Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 300mm f/4.0 AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 300mm f/4.0 AF

    Hallo iedereen
    Ik overweeg deze lens te kopen voor wildlife (vogels en andere dieren) maar twijfel nog met de AF-S versie.
    Als je de focuslimiter goed gebruikt blijkt de AF zeer snel te presteren en niet te moeten onderdoen voor de AF-S. Die focuslimiter is op de AF versie beter en in meer stappen instelbaar dan bij de AF-S.
    (Ik vraag me echter nog wel af hoe je die focuslimeter gebruikt als bijvoorbeeld een vogel recht op je afvliegt? Dat is een andere vraag, ik weet het, maar één die me in functie hiervan toch wel bezig houdt.).
    De AF is bovendien niet zo geruisloos als de AF-S. Is dit werkelijk een probleem? Schrikken de dieren daar echt van?

    Dat ik toch een overweeg een AF te kopen komt omdat ik die een pak goedkoper te krijgen is en het uitzicht van de lens spreekt me ook meer aan.

    Moet ik er nog bij zeggen dat ik de lens zeker in cominatie met een 1.4TC ga gebruiken.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Groet
    Kurt
    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

  • #2
    Re: nikon 300mm f/4.0 AF

    Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
    Hallo iedereen
    Ik overweeg deze lens te kopen voor wildlife (vogels en andere dieren) maar twijfel nog met de AF-S versie.
    Als je de focuslimiter goed gebruikt blijkt de AF zeer snel te presteren en niet te moeten onderdoen voor de AF-S. Die focuslimiter is op de AF versie beter en in meer stappen instelbaar dan bij de AF-S.
    (Ik vraag me echter nog wel af hoe je die focuslimeter gebruikt als bijvoorbeeld een vogel recht op je afvliegt? Dat is een andere vraag, ik weet het, maar één die me in functie hiervan toch wel bezig houdt.).
    De AF is bovendien niet zo geruisloos als de AF-S. Is dit werkelijk een probleem? Schrikken de dieren daar echt van?

    Dat ik toch een overweeg een AF te kopen komt omdat ik die een pak goedkoper te krijgen is en het uitzicht van de lens spreekt me ook meer aan.

    Moet ik er nog bij zeggen dat ik de lens zeker in cominatie met een 1.4TC ga gebruiken.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Groet
    Kurt
    AF-S omwille van kortere focusafstand (1.45m vs 2.5m) en compatibiliteit met alle Nikon TC's.

    Focus limiter vind ik minder van belang. De keer dat een vogel zo dicht komt als die naar je toe vliegt is onbestaande, tenzij op een of andere roofvogelshow.
    Last edited by frank207be; 1 mei 2012, 08:50.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 300mm f/4.0 AF

      Heb dit objectief 4 jaar gebruikt, beeld kwaliteit is minstens net zo goed als de AF-S versie.
      Maar wat scherpstellen betreft zou ik toch liever gaan voor de AF-S versie.
      Vele malen gemakkelijker om handmatig in te grijpen, als de scherpstel omstandigheden moeilijk zijn.
      Let wel als je deze gebruikt koopt probeer de scherpstelmotor wel even goed uit over het gehele focus berijk.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 300mm f/4.0 AF

        Qua beeldkwaliteit zijn beide lenzen zo goed als evenwaardig heb ik uit testen opgemaakt maar... de AF-S zou toch wel sneller en accurater zijn, zeker bij vogels in vlucht bijv.

        Ik heb zelf de AF-S versie en zoals aangehaald is de kortste werkafstand van 1,45m een plezier om mee te werken, ook voor macrofoto's van bijv vlinders of libellen
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: nikon 300mm f/4.0 AF

          Bedankt iedereen voor jullie hulp.
          Ik ben er eigenlijk nog niet echt uit maar ik hoor hier toch duidelijk de voorkeur voor de snellere AF-s. Verder sparen dus....
          Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
          Groeten
          Kurt

          Comment


          • #6
            Re: nikon 300mm f/4.0 AF

            Bijkomend argument is dat de 300/4 AFs perfect te combineren is met de TC14EII en in deze combinatie zeer mooie beeldkwaliteit aflevert. Bovendien heb je nog steeds AF (doch een beetje trager).
            Om vogels te fotograferen zou ik echt niet twijfelen en zeer zeker gaan voor de AFS versie.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment

            Working...
            X