Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met stop motion software?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met stop motion software?

    Hey,

    Heeft er iemand ervaring met stop motion softwware?
    Momenteel doe ik dit qua editing rechtsreeks in After Effects - wat op zich wel lukt, maar ik denk dat er wel andere manieren bestaan .

    Dingen die'k wil doen bvb: www.youtube.com/watch?v=IYdA6z1snDw (is onze eerste try-out met stop motion).

    Ik heb al gehoord van volgende producten, maar 'k zou dus graga eens polsen of iemand anders ervaring of tips heeft...
    - Stop Motion pro
    - Dragonframe
    Last edited by psyaviah; 6 mei 2012, 10:11.
    PSY'AVIAH .: open-minded electronic music with energy and soul :.
    www.psyaviah.comfacebook.com/psyaviahyoutube.com/psyaviah

  • #2
    Re: Iemand ervaring met stop motion software?

    Ik heb in school gewerkt met Dragon stop motion, het is best wel ok. Je kan meteen je kaders bekijken in het gewenste formaat dus je zit niet met het probleem dat er bepaalde elementen wegvallen van je foto die je niet voorzien had. Je kan ook gemakkelijk hetgeen je gemaakt hebt terugbekijken, of snel switchen tussen twee frames, zo kan je kleine foutjes voorkomen. Als je dingen wil laten voortbewegen kan je het ook uittekenen op het scherm zelf, met de keyframes eventueel aangeduid, dat is handig om de juiste dynamiek te verkrijgen. Camera kan je ook helemaal in het programma instellen.

    Ik heb het animeren gedaan in Dragonstopmotion, daarna de foto's geëxporteerd, waar nodig bewerkt in Ps en achter elkaar gezet in Premiere (van Adobe). Dat ging voor mij gemakkelijker dan in AE. Veel ervaring heb ik niet, het is bij ons voornamelijk 'maak een filmpje, hier is een camera en een pc met 't programma,trek uw plan'. Maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.. (voorbeeld filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=pZyPPsSxMz8 zitten nog fouten in en het geluid staat er nog niet op, maar definitieve versie staat niet op youtube)

    Even toevoeging: we hadden ook zo'n afstandsbediening voor het programma, werkt heel vlot!
    Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
    Mijn foto's van paarden vind je hier

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met stop motion software?

      schitterend filmpje & idee wel vind ik!

      Ok, dan check ik dragn frame zeker wel eens uit. Vind wat je daar zegt over het pad uittekenen met markers wel handig. Hopelijk is mijn camera compatibel ermee..

      bedankt voor de info & cool filmpje!
      PSY'AVIAH .: open-minded electronic music with energy and soul :.
      www.psyaviah.comfacebook.com/psyaviahyoutube.com/psyaviah

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met stop motion software?

        Denk niet dat dat een probleem gaat geven, dat programma is zelfs compatibel met een webcam 't is graag gedaan hoor, en dankuwel! Leuk om te horen
        Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
        Mijn foto's van paarden vind je hier

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met stop motion software?

          Take 5 is een Belgisch programmaatje, dat z'n werk prima doet, wordt gebruikt in de Academie Gent in de afdeling animatiefilm. laat ook toe om 2 tracks beeld over mekaar te layeren.



          zeker eens bekijken als je hiermee verder wilt.

          Ch.
          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met stop motion software?

            Moderator Note: staat hier nu beter op zijn plaats
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met stop motion software?

              Speciale software voor stop motion of time lapse ken ik niet.
              Première Elements kan dat.
              1 ) Het filmpje van psyaviah is 4 minuten en 50 seconden lang.
              Als je dat rekent aan 25 beelden/sec zijn dat 7250 foto's die je aan elkaar moet "plakken". Dat is veel. Je kan ook kiezen om telkens een beeld over te slaan.
              Want 7250 keer moet dat manneke in plasticine, of een ander voorwerp een kleine beweging maken.
              Hoeveel beelden je overslaat hangt af van je geduld. :-)
              2 ) De gangbare video beelden die wij gebruiken hebben, in maximum kwaliteit, hebben een resolutie van 1920 x 1080 pixels, dat is 2.1 megapixels. Dus die 7250 foto's worden best gedownsized, in bvb Photoshop, om de software niet onnodig te belasten. Een resolutie van 1280x720 zal nog goede resultaten geven.
              3 ) In Première Elements stel je op voorhand in: Edit > Preference > General > Still image default duration > 1 D.w.z. dat één foto één beeld lang, dit is 1/25 van een seconde, te zien zal zijn.
              Uiteraard kan je dat naar wens aanpassen. LIEFST voordat die 7250 foto's ingeladen zijn. :-)
              4 ) Daarna voer je de foto's allemaal tegelijk in met "Add Media". (in 'list view' zetten)
              5 ) Je selecteert alle foto's in "project" en met rechtermuisknop selecteer je "create slideshow". Dit laatste moet niet maar is wel gemakkelijker. Je kan die foto's later ungroupen. En je schuift de foto's naar de tijdslijn.

              Toch een opmerking : met 7250 foto's tegelijk heb ik het nog nooit gedaan. Met minder wel. (Mijn eerste probeersel ooit was een 30 seconden lang )
              Last edited by Skitch; 5 januari 2013, 22:37.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met stop motion software?

                Met Blender VSE (Video Sequence Editor) kan dit. Blender is open bron software, kostenloos beschikbaar (geen demo of gekortwiekte trial versie) voor de meeste operating systemen. De documentatie ervan is goed. VSE is de video editor die in dit pakket ingebouwd is.
                Je kan de groepen afbeeldingen in 1 keer importeren in de video editor als 1 strip. Deze strip kan je dan splitsen in de individuele afbeeldingen waarvan je de lengte kan instellen bv 3 frames. Daarna kan je de afbeeldingen renderen aan 24 frames per seconde om 8 afbeeldingen per seconde te hebben.

                Comment

                Working...
                X