Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens

    halloha !
    ik wéét, het forum staat vol...maar ik heb hier nu al zoveel gelezen en al wat ik lees zijn nummertjes en cijfertjes ... en hoe meer ik lees hoe zotter ik draai... ook ben ik al geruime tijd objectieven aan het vergelijken maar dit vooral aan de hand van reviews.
    ik zoek veel op van al die cijfertjes en zo maar toch... ik ben echt beginneling, trek al 6j met mijn kodak, maar van theorie weet ik niets of weinig af, (ben me er in aan het verdiepen) ik ben ja, een amateurfotograaf he...
    ik heb compactcamera, waar ik heel veel mee in macro trek, ik stap algauw over naar een occasie nikon d200 met 18-55mm objectief.
    maar ik wil een macrolens ! één waarvan je de kop van een mug in beeld krijgt, scherp natuurlijk
    hopelijk willen jullie de al zoveel gedane uitleg nog es doen...
    mijn budget gaat tot max 400e.

    alvast bedankt !
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

  • #2
    Re: macrolens

    Met een bescheiden budget kun je op een D200 erg veel plezier hebben van een oudere Nikon, Panagor, Kiron enz. MF lens. Zolang die minimaal een AI of AIS type is werkt het perfect op de D200.
    Misschien is dit nog allemaal een beetje Adacadabra voor je, maar je kunt soms al voor 50-100 euro een heel goede lens vinden.

    Wil je de lens ook voor algemeen gebruik dan kan autofocus handig zijn en zijn er volop lenzen te koop die uitstekend zijn: 90-105mm van Sigma, Tamron. Tokina en Nikon zelf.
    Tweedehands te vinden van 200-300 euro.
    Last edited by Spanjaart; 29 mei 2012, 22:19.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: macrolens

      Het zal je zeker lukken om een gebruikte Sigma 105 mm, een Tamron 90 mm of een Tokina 100 mm macro te vinden. Ik zou je niet adviseren een brandpuntsafstand korter dan ongeveer 90 mm te nemen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: macrolens

        wel, als ik dat: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...eg-417416.html bekijk...weet ik wat ik wil... ! nu nog een prijskaartje zoeken of iets gelijkaardigs in occasie dan :-)
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #5
          Re: macrolens

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Het zal je zeker lukken om een gebruikte Sigma 105 mm, een Tamron 90 mm of een Tokina 100 mm macro te vinden. Ik zou je niet adviseren een brandpuntsafstand korter dan ongeveer 90 mm te nemen.
          daar zal ik zeker naar uitkijken ! bedankt !
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: macrolens

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Met een bescheiden budget kun je op een D200 erg veel plezier hebben van een oudere Nikon, Panagor, Kiro enz. MF lens. Zolang die minimaal een AI of AIS type is werkt het perfect op de D200.
            Misschien is dit nog allemaal een beetje Adacadabra voor je, maar je kunt soms al voor 50-100 euro een heel goede lens vinden.

            Wil je de lens ook voor algemeen gebruik dan kan autofocus handig zijn en zijn er volop lenzen te koop die uitstekend zijn: 90-105mm van Sigma, Tamron. Tokina en Nikon zelf.
            Tweedehands te vinden van 200-300 euro.
            bedankt om je uitleg, is inderdaad nog bijna helemaal adacadabra hihi maar ik doe m'n best, alleen vind ik de afkortingen AI en AIS type nog niet direct, maar dat vind ik wel
            facebook
            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

            Comment


            • #7
              Re: macrolens

              Vergis je overigens niet. De meeste macro's die je ziet met zulk groot detail zijn met macro objectieven én hulpstukken, het is veel meer als 1:1 wat de maximale vergroting van je macro objectief zal zijn.

              Bijvoorbeeld een teleconverter, tussenringen of voorzetlenzen, zoals bij het bovengenoemde voorbeeld dat je laat zien.

              Dit is extreem lastig fotograferen, veelal zonder gebruik van AF.


              Ik zeg dat even meer als "waarschuwing" dat een macro objectief alleen nog niet het hele plaatje is...en er een lange (maar leuke) leerweg te gaan is nog (Zelf ook nog aan het leren met Macro...) Gebruik zelf de Nikkor 105mm erg fijn objectief, maar iets boven je budget. Ik zou kijken naar óf de Sigma 105mm tweedehands of de Tamron 90mm tweedehands, of zelfs nieuw...
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: macrolens

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                Vergis je overigens niet. De meeste macro's die je ziet met zulk groot detail zijn met macro objectieven én hulpstukken, het is veel meer als 1:1 wat de maximale vergroting van je macro objectief zal zijn.

