro is een afstandsbediening om trillingen tegen te gaan (hoewel je ook met zelf timer kan werken)

        Comment


        • #5
          Re: budgetvriendelijke oplossing

          Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
          in principe heb je dan budget van 300 euro? (200 + 100 van statief)

          Een statief is iets dat je wel vaak gebruikt bij macro, dus zou zeker een statief aankopen. De extension tubes zoals vermeld zijn een interessant accesoire om wat meer macro te kunnen trekken en is denk ik vooral interessant op je 50mm en je 70-200mm. Deze extension tubes kan je ook wanneer je een macrolens koopt (binnen een (aantal) jaar) nog steeds van pas komen!
          Kwa voorzetlensjes heb je al erg goedkope alternatieven, maar de kwaliteit zal dan wel iets minder zijn (afwegen waar je dus eerst budget aan wil besteden).
          Omkeerring met een oude lens kan ook heel goedkoop en heb hier al mooie resultaten mee gezien, maar geen kennis mee..

          Misschien eens naar een winkel gaan om de verschillende mogelijkheden te testen of bij iemand in de buurt die wat materiaal heeft? Nog handig voor macro is een afstandsbediening om trillingen tegen te gaan (hoewel je ook met zelf timer kan werken)
          Van dat budget klopt idd., maar heb eigenlijk dus nog altijd maar een 200 budget voor de extension tubes buiten het statief
          Deze extension tubes lijken me inderdaad zeer goed.
          Weten jij of anderen trouwens een goed statief die de 70-200 wel zou kunnen dragen , daar bedoel ik de kop mee, die keerde zich altijd naar de grond door het gewicht, het was een cullmann nanomax 260

          Comment


          • #6
            Re: budgetvriendelijke oplossing

            Die tubes bedoel ik inderdaad.


            Vooral voor je 50mm en 18-55...op een lange tele, zoals de 70-200 is het effect van tubes nogal beperkt. Dan heb je meer aan close-up filters.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: budgetvriendelijke oplossing

              Voorzetlenzen zijn de minst goede keuze. Echt macro geraak je er niet mee, enkel wat dichter en bij de goedkopere versies dan nog glas van mindere kwaliteit die de scherpte niet ten goede komt. Bij voorzetlenzen zeker zorgen dat het "achromatic" voorzetlenzen zijn. Een interessante link is deze hier. Dan zie je direct het verschil.

              Bij omkeerringen behoud je de kwaliteit van je lens maar ik vind het persoonlijk een geknoei en moeilijk om mee te werken. Je verliest ook het automatich dichtgaan van je diafragma, waardoor je steeds met een volopen werk. (dus superkleine DOF). En bij macrofotografie heb je nu net een redelijk dichtgeknepen diafragma nodig (grote DOF). Enkel met een oude lens waarvan je het diafragma manueel kan dichtdraaien kan een omkeerring bruikbaar zijn maar dan nog. (eenmaal je het diafragma dichtknijpt zie je haast niets meer in je zoeker) Enkel de novoflex omkeerringen met automatische scherpstelling en diafragmaregeling is een goede oplossing. Maar voor dit prijskaartje heb je een tweedehands macrolens.

              De beste "goedkope" oplossing zijn volgens mij tussenringen. Je verliest geen scherpte (er zit geen glas in) en is redelijk handig in gebruik. Bij het gebruik van IS lenzen behoud je zelfs de beeldstabilisatie. Zorg wel dat ze kontactpunten hebben om de signalen door te geven. (sommige heel goedkope zouden deze wel eens niet kunnen hebben). Toch vind ik ze nieuw nogal prijzig voor wat het is. Kijk ook als er de EF-S lenzen oppassen zoals je 18-55. Bij sommige kan dit niet, alhoewel ik dit bij de mijne opgelost heb door met een mes de binnenkant van de tussenringen wat weg te snijden.

              Maar de echt beste oplossing is toch wel een echte macrolens. Want als je dan 200€ moet geven voor extention tubbes heb je voor weinig meer een tweedehands lens.
              Ik zou toch uitkijken voor tweedehands-extention tubes. Als ze niet gebarsten zijn kan er niet veel mee mis zijn.

              Mocht je interesse hebben om een en ander uit te proberen mag je gerust eens contact opnemen met mij. Ik heb haast alles liggen. (enkel de novoflex heb ik verkocht).
              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

              Comment


              • #8
                Re: budgetvriendelijke oplossing

                Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                Voorzetlenzen zijn de minst goede keuze. Echt macro geraak je er niet mee, enkel wat dichter en bij de goedkopere versies dan nog glas van mindere kwaliteit die de scherpte niet ten goede komt. Bij voorzetlenzen zeker zorgen dat het "achromatic" voorzetlenzen zijn. Een interessante link is deze hier. Dan zie je direct het verschil.

                Bij omkeerringen behoud je de kwaliteit van je lens maar ik vind het persoonlijk een geknoei en moeilijk om mee te werken. Je verliest ook het automatich dichtgaan van je diafragma, waardoor je steeds met een volopen werk. (dus superkleine DOF). En bij macrofotografie heb je nu net een redelijk dichtgeknepen diafragma nodig (grote DOF). Enkel met een oude lens waarvan je het diafragma manueel kan dichtdraaien kan een omkeerring bruikbaar zijn maar dan nog. (eenmaal je het diafragma dichtknijpt zie je haast niets meer in je zoeker) Enkel de novoflex omkeerringen met automatische scherpstelling en diafragmaregeling is een goede oplossing. Maar voor dit prijskaartje heb je een tweedehands macrolens.

