Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verkopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verkopen

    Hey mensen ,
    ik zit met een vraagje ,
    ik maak steeds foto's op meetings (voor plezier) , steeds post ik deze foto's dan gratis op men website op een formaat 600px ongeveer ...
    maar elke dag zit men mailbox vol met mails van mensen die ze het in grootste formaat willen , en dan stuur ik ze dan door wat redelijk wat tijd in beslag neemt ...
    daarom hebbik een systeempje in elkaar gezet op men website zodat ze het grootste formaat kunnen downloaden voor een symbolische euro (wegens dat de website ook kosten meedraagt natuurlijk)
    alleen vraag ik mij af of dit wel mag ?

    Mvg
    jeffrey

  • #2
    Re: Foto's verkopen

    Oorspronkelijk geplaatst door jeffreyke Bekijk bericht
    Hey mensen ,
    ik zit met een vraagje ,
    ik maak steeds foto's op meetings (voor plezier) , steeds post ik deze foto's dan gratis op men website op een formaat 600px ongeveer ...
    maar elke dag zit men mailbox vol met mails van mensen die ze het in grootste formaat willen , en dan stuur ik ze dan door wat redelijk wat tijd in beslag neemt ...
    daarom hebbik een systeempje in elkaar gezet op men website zodat ze het grootste formaat kunnen downloaden voor een symbolische euro (wegens dat de website ook kosten meedraagt natuurlijk)
    alleen vraag ik mij af of dit wel mag ?

    Mvg
    jeffrey
    als je dit niet aangeeft op het einde van het jaar aan je belastingen ben je bezig met zwartwerk
    dit is dus wettelijk niet toegestaan

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verkopen

      Jeffrey,

      Dat mag, maar je hebt er wel een BTW nummer voor nodig. Occasioneel mag je iets bijverdienen maar ook dat moet je aangeven aan de belastingen. Anders doe je aan zwartwerk.

      Als jij "vrij vaak" foto's voor 1 euro laat downloaden heb je een bijberoep en daarvoor heb je een ondernemingsnummer nodig. Om alles te regelen moet je naar een ondernemingsloket en je daar registreren. Je bent ongeveer 130euro kwijt, maar je kan meteen je materiaal afschrijven.

      Ga ook eens praten met een boekhouder dan. 1ste gesprek is gratis. Je hoeft geen boekhouder te gebruiken, je kan alles zelf ook aangeven, maar een gesprek leert je al heel wat.

      Succes! Maar hou het netjes en dus niet zwart. Daar ge je, zeker hier op BD, heel wat commentaar mee over je kop trekken.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verkopen

        oke perfect , is alles dat ik moest weten
        dacht enkel dat dit bij hogere bedragen was , want ik kom hier zeker niet door de kosten die website en materiaal kost ,
        dus mag dus ook niet als je maar 1 cent per foto vraagt in principe
        jammer marja dan blijft het gratis

        grtzz

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verkopen

          ik denk dat je tot een bepaald bedrag per jaar toch kan aangeven aan je belastingen (tis redelijk laag)zonder zelfstandig te worden.
          hangt er natuurlijk vanaf hoeveel foto's je verkoopt per jaar.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verkopen

            je mag ongeveer 1600 euro per jaar bij verdienen (omzet) zonder kbo nummer, gewoon mee aangeven in je belastingsbrief als extra inkomen. dat word dan gewoon mee belast. (voor de meeste onder ons valt dat dan in de 45% schaal) je mag dan wel niks van kosten "afschrijven" of indienen. maar dan ben je wettelijk bezig

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verkopen

              occasionele verkopen kan je doen zonder ondernemingsnummer. Een website met betalende download mogelijkheid is niet meer sporadisch maar een echte verdienste.
              Dus ben je een bedrijf, met alle bijkomende kosten.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verkopen

                Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                occasionele verkopen kan je doen zonder ondernemingsnummer. Een website met betalende download mogelijkheid is niet meer sporadisch maar een echte verdienste.
                Dus ben je een bedrijf, met alle bijkomende kosten.
                toch niet, enkel de omzet bepaald (in dit geval)in welke situatie je zit. hoe je die 1600 euro verdiend, en hoeveel kosten je daarvoor moet maken maakt de fiscus niet uit. ze kijken dan enkel naar je omzet. maak jij slechts 1600 euro omzet door 100.000 euro kosten te maken (website, nationale reclame tijdens prime time, t-shirts voor de nationale voetbalploeg, grote posters in alle bushokjes...) dan is dat jou probleem. Je mag die 100.000 euro dan ook nergens als kosten indienen natuurlijk...
                als bijverdienste (bijberoep) kan je dus klein beginnen zonder papierwerk (minder dan 1600 euro omzet) eens je daarover gaat en tot 5800 euro omzet draait ben je echt in bijberoep bezig en moet je rsz betalen (ongeveer 22% op de omzet met een minimum per trimester) EN blijft de rest in je hoogste schijf belastbaar (zoals reeds gezegd, voor de meste onder ons 45%) MAAR je mag je kosten "aangeven", het is te zeggen: je krijgt 100 euro (omzet) daar 22 euro RSZ op, dan je kosten eraf trekken (vb voor 20 euro een print cartridge gekocht) nog 58 euro over en daar gaan dan 45% van naar de belastingen. Boekhouding die moet bijhouden is de simpelste die er is ga je daarover qua omzet, dan is het een (al dan niet tweede) hoofdberoep met de bijhorende regels en nadelen (maar ook voordelen, fiscaal dan)