                Bijvoorbeeld een teleconverter, tussenringen of voorzetlenzen, zoals bij het bovengenoemde voorbeeld dat je laat zien.

                Dit is extreem lastig fotograferen, veelal zonder gebruik van AF.


                Ik zeg dat even meer als "waarschuwing" dat een macro objectief alleen nog niet het hele plaatje is...en er een lange (maar leuke) leerweg te gaan is nog (Zelf ook nog aan het leren met Macro...) Gebruik zelf de Nikkor 105mm erg fijn objectief, maar iets boven je budget. Ik zou kijken naar óf de Sigma 105mm tweedehands of de Tamron 90mm tweedehands, of zelfs nieuw...
                he bedankt voor je reactie ! en goeiemorgen
                wel dit : http://forum.belgiumdigital.com/f66/...en-418518.html heb ik getrokken met mijn compactcamera, en achterna nog wat ingezoomd, maar ik wil dus nog dichter gaan he, idd, zag dat die foto met een voorzetstuk genomen is, maar hoe raak je anders zo dicht bij je onderwerp? oefening baart kunst he ik ben nog thuis tot oktober dus nog even tijd hihi, wel bedankt om me dit 'mee te delen' want idd, een mens is soms enthousiast en zou dingen aankopen...eerst goed nadenken is de boodschap !
                maar ik wil echt wel de kop van een mug in beeld gaan krijgen
                ik heb al es gekeken op tweedehans-sites, voorlopig nog niets gevonden, ik kijk vaak op digamshop.be, dat is blijkbaar een goede site om online aan te kopen...? zowieso eerst nog wat sparen
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                Comment


                • #9
                  Re: macrolens

                  Digicamshop is, als ik het goed heb, onderdeel van Coolblue. Een dozenschuiver met tientallen shops in elektronica artikelen. Heb er al verschillende zaken besteld, van fotospullen tot stofzuigers, etc. Moet zeggen dat het een dozenschuiver met goede en correcte service is inderdaad.

                  Het is met een SLR "nóg" moeilijker...maar oefening baart kunst En dit is nog leuke oefening ook...ik "kan" het nog niet haha...maar was in het begin ook wat "onthutst" over de moeilijkheidsgraad...en relatief "kleine vergroting" op 1:1


                  En ook goedemorgen
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrolens

                    Kijk ook zeker eens op Kamera-Express.nl, ze hebben nu ook een winkel in België én hun prijzen zijn voor de macro-objectieven die hierboven genoemd werden lager dan in andere winkels
                    Pasgeleden zelf een macro-objectief gekocht en op voorhand zowat elke site bekeken en vergeleken!
                    Ik ben er nog niet, maar wel vastberaden om er te geraken!

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrolens

                      en voor tweedehands heb je hier op het forum ook nog AANGEBODEN en GEZOCHT
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrolens

                        olalaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa wat interessannnnnt allemaal, straks es neuzen, bedankt
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrolens

                          en voor we het vergeten: geniet van de baby en het moederschap, gefeliciteertd hé.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrolens

                            o zo lief dank je wel !! hij is intussen al bijna 5 maandjes oud gaat snel !!

                            ik heb gekeken op de site kamera.express.nl en de tokina 100mm scheelt toch wel hoor in prijs... bij kamera.express kost hij 20e meer dan op digicamshop.be ?
                            maar de tamron 90mm is dan weer 60e goedkoper?? raar allemaal

                            zal nog es kijken hier op het forum ook
                            facebook
                            Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                            Comment


                            • #15
                              Re: macrolens

                              Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                              o zo lief dank je wel !! hij is intussen al bijna 5 maandjes oud gaat snel !!

                              ik heb gekeken op de site kamera.express.nl en de tokina 100mm scheelt toch wel hoor in prijs... bij kamera.express kost hij 20e meer dan op digicamshop.be ?
                              maar de tamron 90mm is dan weer 60e goedkoper?? raar allemaal

                              zal nog es kijken hier op het forum ook
                              hihi, op 't forum veel te vinden, maar niet veel dat nog niet verkocht is
                              facebook
                              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                              Comment

                              Working...
                              X