Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

    Ik vraag mij af wat de beste lens zou zijn voor fotos te trekken op een evenement (ik moet fotos trekken van de DJs): de Tamron 28 75mm f/2.8 of de Canon EF-S 18 55mm f/5.6 ?

    De omstandigheden zijn duidelijk: weinig licht en bewegende objecten (de DJs). Ik twijfel vooral omdat de Tamron geen image stabilisation heeft en ik heb gemerkt dat ik toch niet zo'n vast hand heb (zeker niet bij langere sluitertijden). Maar ik heb te weinig ervaring om te weten of dit echt zo'n groot probleem is?

    De tamron zou wel handiger zijn omwille van zijn grotere zoom en zijn grotere F-waarde. Iemand ervaring met één van beide lenzen voor dergelijke omstandigheden?

    En dan nog een klein vraagje: is het aan te raden om lenzen te wisselen in "disco's" ? Uiteraard niet in het midden van het publiek maar ik denk dan vooral aan stof en vocht

    Alvast bedankt!
    Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
    http://photos.steffvc.com

  • #2
    Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

    Ik zou in elk geval de Tamron boven de kitlens preferen .

    Als gebruiker van dezelfde lens moet ik tevens wel bekennen dat zonder flits je met de 28-75 nog tekort gaat komen qua lichtsterkte . Ook de autofocus zal je soms parten spelen .

    Een stilstaande dj zal echter wel lukken .

    Groeten,
    Stefan
    EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

      ik vrees dat ik de mening van stefan ga volgen

      bij low light begint de tamron toch wel wat te hunten, central focus point gaat daar wel het beste

      doch zal je indd een probleem met lichtsterkte nog in combinatie met je sluiter, zeker als je voldoende omgevinglicht wil laten binnenkomen ook voor de sfeer

      ik denk dat je best kan afwachten op de 24-70 2.8 VC van tamron die aangekondigd is, prijs zal in de prijsklasse liggen van de huidige canon 24/70 2.8 mk1 zoals het er naar uit ziet maar je krijgt dan hopelijk een 4 stops stabilisation erbovenop en vermoedelijk ook wel een betere bouw en AF.

      wil je echt pure lichtsterkte, dan zal je zelf moeten 'zoomen' met je voeten en kan je voor een betaalbare prijs gaan kijken naar de sigma 50 1.4, canon 85 1.8 of een 135 2/2.8.
      flitsen is moeilijker omdat je in sommige gevallen mss te ver zal staan
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

        Die Tamron is veruit het beste als je tussen die twee moet kiezen (interessanter bereik en groter diafragma).

        Maar persoonlijk zou ik nog eerder voor een 50/1.4 gaan.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Kodak Bekijk bericht
          een evenement (ik moet fotos trekken van de DJs)... De omstandigheden zijn duidelijk: weinig licht en bewegende objecten (de DJs).
          Wat je moet kunnen is sfeerlicht, beweging, alsook een scherp opgelicht beeld tegelijk capteren. Bewegende dynamiek en sfeerlicht bekom je door een trage sluiter te gebruiken: doe maar om te beginnen 1/10. De scherptediepte die je in beeld wilt bepaal je uiteraard met het diafragma dat je varieert naargelang de DOF die je nodig hebt per shot (wat dus M-stand, manuele 'sluiter en diafragma'-modus impliceert). Gezien je een trage sluiter en een variabel diafragma gebruikt heb je ergens wel iets nodig dat dan je onderwerp voorziet van het nodige licht om iets correct te belichten: en dat is een flash. Een speedlight, die overtollig krachtig is want TTL-software van de camera zet het flashlight uit wanneer er genoeg is maar kan geen licht bijsteken wanneer de flash niet meer kan geven. Die flash mag weliswaar niet het sfeerlicht en de beweging van de opname met trage sluiter overlichten en mag dus pas afgaan nadat het sfeerlicht en de beweging zijn vastgelegd met 1/10; dus dat betekent dat de flash moet ingesteld worden om af te gaan op het 2de gordijn (i.e. het afsluiten van de opname). Aangezien je flitslicht op het onderwerp belangrijk is voor de scherpte en de invulbelichting kan je ook nooit te ver van je onderwerp staan, zoniet is de speedlight ontoereikend. Dit betekent dus dat je best een middenzoom gebruikt: op aps-c bvb een 18-55 (of full frame zoïets als een 24-70).
          Zodus gaat het hier niet om lenzen maar wel om techniek d.m.v., wat hebben we geleerd Piet:
          1. een camera die manuele modus ondersteunt, maar is mogelijk met alle SLR's;
          2. een knoert van een speedlight die wordt ingesteld op 2de gordijn;
          3. en een lens/zoom ergens in het middenbereik.
          Kortom, de handeling, en een knots van een flash zijn hiervoor belangrijker dan het type lens. Want een middenzoom zal je wel hebben. Al is het een kitlens, gebruik ze tussen F7 en f13 en ze zal al snel even scherp zijn als een pro-lens die 10 keer meer kost...

          Veel succes...
          F.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

            Het gebruik van een flits is verboden dus dat is hier geen optie. Toch bedankt voor de info, dat is zeker nog handig voor later!

            Ik heb reeds fotos getrokken voor iets dergelijks (zie http://photos.steffvc.com/) maar toen was er vaak voldoende licht op de stage. Toen heb ik met de 18 55mm getrokken maar ik denk dat ik nu de Tamron ga proberen.