                Tom
                Last edited by TomStr; 13 mei 2012, 09:24. Reden: dubbel ondertekend
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verkopen

                  Oke perfect , dan moetik enkel op men belastingsbrief het bedrag vermelden als het lager is dan 1600euro en voor de rest niks ? Grtz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verkopen

                    wat ik me afvraag is als alles officieel zou moeten gebeuren of die symbolische euro die je vraagt wel voldoende zal zijn om je kosten te dekken...
                    Fuji X-E1 - 18-55mm
                    facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verkopen

                      Ik maak ook geregeld foto's op evenementen, en toen ik de foto's nog online had staan bij Fotopic heb ik die ooit geblokkeerd zodat ze niet meer zo gemakkelijk te downloaden waren.
                      Het probleem was dat ik toen veel teveel mailtjes kreeg om bepaalde foto's door te sturen.
                      Kort daarna heb ik de blokkering weggehaald, en was ik meteen ook van die mailtjes af waardoor ik dagelijks een heleboel tijd verloor.

                      Nu zet ik de foto's van evenementen bij Smugmug zelfs nog wat groter online, en kunnen ze die er ook gewoon afhalen.
                      Ik zou er misschien ook wel wat aan kunnen verdienen, maar daar is het mij niet om te doen. Ik heb geen zin om problemen te krijgen met de belastingen, toch niet voor die paar euro's die de verkoop van foto's zou kunnen opbrengen...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verkopen

                        Geen idee van waar die 1600 euro komt. Nederland?

                        Voor België zijn twee barema's belangrijk.

                        Winst lager dan 1200 = geen sociale bijdragen betalen
                        Omzet lager dan 5500= geen btw verplicht (maar dat moet je vermelden op je factuur).

                        Die 1200 en 5500 zijn ongeveer. Elk jaar verschillen die bedragen een beetje.
                        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verkopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                          Geen idee van waar die 1600 euro komt. Nederland?

                          Voor België zijn twee barema's belangrijk.

                          Winst lager dan 1200 = geen sociale bijdragen betalen
                          Omzet lager dan 5500= geen btw verplicht (maar dat moet je vermelden op je factuur).

                          Die 1200 en 5500 zijn ongeveer. Elk jaar verschillen die bedragen een beetje.
                          Wat me doet vragen...

                          Als "niet-zelfsstandige" kan je toch geen factuur opmaken??? Of heb ik dat mis??

                          Ikzelf heb ooit gewerkt als/met een ambachtsregister en toen kon ikzelf ook geen facturen opmaken (wel contracten/overeenkomsten)
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's verkopen

                            Als je iets niet occasioneel doet, moet je een BTW nummer aanvragen en kan je dus wel facturen sturen. OP je factuur moet je dan vermelden: "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" Natuurlijk kan je dan ook geen BTW recupereren van je aankopen. Van twee walletjes eten kan niet.

                            Je kan starten als BTW plichtige, maar dan moet je wel kwartaal aangiftes doen. Zonder BTW maar een keer per jaar een aangifte. In elk geval zal de BTW je vaak dwingen om met vrijstelling te werken als je omzet te laag is. Al hangt een en ander af van het BTW kantoor van jouw regio.

                            Zonder ondernemingsnummer kan je werken via het kunstenloket. Zij zullen dan de factuur versturen.

                            De methode van "ambacht" ken ik niet.

                            In elk geval, ik zou iedereen die een centje wil bijverdienen aanraden om eens met een (of enkele) boekhouder(s) te praten. Het eerste gesprek is gratis en kan je al veel info verschaffen.

                            Een boekhouder kost geld, maar kan je ook veel geld besparen. Soms is het wat zoeken.Ik ben nu aan mijn tweede boekhouder toe en deze man is super onderlegd wat betreft bijberoep en kleine zelfstandigen.


                            Nog een tip aan de TS. Reken eens uit wat je kosten zijn en hoeveel foto's men wil downloaden. Gebruik dit als een start voor je prijsbepaling.
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's verkopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                              Geen idee van waar die 1600 euro komt. Nederland?

                              Voor België zijn twee barema's belangrijk.

                              Winst lager dan 1200 = geen sociale bijdragen betalen
                              Omzet lager dan 5500= geen btw verplicht (maar dat moet je vermelden op je factuur).

                              Die 1200 en 5500 zijn ongeveer. Elk jaar verschillen die bedragen een beetje.
                              we zitten momenteel aan 1397 euro dan geen sociale bijdragen.

                              jij moet als "foto" verkoper niet kijken naar wat het je "kost" vind ik, als jij 25 minuten wil werken per euro die je zo verdiend is dat jou keuze. Let er wel op dat je niet begint met 1 euro te vragen en binnen 2 weken zeg je, "het is me allemaal teveel, download ze maar gewoon..." dan ga je een hoop ontevreden klanten krijgen

                              Tom
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X