Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SSD of Hybrid HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SSD of Hybrid HD

    De HD in mijn Macbookpro is defect, model mid 2010, en bij apple een nieuwe HD laten steken kost me 200euro.

    Zijn er hier mensen die wat van HD's kennen? Ik vermoed dat er goede alternatieven zijn voor deze 200euro? Ik heb eens online gekeken en heb enkele mogelijkheden gevonden,

    - seagate momentus XT (SSD + HD) 8gb + 750gb kost een 160euro
    - samsung ssd 830 128gb kost een 150euro
    - intel 520 series SSD 180gb kost een 250euro

    Prijs/gb is de seagate duidelijk de winnaar. Zijn hier goede ervaringen mee? Of andere sugesties?

    Btw: ik plan de aankoop van een 2ehands 27inch display van apple, zijn er speciale dingen waarop ik moet letten?

    Alvast bedankt.
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: SSD of Hybrid HD

    Ik heb in het verleden HDs gehad van Seagate. Daar blijf ik dus sindsdien met mijn handjes van af. Niets dan slechte ervaringen die mijn vrienden in de IT sector kunnen bevestigen.

    Verder opmerken dat veel SSD's nog niet volledig op punt staan. Op IT fora lees je vaak over SSD's die de geest geven. Het ene merk heeft hier al meer last van als het andere.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: SSD of Hybrid HD

      Ter informatie .. (en met iets meer detail dan vage veronderstellingen)

      SSD's met een SandForce controller hebben tot nu toe een slechte reputatie opgebouwd qua duurzaamheid. Schijnbaar wordt er door de gebruikers van deze controllers hard aan gewerkt om de zaken recht te trekken maar ....
      In principe zou men deze types dus moeten vermijden. Het curieuze is dat Intel, toch een bijzonder betrouwbare speler op de markt, naast de ontwikkeling van z'n eigen SSD controller, nu ook een reeks SSD's gaat lanceren gebaseerd op de SandForce 2xxx controller maar met eigen firmware. Schijnbaar heeft Intel de FW bugs uit de anderen hun FW gehaald maar het lijkt er op dat die niet zullen medegedeeld worden aan de andere SandForce spelers ()
      Van de merken die je noemt zou in enkel Samsung en Intel weerhouden maar er toch nog Crucial aan toevoegen. Die hebben een reputatie van zeer betrouwbaar te zijn.
      Of je een hybride systeem dient te nemen kan ik moeilijk inschatten maar ik denk dat een "plain" SSD als OS schijf de aangewezen weg is samen met een gewone HD voor de data. Heb je een mobo met een Z68 chip dan kan je eventueel nog voor een "caching ssd" gaan. Die Intel chip ondersteunt dat.
      en BTW er zijn duidelijk een aantal "nieuwe" reeksen van SSD's onderweg. (Neem eens een kijkje op hardware.info voor info en reviews)
      HTH

      Comment


      • #4
        Re: SSD of Hybrid HD

        Mijn 320GB heb ik vervangen door een Momentus XT 500Gb, en dat tot volle tevredenheid.
        Akkoord je hoort ze soms heel zachtjes, performance is echter goed, en na zes maanden nog geen enkele klacht qua functioneren.
        Voor mij blijven SSD's onbetaalbaar als je het met én schijf wil doen. Opstarten van een 128GB of 256GB met een data schijf 'er bij' is geen optie, want ik gebruik nog te dikwijls een DVD of CD onderweg.

        Comment


        • #5
          Re: SSD of Hybrid HD

          Als je genoeg zou hebben aan 128gb of je hebt een externe hdd of een tweede in je pc zitten, dan zou ik gaan voor de Samsung. Dit zal een heel stuk sneller zijn dan een hybride en deze is ook sneller als de intel ssd.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: SSD of Hybrid HD

            Snelheid van SSD's, of het verschil tussen merken, is meestal enkel maar meetbaar. Dat men daar in de praktijk zo goed als nooit iets van merkt, daar is iedereen het ongeveer over eens. Om nog maar niets te zeggen over de 'zin voor realiteit" van sommige benchmarks!

