Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof of kras?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof of kras?

    Ik weet dat er al een heleboel topics zijn over stof op de sensor/spiegel en hoe deze te reinigen maar ik heb een specifieke vraag.

    De drie bolletjes (twee kleine en één wazige bol) zijn zeer waarschijnlijk stofjes. Ik krijg ze niet meteen weg (ben meermaals met een wattenstaafje over de sensor en spiegel geweest) en zijn enkel zichtbaar (de wazige vlek) bij F-waarden groter dan 20.
    Is het mogelijk om de achterzijde van de spiegel te kuisen? Als ik de spiegel dichtklap dan wordt de achterkant bedekt door een ander plaatje en als hij gewoon open staat dan kan ik er ook niet aan. (Ik zie immers stof op de achterzijde zitten en denk dat die stofjes wel eens de boosdoeners kunnen zijn)

    De twee streepjes bovenaan maken mij echter wat bezorgd: zouden dit krasjes kunnen zijn? Als ik de sensor in het licht hou dan zie ik niet meteen krassen maar misschien zijn niet zichtbaar met het blote oog (?). Deze twee streepjes zijn ook zichtbaar bij lagere F-waarden (10-32). Voor alle duidelijkheid: die twee strepen zijn mij pas duidelijk geworden door een "stof-test-foto" te nemen en hiervoor heb ikzelf de sensor nog nooit gekuist. Ik heb dit toestel een tijdje geleden tweedehands gekocht van een professionele fotografe.

    Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
    http://photos.steffvc.com

  • #2
    Re: Stof of kras?

    Zeker niet meer met een gewoon wattenstaafje de sensor poetsen!
    Waarmee dan wel staat genoeg op het forum beschreven.

    De stofjes op de spiegel zie je niet op de foto en zijn dus niet de oorzaak van de stofjes die je nu op de sensor ziet.

    Poets de sensor pas als je last hebt van stofplekjes op de foto bij 'normaal' gebruik.
    Wanneer je een paar stofjes ziet bij een klein diafragma wat je toch nooit gebruikt is het niet erg.

    Wat die twee streepjes precies zijn weet ik niet maar blijf er vanaf met die wattenstaafjes.
    Ik hoop voor je dat ze verdwijnen na een goede poetsbeurt.
    Zo niet, dan kun je misschien nog wat redden met de optie 'dust-delete-data'.
    Zie hiervoor de handleiding van je camera.


    P.s.
    Misschien kun je e.e.a. beter zien met een vergrootglas en een felle lamp.
    Houd er dan wel rekening mee dat wat onder is op de foto boven is op de sensor en ook links en rechts is andersom.
    Last edited by heaucheneaudt; 2 mei 2012, 20:33.

    Comment


    • #3
      Re: Stof of kras?

      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Zeker niet meer met een gewoon wattenstaafje de sensor poetsen!

      Waarom niet? Ik heb gelezen, ook hier op het forum, dat dit geen probleem is...
      Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
      http://photos.steffvc.com

      Comment


      • #4
        Re: Stof of kras?

        Oorspronkelijk geplaatst door Kodak Bekijk bericht
        Waarom niet? Ik heb gelezen, ook hier op het forum, dat dit geen probleem is...
        Daar mag je toch eens een linkje naar sturen dan... Je krijgt krassen als je met een droog wattestafje over de sensor gaat en er iets onderzit, bvb een zandkorreltje.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Stof of kras?

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Daar mag je toch eens een linkje naar sturen dan... Je krijgt krassen als je met een droog wattestafje over de sensor gaat en er iets onderzit, bvb een zandkorreltje.

          Heb ik hier gelezen: Klik
          Ik zet er ook niet zoveel druk op, gwn wat heen- en weerwrijven (zacht).
          Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
          http://photos.steffvc.com

          Comment


          • #6
            Re: Stof of kras?

            Oorspronkelijk geplaatst door Kodak Bekijk bericht
            Waarom niet? Ik heb gelezen, ook hier op het forum, dat dit geen probleem is...
            Het laagje op de sensor wat je reinigt is van zacht materiaal gemaakt en je maakt er snel krassen op.
            Wat ik inderdaad ook wel gelezen heb is dat men reinigt met wattenstaafjes maar dan in combinatie met een reinigsvloeistof.
            Of speciale wattenstaafjes (uit de medische wereld?) en dan kan het zonder reinigingsvloeistof.
            Maar niet zomaar de eerste de beste oorpeuters uit de supermarkt en dan nog zonder vloeistof ook.

            Bovendien staan er zowel op BD als op andere fora ook onwaarheden dus geloof niet altijd alles wat je leest.

            Heb je ook gelezen dat er staat 'kwaliteitsoorstokje'?
            En heb jij die ook gebruikt?
            Van de schoonmakers bij BD-live weet ik dat zij geen gewone oorstokjes gebruikten.
            Last edited by heaucheneaudt; 2 mei 2012, 20:57.

            Comment


            • #7
              Re: Stof of kras?