            Bij het volgend evenement gaat er behoorlijk wat minder licht zijn. Gezien het gebruik van een flits niet toegelaten is, had ik persoonlijk gedacht om te trekken in de AV-stand met een diafragma van 2.8/3.2/4 en ISO 800, eventueel 1600 als het niet anders kan. Ik ben natuurlijk nog een beginner dus het is altijd wat "hopen" dat er deftige fotos uitkomen
            Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
            http://photos.steffvc.com

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

              geen flits en DJ's, weinig licht

              Dan is het makkelijk, diafragma f2.8 zal onontbeerlijk zijn, en je iso zal allicht minstens op 1600 moeten. Hou je sluitertijd toch op 1/100.
              Als dat niet lukt dan zal je je plan moeten trekken met donkere foto's.

              en hopelijk sta je niet te veraf.

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                en hopelijk sta je niet te veraf
                Normaal kan ik front-stage dus de afstand zal een 3 à 4m zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                Hou je sluitertijd toch op 1/100
                Dat lijkt mij vrij snel, niet? De vorige keer was het eerder 1/40.
                Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                http://photos.steffvc.com

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                  tjah, als je zelf zegt nogal een bibberaar te zijn...
                  Ik ga nooit onder 1/60 en dan nog enkel bij saaie stilstaande artiesten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    tjah, als je zelf zegt nogal een bibberaar te zijn...
                    Dat is zeker niet overdreven hoor

                    Bedankt voor de tips, ik hou ze zeker in het achterhoofd!
                    Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                    http://photos.steffvc.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                      die omschrijving met sfeerlicht en flash... typische partyfotografie. Bij events en zo idd. geen flits toegestaan. En dan kom je bij de 2.8 terecht.
                      Bij slecht licht soms beter iets als een 85.. 1.8 bvb (frontstage = groter event?).
                      Anderzijds heb je ook wel al eens wat tegenlicht, frontlicht,...
                      Dus: zoek het licht. Met een 28-75 kan je bij groothoek iets lager gaan in sluitertijd, bij een 75 -85 -... mm zou ik toch ook eerder 1/60ste proberen aan te houden als minimum.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                        Ik weet niet wat de brandpuntsafstand is van de meeste van je foto's, maar misschien is de Canon 50mm f/1.8 wel een optie voor je?
                        Persoonlijk vindt ik de Tamron minder goed dan de kitlens want de autofocus is niet zo best bij weinig licht en dus zijn je foto's niet helemaal scherp. Maar natuurlijk krijg je wat meer licht binnen met de Tamron...
                        Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Snipa Bekijk bericht
                          misschien is de Canon 50mm f/1.8 wel een optie voor je?
                          Die lens heb ik inderdaad ook maar daar had ik nog niet aangedacht... Het idee dat ik niet kan variëren in brandpuntafstand (dus "zoom") staat me wel niet zo aan. Voor eens het publiek te trekken of een "overzicht" van de zaal is dit ook minder handig. Maar ik zal er eens over nadenken
                          Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                          http://photos.steffvc.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kodak Bekijk bericht
                            Die lens heb ik inderdaad ook maar daar had ik nog niet aangedacht... Het idee dat ik niet kan variëren in brandpuntafstand (dus "zoom") staat me wel niet zo aan. Voor eens het publiek te trekken of een "overzicht" van de zaal is dit ook minder handig. Maar ik zal er eens over nadenken
                            lees jij dan eigenlijk wel al je reacties met de nodige analyse?

                            ik had al een 50 1.4 of 85 1.8 bovengehaald, afhankelijk van je afstand tot de personen. Beide liggen in de prijsklasse van die tamron 28-75.

                            Is het niet kunnen zoomen voor jou een probleem en wil je langere sluiters kunnen hanteren, ja, dan zal je ofwel voor de duurdere 17-50 2.8 OS van sigma moeten gaan of de 17-55 2.8 IS van canon of nog even geduld hebben tot de tamron 24-70 2.8 VC beschikbaar is qua aankoop en de prijs ook effectief gekend is.
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 28-75 vs. Canon 18-55 -- concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                              lees jij dan eigenlijk wel al je reacties met de nodige analyse?

                              ik had al een 50 1.4 of 85 1.8 bovengehaald, afhankelijk van je afstand tot de personen. Beide liggen in de prijsklasse van die tamron 28-75.

                              Is het niet kunnen zoomen voor jou een probleem en wil je langere sluiters kunnen hanteren, ja, dan zal je ofwel voor de duurdere 17-50 2.8 OS van sigma moeten gaan of de 17-55 2.8 IS van canon of nog even geduld hebben tot de tamron 24-70 2.8 VC beschikbaar is qua aankoop en de prijs ook effectief gekend is.
                              Het feit is dat ik niet aan het uitkijken ben voor een nieuwe lens te kopen. Ik wil roeien met de riemen dat ik heb en had advies gevraagd voor bovenvermelde 2 lenzen. Aan de 50mm had ik in eerste instantie niet gedacht en bij uw post had ik iets sneller gelezen over dat deel omdat je begon over lenzen die nog niet uit waren en allerlei lenzen die ik toch niet heb. Maar voor de rest heb je gelijk, ik had de analogie kunnen bespeuren en daar conclusies uit getrokken hebben.
                              Canon Eos 400D + Tamron 28 75mm f/2.8 + 50mm f/1.8
                              http://photos.steffvc.com

                              Comment

                              Working...
                              X