            Comment


            • #7
              Re: SSD of Hybrid HD

              Ik heb een OCZ Vertex2 100GB met sandforce controller. Absoluut nooit een probleem gehad. En het is echt comfortabel werken. Als ik met een PC werk zonder SSD, dan pas merk je het verschil ! Zeker met programma's als photoshop/bridge enz... heeft een SSD zeker nut.

              Ik zou voor een Vertex 4 gaan van 128GB, voor 156€ heb je hem al. En ze gebruiken geen Sandforce controller meer, ik dacht van Indilinx. Prestaties zijn er weer op vooruit gegaan tov Vertex 3 en zeker tov Vertex 2.
              Last edited by alex606; 15 april 2012, 19:50.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: SSD of Hybrid HD

                Bedankt iedereen

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                .. Van de merken die je noemt zou in enkel Samsung en Intel weerhouden maar er toch nog Crucial aan toevoegen. Neem eens een kijkje op hardware.info voor info en reviews ..
                Beide, de crucial ssd's en de site ga ik eens bekijken! Bedankt!

                Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Mijn 320GB heb ik vervangen door een Momentus XT 500Gb, en dat tot volle tevredenheid.
                Akkoord je hoort ze soms heel zachtjes, performance is echter goed, en na zes maanden nog geen enkele klacht qua functioneren. Voor mij blijven SSD's onbetaalbaar als je het met én schijf wil doen.
                Ik hoopte op een reactie van jou. In het verleden hebben we nog over deze schijf gepm't en sindsdien heb ik deze altijd in gedachten gehouden als volgende HD. Super veel geheugen heb ik niet nodig, maar het kan natuurlijk altijd handig zijn.. Een SSD met veel geheugen is inderdaad onbetaalbaar (voor mij).


                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Om nog maar niets te zeggen over de 'zin voor realiteit" van sommige benchmarks!
                Dat is zeker waar!

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht

                Ik zou voor een Vertex 4 gaan van 128GB, voor 156€ heb je hem al. En ze gebruiken geen Sandforce controller meer, ik dacht van Indilinx. Prestaties zijn er weer op vooruit gegaan tov Vertex 3 en zeker tov Vertex 2.
                Deze ga ik eens opzoeken!
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: SSD of Hybrid HD

                  Ik dacht dat er op een harde schijf of andere elektronisch toestel toch 2 jaar garantie zat?
                  dit is iets dat wettelijk verplicht in in België
                  ook apple moet zich aan de wetgeving houden, dus moet je via apple een nieuwe harde schijf krijgen

                  Comment


                  • #10
                    Re: SSD of Hybrid HD

                    Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                    Ik dacht dat er op een harde schijf of andere elektronisch toestel toch 2 jaar garantie zat?
                    dit is iets dat wettelijk verplicht in in België
                    ook apple moet zich aan de wetgeving houden, dus moet je via apple een nieuwe harde schijf krijgen
                    Het is mijn eigen stomme fout hoor dat ze defect is, ik heb een zwaar boek op mijn laptop laten vallen ter hoogte van de hd.
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: SSD of Hybrid HD

                      Niet vergeten indien je een ssd installeert die niet bij Apple is gekocht dat de trim functie standaard niet werkt en je ssd na een tijdje heel traag begint te worden. Een alternatief is er eentje te kopen die "garbage collection" ondersteunt of zelf in een configuratiebestand manueel de trim activeren.

                      Het is ook mogelijk dat je problemen kan krijgen indien je een Sata600 ssd gebruikt in samenwerking met een Sata300 aansluiting. Dus koop voor het zekerste eentje met sata300 interface.
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

                      Comment


                      • #12
                        Re: SSD of Hybrid HD

                        Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                        ...

                        Het is ook mogelijk dat je problemen kan krijgen indien je een Sata600 ssd gebruikt in samenwerking met een Sata300 aansluiting. Dus koop voor het zekerste eentje met sata300 interface.
                        ??? Bij mijn weten is SATA3 backward compatible met SATA2 ... er zijn trouwens gebruikers zat die een SATA3 SSD aansluiten op hun natieve Intel SATA2 poorten (met theoretisch snelheidsverlies, OK, zie benchmarks) ofwel omdat hun mobo geen SATA3 poorten heeft ofwel omdat hun SATA3 poorten via zo'n brakke Marvell sata chip gaat ...

