Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

    Sinds ik enkele weken terug mijn 100-400 vd hand deed , ben ik op zoek naar een alternatief voor in hoofdzaak vogelfotografie.
    Voor vliegtuigen vond ik deze lens heel goed, vooral omdat ik kon inzoomen, (omdat ik vaak niet de volledige 400mm nodig had).
    Maar voor dergelijke gevallen kan ik nog altijd mijn 70-200 gebruiken (ev + TC 1.4x) welke ik beiden heb, doch deze combo heb ik nog niet gebruikt en getest voor vliegtuigen.
    In hoofdzaak wil ik dus een lens geschikt voor vogelfotografie. Omdat prime-lenzen steeds iets scherper zouden zijn dan zoomlenzen, opteer ik (o.a.) deze keer dus voor een prime. In het betaalbare Canon-gamma zijn er m.i. echter slechts 2 die daarvoor in aanmerking komen ? Maar welke kies ik nu : de Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?
    De afgelopen weken las ik al diverse getuigenissen van gebruikers (vooral US en UK).
    Over welke nu de scherpste is, durf en ga ik mij niet uitspreken. Zelf kreeg ik slechts 1x te lezen dat - was zelfs icm TC1.4x (versie III) – de 300mm combo scherper was. Alle andere waren vol lof over de scherpte vd 400mm 5.6 .Dus in de pro’s en con’s neem ik scherpte dus niet mee op. Ik hoop dat jullie dti willen invullen (waarvoor alvast bedankt).
    400mm 5.6 : pro : zeer snelle AF, zeer goed voor BIF , voelt ondanks zijn gewicht toch licht aan ,
    400mm 5.6 : contra : lange min.scherpstelafstand van 4.5m , geen IS , dus mono-of tripod noodzakelijk.
    300mm 4.0 : pro : scherpstelafstand : 1.5m , IS.
    300mm 4.0 : contra : voor vogelfotografie steeds gebruik met TC noodzakelijk , waardoor verminderde IQ.
    Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 400mm, omdat ik ook ergens heb gelezen, dat indien je een lens koopt voor hoofdzakelijk te gebruiken op 400mm, je beter af bent door meteen een 400mm aan te schaffen , zodat gebruik met TC kan vermeden worden. Een TC zou maar mogen gebruik worden als tijdelijke noodoplossing , en niet echt voor permanent gebruik.
    Nu ben ik al een aantal weken op zoek naar een 2dehands exemplaar vd 400mm maar een betaalbare aanbieding heb ik alsnog niet gevonden. 900 euro vind ik een eerlijke prijs. Als ik zoals iemand mij aanbood , 1000 euro moet gaan neerleggen, dan doe ik er PERSOONLIJK liever 219 euro bij en dan beschik ik over een nagelnieuw exemplaar met garantie en zonder de vrees dat de verkoper ze ev. vd hand zou doen om een of andere duistere reden, of dat ze omwillen van pech binnen de kortste keren zou stuk gaan.
    De Canon 300mm F/4 IS vind ik langs de andere kant wel gemakkelijk 2dehands terug.
    Dit week-end had ik graag de knoop door gehakt.
    Graag jullie ervaringen/raad. Dank.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

    Schoon lettertype .

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

      Sinds ik enkele weken terug mijn 100-400 vd hand deed , ben ik op zoek naar een alternatief voor in hoofdzaak vogelfotografie.
      Voor vliegtuigen vond ik deze lens heel goed, vooral omdat ik kon inzoomen, (omdat ik vaak niet de volledige 400mm nodig had).
      Maar voor dergelijke gevallen kan ik nog altijd mijn 70-200 gebruiken (ev + TC 1.4x) welke ik beiden heb, doch deze combo heb ik nog niet gebruikt en getest voor vliegtuigen.
      In hoofdzaak wil ik dus een lens geschikt voor vogelfotografie. Omdat prime-lenzen steeds iets scherper zouden zijn dan zoomlenzen, opteer ik (o.a.) deze keer dus voor een prime. In het betaalbare Canon-gamma zijn er m.i. echter slechts 2 die daarvoor in aanmerking komen ? Maar welke kies ik nu : de Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?
      De afgelopen weken las ik al diverse getuigenissen van gebruikers (vooral US en UK).
      Over welke nu de scherpste is, durf en ga ik mij niet uitspreken. Zelf kreeg ik slechts 1x te lezen dat - was zelfs icm TC1.4x (versie III) – de 300mm combo scherper was. Alle andere waren vol lof over de scherpte vd 400mm 5.6 .Dus in de pro’s en con’s neem ik scherpte dus niet mee op. Ik hoop dat jullie dti willen invullen (waarvoor alvast bedankt).
      400mm 5.6 : pro : zeer snelle AF, zeer goed voor BIF , voelt ondanks zijn gewicht toch licht aan ,
      400mm 5.6 : contra : lange min.scherpstelafstand van 4.5m , geen IS , dus mono-of tripod noodzakelijk.
      300mm 4.0 : pro : scherpstelafstand : 1.5m , IS.
      300mm 4.0 : contra : voor vogelfotografie steeds gebruik met TC noodzakelijk , waardoor verminderde IQ.
      Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 400mm, omdat ik ook ergens heb gelezen, dat indien je een lens koopt voor hoofdzakelijk te gebruiken op 400mm, je beter af bent door meteen een 400mm aan te schaffen , zodat gebruik met TC kan vermeden worden. Een TC zou maar mogen gebruik worden als tijdelijke noodoplossing , en niet echt voor permanent gebruik.
      Nu ben ik al een aantal weken op zoek naar een 2dehands exemplaar vd 400mm maar een betaalbare aanbieding heb ik alsnog niet gevonden. 900 euro vind ik een eerlijke prijs. Als ik zoals iemand mij aanbood , 1000 euro moet gaan neerleggen, dan doe ik er PERSOONLIJK liever 219 euro bij en dan beschik ik over een nagelnieuw exemplaar met garantie en zonder de vrees dat de verkoper ze ev. vd hand zou doen om een of andere duistere reden, of dat ze omwillen van pech binnen de kortste keren zou stuk gaan.
      De Canon 300mm F/4 IS vind ik langs de andere kant wel gemakkelijk 2dehands terug.
      Dit week-end had ik graag de knoop door gehakt.
      Graag jullie ervaringen/raad. Dank.
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

