Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie legt me de codering es uit van objectieven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wie legt me de codering es uit van objectieven?

    Hoi BD'ers,

    Als ik naar benamingen van lenzen kijk , dan hoor ik het donderen in "Keulen".

    Neem nu eens dit:
    Nikon AF-S Nikkor 4,5 - 5,6 / 55 - 300mm DX VR G ED

    Ok , dit is een lens voor NIKON, AF staat volgens mij voor AUTO-Focus , die "S" weet ik niet , 4.5-5.6 is volgens mij het brandpunt, 55-300mm is het zoombereik , DX is voor het type sensor, VR ???? , G ????? ED???? .

    Er zijn er onder jullie die aan deze numerologie direct kunnen zeggen , wat dit allemaal wil zeggen , beter nog die kunnen hieraan opmaken of dit een goede of slechte lens is.
    Een lens van plastic of echt glas.

    Wie legt me die numerologie of codering is juist uit en het liefst in lekentaal?

    groetjes

    Kiels ratje
    Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105 1:35-5.6 g ED
    Nikon Coolpix P100

  • #2
    Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

    Ik denk dat alles te vinden is op de site van Nikon...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

      Er zijn sites waar deze allemaal uitgelegd zijn...maar weet deze even niet te vinden...dus maar een poging met deze specifieke lens...

      AF-S staat voor een ultrasone AF motor (snelle geruisloze scherpstelling).

      4.5 - 5.6 staan voor de grootste diafragma openingen (4.5 bij 55mm 5.6 bij 300mm)...dit staat voor de lichtsterkte. f2.8 is doorgaans het meest lichtsterk voor een zoom.

      55-300mm zijn de minimale en maximale brandpunt afstanden. (Dit is 300:55=5,45x zoom).

      DX is inderdaad, alleen geschikt voor DX formaat sensor. (FX is voor Fullframe, maar kan óók op DX worden gebruikt).

      VR Vibration Reduction...ofwel...beeldstabilisatie.

      G Objectieven zonder diafragma ring (wordt door camera geregeld).

      ED Extra low Dispersion lens elementen zijn gebruikt in het objectief.


      edit: Ja, site van Nikon is wel een logische haha
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

        Hier wordt het e(en)s uitgelegd:

        Comment


        • #5
          Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

          allez toch al wel weeral iets geleerd se

          maar die site is in het engels , en tegenwoordig , weet ni hoe het komt, steekt het sneller in het kopje als ik het in het nederlands lees.
          Was vroeger niet het geval trouwens

          Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105 1:35-5.6 g ED
          Nikon Coolpix P100

          Comment


          • #6
            Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kielse Rat Bekijk bericht
            Hoi BD'ers,

            Als ik naar benamingen van lenzen kijk , dan hoor ik het donderen in "Keulen".

            Neem nu eens dit:
            Nikon AF-S Nikkor 4,5 - 5,6 / 55 - 300mm DX VR G ED

            Ok , dit is een lens voor NIKON, AF staat volgens mij voor AUTO-Focus , die "S" weet ik niet , 4.5-5.6 is volgens mij het brandpunt, 55-300mm is het zoombereik , DX is voor het type sensor, VR ???? , G ????? ED???? .

            Er zijn er onder jullie die aan deze numerologie direct kunnen zeggen , wat dit allemaal wil zeggen , beter nog die kunnen hieraan opmaken of dit een goede of slechte lens is.
            Een lens van plastic of echt glas.

            Wie legt me die numerologie of codering is juist uit en het liefst in lekentaal?

            groetjes

            Kiels ratje

            Is Google door de provider geblokkeerd bij jou of zo
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

              Om op uw vraag te antwoorden heb ik getracht (goed lezen) - getracht-eens alles beknopt bij elkaar te zetten en min of meer volgens alfabet in het nederlands, sommige nieuwe zaken zullen nog moeten aangevuld worden,en andere zullen moeten verbeterd moeten worden,alsook zullen er wel taal of andere fouten in zitten. Deze verantwoording voor de foutenzoekers onder ons, welke al te dikwijls uitdraaien op een off topic opmerkingen.
              Ik heb geen probleem met verbeteringen, die kan ik dan zelf aanbrengen en gebruiken.
              Zie de link hierna. KLIK
              Last edited by guido.g; 7 mei 2012, 23:00.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.


                portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Is Google door de provider geblokkeerd bij jou of zo
                  Waarom Google gebruiken als je hier zo'n fantastich forum hebt
                  Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105 1:35-5.6 g ED
                  Nikon Coolpix P100

                  Comment


                  • #10
                    Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                    Om op uw vraag te antwoorden heb ik getracht (goed lezen) - getracht-eens alles beknopt bij elkaar te zetten en min of meer volgens alfabet in het nederlands, sommige nieuwe zaken zullen nog moeten aangevuld worden,en andere zullen moeten verbeterd moeten worden,alsook zullen er wel taal of andere fouten inzitten. Deze verantwoording voor de foutenzoekers onder ons, welke al te dikwijls uitdraaien op een off topic opmerkingen.
                    Ik heb geen probleem met verbeteringen, die kan ik dan zelf aanbrengen en gebruiken.
                    Zie de link hierna. KLIK
                    Knap gedaan
                    Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105 1:35-5.6 g ED
                    Nikon Coolpix P100

                    Comment


                    • #11
                      Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                      kijk eens op pagina 73 :
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                        en een paar pagina's daaronder een forse uitschuiver

                        De nieuwste technieken maken het ons heel gemakkelijk, met een straffe zoom kunnen we vanop 1 plaats alles aan. Maar de beste zoomobjectieven zijn nog steeds je voeten en een vast brandpunt.
                        zoomen: met hetzelfde perspectief de compositie bepalen
                        voeten: andere compositie en ander perspectief.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                          Een teleobjectief kan soms wat hinder ondervinden van een kussenvormige vertekening.
                          Nu weet ik waar die verwarring vandaan komt: het staat gewoon in het lesmateriaal. Het is kussenvormigevervorming......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Nu weet ik waar die verwarring vandaan komt: het staat gewoon in het lesmateriaal. Het is kussenvormigevervorming......
                            ik ben nog wat verder ah lezen in die cursus. Ik heb al een vat pek geregeld, iemand veren?
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: wie legt me de codering es uit van objectieven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              ik ben nog wat verder ah lezen in die cursus. Ik heb al een vat pek geregeld, iemand veren?
                              Euhm, even ter verduidelijking : het is NIET mijn cursus hé.

                              Het ging hier over de afkortingen gebruikt bij objectieven en ik dacht toch wel dat die goed beschreven zijn.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X