                De beste "goedkope" oplossing zijn volgens mij tussenringen. Je verliest geen scherpte (er zit geen glas in) en is redelijk handig in gebruik. Bij het gebruik van IS lenzen behoud je zelfs de beeldstabilisatie. Zorg wel dat ze kontactpunten hebben om de signalen door te geven. (sommige heel goedkope zouden deze wel eens niet kunnen hebben). Toch vind ik ze nieuw nogal prijzig voor wat het is. Kijk ook als er de EF-S lenzen oppassen zoals je 18-55. Bij sommige kan dit niet, alhoewel ik dit bij de mijne opgelost heb door met een mes de binnenkant van de tussenringen wat weg te snijden.

                Maar de echt beste oplossing is toch wel een echte macrolens. Want als je dan 200€ moet geven voor extention tubbes heb je voor weinig meer een tweedehands lens.
                Ik zou toch uitkijken voor tweedehands-extention tubes. Als ze niet gebarsten zijn kan er niet veel mee mis zijn.

                Mocht je interesse hebben om een en ander uit te proberen mag je gerust eens contact opnemen met mij. Ik heb haast alles liggen. (enkel de novoflex heb ik verkocht).
                Oke, dankje voor de mooie, volledige uitleg. Het begint dus wel naar de kant van de tussenringen te gaan, bij geval van zeer veel interesse, kan er binnen een jaar misschien een lens gekocht worden he ik laat iets weten als ik iets gekocht heb

                Comment


                • #9
                  Re: budgetvriendelijke oplossing

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                  Die tubes bedoel ik inderdaad.


                  Vooral voor je 50mm en 18-55...op een lange tele, zoals de 70-200 is het effect van tubes nogal beperkt. Dan heb je meer aan close-up filters.
                  Ik kan die mening niet echt delen. De complete set tubes die ik hier liggen heb (soligor) is 68mm lang. (12mm + 20mm + 36mm). Met de 70-200 geeft dit op 70mm een vergroting van haast 1op1. Haal je zeker nooit met (goeie acromatische) voorzetlenzen. Op 200mm haal je nog haast 1op3 wat nog altijd kan wedijveren met de meeste (goede acromatische) voorzetlenzen. Die setjes van 3 stuks met een dioptie van +10 zijn misschien wel beter in vergrotingsfactor maar dan zeker niet op gebied van kwaliteit. (zie link in mijn vorige post)
                  Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                  Comment


                  • #11
                    Re: budgetvriendelijke oplossing

                    Die tussenringen geven geen informatie door, en dat statief is goed om een flits op te zetten. Koop toch minstens een merk, dan heb je wat, ook al is het de goedkoopste reeks. Zoek tussenringen tweedehands, die komen regelmatig voorbij.

                    Comment


                    • #12
                      Re: budgetvriendelijke oplossing

                      Oke, dank voor de uitleg
                      Maar ik beeld me in dat ik met de 50mm voor de kleinere beestjes wel heel dicht ertegen zal moeten zitten, wat me zeer storend lijkt, aangezien deze beesten heel zelfbeschermend zijn en er van door zijn, of beeld ik me dit helemaal fout in ?

                      Comment


                      • #13
                        Re: budgetvriendelijke oplossing

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                        Die tussenringen geven geen informatie door, en dat statief is goed om een flits op te zetten. Koop toch minstens een merk, dan heb je wat, ook al is het de goedkoopste reeks. Zoek tussenringen tweedehands, die komen regelmatig voorbij.
                        Beste, het kan zijn dat u liever merkproducten koopt, maar er werd hier naar een budgetvriendelijke oplossing gevraagd.
                        Die tussenringen geven wel informatie door en het statief is er een verdomd goede. Maar als je graag de mensen op extra kosten jaagt, ga gerust je gang.
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment


                        • #14
                          Re: budgetvriendelijke oplossing

                          Want als je dan 200€ moet geven voor extention tubbes heb je voor weinig meer een tweedehands lens
                          Veel van aan.
                          De beeldkwaliteit van een echte makrolens is op korte afstand toch beter.

                          Eigenlijk is voor rondvliegende vlinders en libellen een 150 of een 180 te verkiezen, maar dat wordt te duur.

                          Als je ze 's morgens vroeg fotografeert wanneer ze nog slil zitten is dat geen probleem en is een 100mm een goed compromis.

                          Een statief hoeft niet duur te zijn, ik werk met een tweedehands Manfrotto 190 van 50 EUR.

                          Comment


                          • #15
                            Re: budgetvriendelijke oplossing

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            Beste, het kan zijn dat u liever merkproducten koopt, maar er werd hier naar een budgetvriendelijke oplossing gevraagd.
                            Die tussenringen geven wel informatie door en het statief is er een verdomd goede. Maar als je graag de mensen op extra kosten jaagt, ga gerust je gang.

                            Klopt...en voor de 50mm en dergelijke prima bruikbaar. Het zijn echter geen tussenringen om een zwaar objectief aan te hangen, aangezien de ringen zelf van plastic zijn...met dat in het achterhoofd, prima te gebruiken!

                            @Erven....op 70mm zal de vergroting inderdaad nog redelijk zijn...laat ik het anders zeggen. Het effect van tussenringen is beter merkbaar/groter op kortere objectieven.
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment

                            Working...
                            X