        Het kan zijn dat de scherpte van de 300 f:4 + 1,4 even goed is als van de 400 5.6, en je hebt ook 20mm meer en IS, maar de AF van deze combinatie zal onvermijdelijk minder snel zijn (50% trager door de extender en langer focuspad door de kortere dichtbijinstelling).
        Voor BIF bij voldoende licht de 400 5.6, voor vogeltjes in bos en struiken de 300 f:4 IS (of de 100-400 IS die je net verkocht hebt ).
        Het blijven allemaal "poor man wildlife lenses".

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Het blijven allemaal "poor man wildlife lenses".
          En toch zal ik mijn keuze moeten maken uit 1 van deze want ook vanavond Lotto niet gewonnen .
          Ben echt op zoek naar de scherpste combinatie met de hoogste IQ.
          Andere relevante vragen : welk van beide heeft de beste IQ ? 400mm 5.6 of 300mm F4 (zonder TC)?
          En wat als je de 100-400 vergelijkt met de 300mm + TC qua scherpte en IQ .
          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
            Schoon lettertype .
            Schoon is het wel , maar met mijn ogen is het wel moeilijk leesbaar .

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Schoon is het wel , maar met mijn ogen is het wel moeilijk leesbaar .
              Aangepaste versie is voor mij al veel beter bedankt zulle.
              Wat ik wel kan toevoegen is dat een vriend van mij is gegaan voor een 300 F2.8 met tc X2 maar dan spreken we wel over andere prijzen spijtig genoeg.Voor vogels zeker niet onder de 400mm gaan( zelfs met mijn 7D), een tc zal de prestaties van de lens altijd nadelig beinvloeden maar dan heb je natuurlijk 2 bereiken om te kiezen .Verder kan ik je niet helpen het is een moeilijke keuze.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

                Ik heb zelf de 300 en de 1,4x TC en ben daar best tevreden over, maar ... ik ben geen vogelaar en gebruik die eigenlijk relatief weinig (ik heb de 300mm gekocht omwille van de korte minimale focusafstand voor close-up gebruik).
                Een "vogelaar"-voorbeeldje van eigen hand : hier

                En hier kun je de 300 + 1.4 met de 400 vergelijken : linkje (dit is wel een vergelijking op een full frame, op een crop zou het verschil wel eens groter kunnen zijn ...; als je met je muis bovenaan in het midden over het pijltje beweegt zie ofwel het ene ofwel het andere beeld).

                De 400 is dus scherper ... maar je zult de IS missen (maar een vogelaar gebruikt toch minstens een monopod zou ik denken )
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400mm F/5.6 of Canon 300mm F/4 IS (+TC 1.4x) ?

                  Dank voor je goede tip Dominiek . ik had al zowel alles zitten lezen over deze lenzen op deze site, maar de mogeliljkheid om de lenzen echt te vergelijken is natuurlijk de max. Zoals correct door u aangehaald : idd met een FF genomen.
                  De 400mm is dus idd scherper, meer nog :, zoals ik het zie is de 400mm zelf scherper op 400mm F5.6 dan de 300 wide open op F4 .
                  Zelfs de 70-200 F4 IS + TC 1.4 lijkt mij nog iets scherper op 280mm F5.6 dan de 300 wide open op F4 dus.IN het centrum precies toch of zie ik dat verkeerd ?
                  Een 300mm zou voor mij dus geen aanvullende waarde kunnen hebben.
                  Dus oftewel kies ik voor de 400 F/5.6 zonder IS en met min.scherpstelafstand v 4.5 meter, ofwel schaf ik mij opnieuw een 100-400 aan.
                  De 100-400 lijkt mij op 400 scherper dan de 300mm + TC.
                  Dus lijkt het mij alsof ik mag besluiten (qua scherpte dan) :
                  1. 400mm 5.6
                  2. 100-400
                  3. 300mm + TC
                  Jammer, want de TC 1,4x (II) had ik al
                  Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                  Comment

                  Working...
                  X