              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              Heb je ook gelezen dat er staat 'kwaliteitsoorstokje'?
              En heb jij die ook gebruikt?.
              Geen idee hoe ik een kwaliteitsoorstokje en een gewoon oorstokje kan onderscheiden maar ik veronderstel dat het antwoord "nee" is. Bedankt voor de raad.

              De streepjes waren er echter al voor ik ooit nog maar naar de sensor gekeken had dus het is zeker niet daarvan. Ik vroeg mij gewoon af of meer ervaren gebruikers konden uitmaken op het zicht of het hier om stof of krasjes ging.
              Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
              http://photos.steffvc.com

              Comment


              • #8
                Re: Stof of kras?

                Ik weet ook niet hoe je de verschillende kwaliteiten van wattenstaafjes kunt onderscheiden.
                Alleen al daarom zou ik zelf niet met wattenstaafjes proberen de sensor te reinigen.

                Ik wilde je alleen behoeden voor schade door met gewone droge oorstokjes te poetsen.

                Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is hoe de testfoto eruit ziet wanneer je iso 100 kiest.
                Misschien wordt e.e.a. dan duidelijker zichtbaar en misschien ook niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Stof of kras?

                  de vlekken zijn waarschijnlijk vet, de streep is een ander paar mouwen. de kans zit er in dat het krassen zijn.
                  laat je sensor professioneel kuisen, kost je 20 tot 30 euro max en blijf er voor de rest met je fikken van af

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof of kras?

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    ..........
                    laat je sensor professioneel kuisen, kost je 20 tot 30 euro max en blijf er voor de rest met je fikken van af
                    en nogmaals mee eens.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof of kras?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      de vlekken zijn waarschijnlijk vet, de streep is een ander paar mouwen. de kans zit er in dat het krassen zijn.
                      laat je sensor professioneel kuisen, kost je 20 tot 30 euro max en blijf er voor de rest met je fikken van af
                      €20 tot €30 De bedragen die ik overal lees liggen toch een heel pak hoger....

                      EDIT: even wat gekeken en het zou inderdaad voor die prijs moeten kunnen, dat wist ik niet. Hopelijk zijn het geen krasjes, en anders moet ik onder F10 blijven Ik gebruik hem toch voornamelijk voor concerten maar het zou natuurlijk leuk zijn als ik hem ook voor andere dingen zou kunnen gebruiken!
                      Last edited by Kodak; 3 mei 2012, 08:32.
                      Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                      http://photos.steffvc.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof of kras?

                        Nog even voor de TS: blijf vooral ook van de spiegel af. Met eender wat bedoel ik dan. Stof op de spiegel zie je nooit op de foto. Het mechanisme dat de spiegel doet opklappen is heel fragiel, dus afblijven is de boodschap. Sensor zelf reinigen of zelf doen is een persoonlijke keuze. Ik doe het meestal zelf, heel occasioneel bij Procirep voor 45€.

                        Roeland
                        www.135mm.be
                        @135mm_leuven
                        info@135mm.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof of kras?

                          De lengte van de vertikale streep bovenaan is ongeveer een kwart hoogte van je sensor.
                          Als je de spiegel opklapt, dan moet je dat stofje zeker met het blote oog kunnen zien. Moet minstens 3mm lang zijn ( in spiegelbeeld, dus aan de onderkant van de sensor). Als je daar geen haartje of stofje ziet liggen, dan vrees ik voor een kras.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof of kras?

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Zo niet, dan kun je misschien nog wat redden met de optie 'dust-delete-data'.
                            Zie hiervoor de handleiding van je camera.
                            Ik wist niet dat dit bestond, heb het ondertussen even opgezocht en het programma geïnstalleerd. Vanavond even testen hoe goed het werkt


                            UPDATE: stofwisdata doet niet veel bij mij. Ik doorloop alles volgens de handleiding en als ik het dan toepas dan verandert er ofwel niets aan de foto of ik krijg de melding dat er niets aan te passen valt...
                            Last edited by Kodak; 5 mei 2012, 19:29.
                            Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                            http://photos.steffvc.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof of kras?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kodak Bekijk bericht
                              Ik wist niet dat dit bestond, heb het ondertussen even opgezocht en het programma geïnstalleerd. Vanavond even testen hoe goed het werkt


                              UPDATE: stofwisdata doet niet veel bij mij. Ik doorloop alles volgens de handleiding en als ik het dan toepas dan verandert er ofwel niets aan de foto of ik krijg de melding dat er niets aan te passen valt...
                              Je gebruikt het toch wel in combinatie met DPP?
                              En zie je de streepjes nog op de foto?

                              Zo ja, dan is het jammer, de functie is dan kennelijk voor stipjes en niet voor streepjes bedoelt.
                              Houd er rekening mee dat ook wanneer er wel stofwisdata verzameld is in de testfoto dit niet bij elke foto nodig is.
                              De testfoto wordt gemaakt op F/22 en als jij later een foto maakt op F/4 en de stofdeeltjes zijn niet zichtbaar geeft de functie aan dat er niets te verwijderen valt.

                              Comment

                              Working...
                              X