Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

    Hallo iedereen,

    Zoals het onderwerp vast al duidelijk gemaakt heeft ben ik aan het twijfelen welke lens ik zou kopen.
    Ik heb de specificaties van de 2 lenzen bekeken en die zijn identiek hetzelfde afgezien van de brandpuntafstand dan. Toch verschillen ze een 300tal euro van prijs.
    Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en me misschien wat advies geven?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

    De 16-85 mm is een fractie lichtsterker en degelijker gebouwd. Ik heb gemerkt dat optisch gezien de verschillen niet bijster groot zijn.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

      De 18-105mm is een dijk van een kitlens. Het iets groter zoombereik komt meestal van pas. Als je de 18-105mm in tweedehands kan krijgen dan is hij nog een stuk goedkoper.

      Groetjes,

      Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

        Ik zal misschien mijn vraag iets beter verwoorden: is het verschil in kwaliteit die 300 euro extra waard?

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

          ik heb de nikon 18-105vr gehad en vond het toch wel een heel goede lens, mischien heb je iets aan deze link: http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&cat=28&page=1
          Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

            Ik heb de 18-105 gehad, de 16-85 niet.
            Ik was zeer tevreden over de 18-105 qua scherpte, CA, ...
            Alleen de lichtsterkte valt wat tegen. Zeer goed bruikbaar, maar soms toch te weinig.
            ISO opschroeven kan dan, maar de mooie DoF die je bij 2.8 krijgt heb je er natuurlijk niet mee.

            Ik denk dat het de meerprijs niet waard is. Vanaf 7.1 tot 11 is ze heel scherp.
            ps: Ik heb mijn verkocht voor net geen 200 euro, daar vind je niet veel beter voor denk ik.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

              Jumpforjoy,

              Bedankt voor je zeer nuttige antwoord. Jullie allemaal trouwens!
              Ik ga voor de 18-105 gaan komt er gelijk 300 euro vrij waar ik andere speeltjes van kan kopen


              Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door WillemK Bekijk bericht
                Jumpforjoy,

                Bedankt voor je zeer nuttige antwoord. Jullie allemaal trouwens!
                Ik ga voor de 18-105 gaan komt er gelijk 300 euro vrij waar ik andere speeltjes van kan kopen


                Bedankt!
                Dat is mijn mening, maar ik kan niet echt een vergelijk maken. Ik heb nooit een 16-85 in mijn handen gehad. Maar ik was tevreden van de 18-105, alleen de DoF mistte ik soms.
                Qua scherpte zijn de kitlenzen tegenwoordig zeer goed.
                Ze zijn alleen iets minder scherp in de hoeken en presteren wat minder op gebied van CA en vervorming.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                  Ik heb de 18-105 gehad, de 16-85 niet.
                  Ik was zeer tevreden over de 18-105 qua scherpte, CA, ...
                  Alleen de lichtsterkte valt wat tegen. Zeer goed bruikbaar, maar soms toch te weinig.
                  ISO opschroeven kan dan, maar de mooie DoF die je bij 2.8 krijgt heb je er natuurlijk niet mee.