                        Ferm primitief systeem om standaard geen TRIM te ondersteunen ... maar dat priemgetal syndroom ben ik al jaaaren gewoon van deze fabrikant.
                        Last edited by Guest41; 18 april 2012, 15:54.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SSD of Hybrid HD

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          ??? Bij mijn weten is SATA3 backward compatible met SATA2 ... er zijn trouwens gebruikers zat die een SATA3 SSD aansluiten op hun natieve Intel SATA2 poorten (met theoretisch snelheidsverlies, OK, zie benchmarks) ofwel omdat hun mobo geen SATA3 poorten heeft ofwel omdat hun SATA3 poorten via zo'n brakke Marvell sata chip gaat ...
                          Klopt allemaal; maar we hebben het hier over een Macbook Pro. Apple gebruikt in zijn Macbooks enkel Sata2 ssd schijven; zelfs als de controller Sata3 ondersteund. Reden is dat de gebruikte flat-cabel niet in staat is om de data storingsvrij van de ssd naar de sata controller te versturen. Je krijgt dan de befaamde "beachball's" waardoor je systeem gedurende ettelijke seconden wordt vertraagd. Nu zal een Macbook van 2010 wel geen Sata3 controller hebben en is het om die reden alleen al niet nodig om een Sata3ssd te kopen.

                          Ik zou in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen en gaan voor een Sata2 ssd van Samsung of Intel en manueel de trimfunctie aanzetten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Ferm primitief systeem om standaard geen TRIM te ondersteunen ... maar dat priemgetal syndroom ben ik al jaaaren gewoon van deze fabrikant.
                          Begrijp me niet verkeerd he, Apple ondersteund wel de trim functie; maar enkel bij ssd's die gekocht zijn bij Apple en die gemiddelt 2a 3 keer zo duur zijn dan die in de reguliere markt.
                          Last edited by Defenderke; 21 april 2012, 02:41.
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

                          Comment


                          • #14
                            Re: SSD of Hybrid HD

                            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                            Klopt allemaal; maar we hebben het hier over een Macbook Pro. Apple gebruikt in zijn Macbooks enkel Sata2 ssd schijven; zelfs als de controller Sata3 ondersteund. Reden is dat de gebruikte flat-cabel niet in staat is om de data storingsvrij van de ssd naar de sata controller te versturen. ......
                            Vreemd dat Apple zulke "brol" in hun toestellen steekt? Op technische forums is iedereen het er eens over dat een goede SATA kabel totaal geen verschil maakt of er nu sata2 of sata3 aan hangt, wat niet uitsluit dat goede sata3 kabels, technisch, nog beter geconstrueerd zijn. Misschien dat Apple daar ook nog eens door uw geldbeugel graait om u nog graag zo een zogezegde "certified sata3" kabel te verlappen?


                            Begrijp me niet verkeerd he, Apple ondersteund wel de trim functie; maar enkel bij ssd's die gekocht zijn bij Apple en die gemiddelt 2a 3 keer zo duur zijn dan die in de reguliere markt.
                            Ik begrijp u niet verkeerd ... maar uw argument doet niets af aan het krakkemikkige concept van Apple en het bevestigt enkel maar wat ik al 30 jaar ervaren heb, je betaalt 2 a 3 x te veel voor wat je krijgt en je krijgt voor de laagste prijzen enkel "gewoon" materiaal .. het Electrabel syndroom zogezegd ...
                            nu ja .. iedere zijne meug ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: SSD of Hybrid HD

                              Mannen, bedankt voor de informatie!

                              Ik heb er toch nog eens goed over nagedacht en ipv een SSD te steken in mijn MBP om hem zo hopelijk aan de praat te krijgen ben ik voor een nieuwe iMac gegaan. Echter wel mijn laatste aankoop bij Lab9 Aalst, niet echt tevreden van.

                              Ps: ik ga hier geen goede/negatieve ervaringen topic van maken ivm Lab9. Wil je meer info, stuur dan een PM, hier moet je geen reactie verwachten.
                              ::: Flickr :::

                              Comment

                              Working...
                              X