Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwoteringssuggestie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kwoteringssuggestie

    Naar aanleiding van de 'trucare' thread zou ik toch effen een ballonneke willen oplaten.
    Na al die tijd is het nog altijd niet voor iedereen duidelijk dat je gewoon een kwotering aan elke foto geeft los van de andere inzendingen en het dus niet de bedoeling is van 10 punten te verdelen (gebrainwashed door Eurosong zeker ??).
    Het is normaal dat de ene persoon al wat kritischer is dan de andere (sommigen zeggen bvb dat ze nooit minder dan 5 geven - wat is daar nu het nut van...). Het stomme nu is dat als zo iemand maar op de helft van de foto's stemt, hij de andere eigenlijk bevoordeeld!
    En helaas heb je idd altijd wel mensen die de punten willen vervalsen om zichzelf voordeel te geven.

    Daarom enkele suggesties, die voor zover ik zie, al deze problemen in grote mate oplossen :

    1. Ingezonden foto's worden NIET online gezet totdat de inzendingsperiode verstreken is. Daarna pas begint de periode waarin men kan kwoteren. Zo kan er bvb ook niet 'afgekeken' worden. Nu kan in principe iemand iemand anders zijn idee pikken, beter uitwerken, en zo hoger scoren.
    2. Wie punten toekent is verplicht van alle foto's (behalve zijn eigen) te kwoteren. Indien dit niet gebeurt, tellen de stemmen gewoon niet mee. Puntje 1 helpt hier uiteraard serieus bij.
    3. Als eigen kwotering (voor puntengevers die zelf ook meedoen) wordt het gemiddelde genomen van de zelf-toegekende scores. Dit zorgt ervoor dat lage kwoteerders hun eigen foto zo niet kunnen bevoordelen.
    4. Evt als alternatief op 2 zou men ook kunnen nemen dat foto's zonder kwotering als kwotering het gemiddelde krijgt van de wel gegeven kwoteringen (dus dan dezelfde score als wat de eigen foto zou krijgen).
    5. Eventueel kunnen ook de x hoogste en x laagste scores gedropt worden. Da's ook een frequent gebruikt systeem om de invloed van extreme kwoteringen te minimalizeren.

    Alhoewel misbruiken altijd mogelijk blijven, denk ik dat dit systeem toch al iets waterdichter is dan het huidige.
    Nu, dit zijn maar suggesties hé. BD doet ermee wat het wil. Voor mij doet het er niet echt toe, gezien ik zelf nooit meedoe. Ik houd vooral van de Challenge omdat ik daar ook echt knappe foto's te zien krijg.

    Henk


  • #2
    Allemaal heel mooie ideëen, Henk. En ik ben er zeker van dat Christian ze zou gebruiken...
    - moest deze wedstrijd even belangrijk zijn als de Lotto/Staatsloterij.
    - moest hij er voor betaald worden om deze soft te schrijven/onderhouden.

    ...maar dan zouden je regeltjes nóg niet genoeg zijn. Mensen zouden immers achter de schermen groepjes kunnen vormen, en op die manier hun foto's de hoogte in kunnen prijzen.

    In dit geval lijkt het me serieuze overkill. De hoofdprijs is een printout for crying out loud.

    Het is ondertussen al bewezen dat de paar sukkels die toch zo graag lage scores geven aan een ander (als die er al zijn; zie het zoekwerk van Christian), en die paar mensen die niet beseffen dat je eender welke score aan eender welke foto kan geven, zo goed als geen invloed hebben op de eindscore.

    Dus... who cares?
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jochen
      In dit geval lijkt het me serieuze overkill. De hoofdprijs is een printout for crying out loud.
      Mja, 't waren maar suggesties he :P. Zoals ik zelf ook al zei verwacht ik idd niet dat er veel tijd in gestoken wordt door BD. Maar als ze ooit toch van plan zouden zijn van iets te veranderen, kunnen ze op zijn minst hier ook eens aan denken.

      Originally posted by Jochen
      Dus... who cares?
      Well, not me. Maar aan die andere thread te zien : wel een pak mensen blijkbaar !

      BTW, ik denk dat vooral het weghalen van x hoogste en laagste scores heel snel te implementeren is en grote impact zou hebben. Het systeem wordt op zoveel plaatsen gebruikt (denk maar bvb aan gejureerde sporten) dat het toch wel deugdelijk moet zijn.

      Henk

      Comment


      • #4
        De enige goede oplossing vind ikzelf persoonlijk een puntentoekenning door een jury die zelf niet meedoet, bijvoorbeeld te kiezen tussen personen die in het verleden bewezen hebben kennis ter zake te hebben.
        Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

        Comment


        • #5
          Tja en gisteren weer geen 6 juiste kruisjes dus nog lang geen tijd om te gaan rentenieren en me voltijds op de programmatie van de challenge toe te leggen .

          Allemaal nobele voorstellen maar zoals Jochen zegt er zullen altijd achterpoortjes zijn. En er zijn nu eenmaal altijd mensen die regels aan het laars lappen...
          Christian D.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jochen
            Allemaal heel mooie ideëen, Henk. En ik ben er zeker van dat Christian ze zou gebruiken...
            - moest deze wedstrijd even belangrijk zijn als de Lotto/Staatsloterij.
            - moest hij er voor betaald worden om deze soft te schrijven/onderhouden.

            ...maar dan zouden je regeltjes nóg niet genoeg zijn. Mensen zouden immers achter de schermen groepjes kunnen vormen, en op die manier hun foto's de hoogte in kunnen prijzen.

            In dit geval lijkt het me serieuze overkill. De hoofdprijs is een printout for crying out loud.

            Het is ondertussen al bewezen dat de paar sukkels die toch zo graag lage scores geven aan een ander (als die er al zijn; zie het zoekwerk van Christian), en die paar mensen die niet beseffen dat je eender welke score aan eender welke foto kan geven, zo goed als geen invloed hebben op de eindscore.

            Dus... who cares?

            Voila, daar denk ik nu eens krek hetzelfde over.
            Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

            Comment

            Working...
            X