                  Ik denk dat het de meerprijs niet waard is. Vanaf 7.1 tot 11 is ze heel scherp.
                  ps: Ik heb mijn verkocht voor net geen 200 euro, daar vind je niet veel beter voor denk ik.
                  Waarom heb je hem dan verkocht?
                  Of viel hij tegen op je D7000?
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    Waarom heb je hem dan verkocht?
                    Of viel hij tegen op je D7000?
                    Ik zeg het, ze viel helemaal niet tegen, maar ik heb nu een tamron 17-50 2.8 zonder VC.
                    Daar kan je mooier je onderwerp mee isoleren. Je krijgt er zo een mooie wazige achtergrond mee.
                    Ik had ondertussen al enkele 1.8 lenzen (35mm, 50mm) en dat is wel fijn werken.
                    Een 2.8 zoom is mooi als standaardlens en die tamron kost ook maar een 300 a 350 nieuw.
                    Dat is niet zo duur voor een toplens. je moet er wel het kortere bereik bij nemen.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      Ik zeg het, ze viel helemaal niet tegen, maar ik heb nu een tamron 17-50 2.8 zonder VC.
                      Daar kan je mooier je onderwerp mee isoleren. Je krijgt er zo een mooie wazige achtergrond mee.
                      Ik had ondertussen al enkele 1.8 lenzen (35mm, 50mm) en dat is wel fijn werken.
                      Een 2.8 zoom is mooi als standaardlens en die tamron kost ook maar een 300 a 350 nieuw.
                      Dat is niet zo duur voor een toplens. je moet er wel het kortere bereik bij nemen.
                      Ik ben namelijk ook op zoek naar een lens in dit bereik voor mijn D7000
                      De 16-85 heb ik dus wel gehad en die vond ik tegenvallen. De Tamron ook ( 2 exemplaren) , maar deze hadden dus een backfocus.

                      En auto-finetuning heeft totaal geen nut bij een zoomlens, dus dat was niet te corrigeren
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Ik ben namelijk ook op zoek naar een lens in dit bereik voor mijn D7000
                        De 16-85 heb ik dus wel gehad en die vond ik tegenvallen. De Tamron ook ( 2 exemplaren) , maar deze hadden dus een backfocus.

                        En auto-finetuning heeft totaal geen nut bij een zoomlens, dus dat was niet te corrigeren
                        Wat viel er dan tegen aan de 16-85?
                        Tjah, die Tamrons? Met niet-merkeigenlenzen moet je altijd wat geluk hebben.
                        Voor zover ik ze getest heb, focust die van mij juist. Ik heb ze wel nog niet zo lang.
                        En zeker dat er niets mis is met de scherpstelling van de D7000 zelf?
                        Op kleinere diafragma's (groter getal) valt dat niet altijd op. (zoals bij de 16-85 dus)
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                          Wat viel er dan tegen aan de 16-85?
                          Tjah, die Tamrons? Met niet-merkeigenlenzen moet je altijd wat geluk hebben.
                          Voor zover ik ze getest heb, focust die van mij juist. Ik heb ze wel nog niet zo lang.
                          En zeker dat er niets mis is met de scherpstelling van de D7000 zelf?
                          Op kleinere diafragma's (groter getal) valt dat niet altijd op. (zoals bij de 16-85 dus)
                          100% zeker dat er niets mis is met mijn D7000, want mijn primes en 70-300 zijn haarscherp zonder back-front-focus.

                          Mijn exemplaar van de 16-85 was gewoon niet scherp als je vanuit de hand fotografeerde en VR deed zijn werk ook niet goed. Terwijl mijn sluitertijden snel genoeg waren (1/60 of sneller).
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                            100% zeker dat er niets mis is met mijn D7000, want mijn primes en 70-300 zijn haarscherp zonder back-front-focus.

                            Mijn exemplaar van de 16-85 was gewoon niet scherp als je vanuit de hand fotografeerde en VR deed zijn werk ook niet goed. Terwijl mijn sluitertijden snel genoeg waren (1/60 of sneller).
                            Veel keuze heb je dan wel niet.
                            SIgma 17-70 of een 24-70 of 28-75 van andere merken of merkeigen.
                            Maar dan mis je weer wat groothoek, al heb je die wel apart zo te zien.

                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 16-85mm of 18-105mm?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                              Veel keuze heb je dan wel niet.
                              SIgma 17-70 of een 24-70 of 28-75 van andere merken of merkeigen.
                              Maar dan mis je weer wat groothoek, al heb je die wel apart zo te zien.

                              Heb toen wel de 18-50 f2.8 van Sigma getest en deze was erg goed. Alleen deed hij het niet met liveview.

                              Verkoop anders wel mijn nier om een nikon 17-55 te kopen
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X