Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor Nikon D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor Nikon D300

    Hoi, dit is mijn eerste keer op het forum.
    Ik heb een probleempje. Ik heb een Nikon d300 body gekocht maar ga nu de objectieven aanschaffen die ik nodig heb. Ik dacht als eerste aankoop aan een breedhoeklens.
    Op wat moet ik dan letten? De mm of de f waarde? Ik ken hier niet echt veel van.
    Ben wel een cursus fotografie aan het volgen, maar dat kwam nog niet in de les.
    Bedankt.

  • #2
    Re: objectief voor Nikon D300

    Heel vaak word het volgende objectief aangeraden als mensen vragen welk objectief goed is om mee te beginnen.

    Tamron 17-50 zonder VC voor Nikon

    (ik noem deze winkel, omdat die door bijna iedereen bekend is, maar koop gerust ergens anders)

    Het is een scherp objectief zonder 'anti-bibber' (VC)
    Het is een lichtsterke standaardzoom, dus je hebt zowel een beetje groothoek (17mm) en ze gaat tot standaard (50mm)
    Dit is goed voor algemeen gebruik, maar je kan wel niet ver zoomen (vogels, ...)
    Lichtsterk wil zeggen grote diafragma-opening ,klein f-getal. Dit is de grootste diafragma-opening dat je bij een zoomlens gaat vinden.
    Er is ook een versie met 'anti-bibber', met VC dus. Er wordt aangenomen dat die ietsje minder scherp is. (Zeker geen slechte lens)
    Wil je wat goedkoper, dan kan je naar een 18-55 of 18-105 van Nikon, maar die ruil je achteraf toch weer in als je het serieus meent.

    Superzooms (18-270, 18-200) geven vaak geen heel goede kwaliteit vergeleken met de betere lenzen.
    Ze zijn wel handig voor op vakantie, dan hoef je niet steeds te wisselen.
    Prijsklasse: 500-650 euro ongeveer (ik ken het ook niet exact)

    Ik geef maar een suggestie, prijs/kwaliteit ga je niet veel beter vinden, maar er is nog keuze zat.
    Zorg voor je eerste lens dat deze zowel wat groothoek (begin 16-18mm) en dan tot standaard (50mm) of zelfs een beetje tele (85-120mm).
    Dan kan je van alles wat fotograferen en dan zie je achteraf wel wat je interesseert en kan je nog iets bijkopen.



    succes ermee
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor Nikon D300

      Hallo, als eerste lens zou ik een zogenaamde standaardzoom aanbevelen.
      Voor een cropcamera als de jouwe zijn dat alle lenzen die beginnen rond de 17 of 18mm.
      Die heb je van goedkoop (Nikon 18/55VRII) over thirdparty (Sigma,Tamron of Tokina) tot duurste (Nikon 17/55 f2.8)
      Je kan zo'n 18/55VRII tweedehands zoeken (ruim onder de 100€) en daarmee beginnen.
      Gaandeweg leer je wat jouw favoriete onderwerpen zijn en zal je kunnen investeren in betere lenzen. (portret, sport, macro enz.)
      Er zijn immers mensen die er constant een standaardzoom op hebben (en dus een betere kopen) maar sommige kiezen gaandeweg voor een prime of andere zelfs voor een megazoom (18/200) voor het gemak.
      Als je budget iets ruimer is zou ik persoonlijk een Tamron 17/50 f2.8 durven aanraden.
      Zeer goede prijs/kwaliteitverhouding en zeker tweedehands niet te duur (ong 225€ voor de non-VC)
      Die ben je als je iets anders wil later zo weer kwijt.

      mmm; mijn briefje heeft wat lang geduurd blijkbaar want tegen dat ik het getypt had staat het er al van een ander
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor Nikon D300

        Het staat er misschien 2 maal hetzelfde, maar daaruit blijkt dan wel dat meerdere mensen hetzelfde idee hebben. Kan niet slecht zijn dus.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor Nikon D300

          Als je niet veel geld wenst uit te geven, kijk eens naar de 18-70mm.
          Ik heb daar al veel mooie foto's mee genomen.

          Als je budget het toelaat -> het allerbeste is de 17-55mm f2,8
          BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

          Comment

          Working...
          X