Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nikon-lens in trouwmis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke nikon-lens in trouwmis?

    Ik ga binnenkort een trouwmis fotograferen, en heb de volgende lenzen:

    - 18-55 (Nikon)
    - 55-200 (Nikon)

    Welke lens kun je het beste gebruiken? Velen zeggen de 55-200, maar daarmee kun je niet van dichtbij fotograferen. Ik heb twee body's, dus is het aangeraden om twee toestellen om je nek te dragen? Hoe pakken jullie dat aan?

    Misschien toch maar op zoek gaan naar een 18-200

  • #2
    Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

    Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
    .... Ik heb twee body's, dus is het aangeraden om twee toestellen om je nek te dragen?
    yep.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

      Ik zou 2 body's gebruiken, één met zoom, de andere met een vastbrandpunt, bv. 50mm 1.8/ 1.4 voor mooie DOF. (de 50mm en 35mm 1.8 vallen trouwens goed mee in prijs)

      Ik leen dan nog de Canon 60D van mijn grootvader, als backup.
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

        Zeker beide body's om de nek. Daarnaast, helemaal met die objectieven, ook zorgen voor een degelijke flits (SB600?).


        En in plaats van om de nek, beter een sunsniper of soortgelijke draagriem voor de camera.(s).


        Als je vaker trouwmissen wil gaan doen. Hard sparen voor de 24-70, 70-200 & fullframe (D700).
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

          Tot nu toe is het maar eenmalig, maar zit wel te sukkelen met twee body's om de nek. Dat raakt door elkaar verstrikt
          Dus ik gebruik eentje om mijn nek (55-200 met SB900) en eentje rond mijn schouder (18-55 zonder externe flits). Heb zo geen extra dingetjes om die toestellen handig te dragen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            Als je vaker trouwmissen wil gaan doen. Hard sparen voor de 24-70, 70-200 & fullframe (D700).
            waarom een full frame ?




            Zoals eerder geschreven een prime 50mm f 1,4 of 1,8 - zou het enige zijn dat ik nu zou aanraden.

            Comment


            • #7
              Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

              Fullframe...vooral omdat je een veel grotere/heldere zoeker hebt...en het ruisniveau van de Fullframes nog altijd beter is als die van APS-C. (Zelfs D7000 vs. D700...ondanks wat veel beweerd wordt...check DxoMark voor deels onderbouwing...mijn onderbouwing zit in het vergelijke van échte foto's...)

              Enige nadeel is die spiegel die wat meer herrrie maakt.
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                snap niet dat full frame in topic komt met simpele vraag van gebruiker.
                Denk als je 18-55 en 55-200 bezit ... ook niet onmiddellijk interesse hebt hierin.
                Vermoedelijk heeft deze persoon gewoon éénmalig de kans om eens foto's te nemen in een kerk ...

                Ik zou eerder proberen van te werken met boost van ISO ... indien je toestel dit toelaat ...
                zonder teveel ruis te maken ...
                Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                Comment


                • #9
                  Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                  Als je dat niet snapt...dan moet je mijn post beter lezen *...Als je vaker trouwmissen wil gaan doen...*
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                    Het allerbelangrijkste is dat je de trouwers steeds een stap voor blijft. Maak dat je weet wanneer je waar moet staan met het juiste objectief. Ken het verloop van de mis. Niks is lulliger dan dat je sfeershots met een breedhoek op statief staat te schieten vanop een oksaal terwijl de trouwers plots blijken over te gaan tot het uitwisselen van de ringen (nee, niet zelf meegemaakt ). Een trouwmis is geen kinderfeestje... Als dit je eerste keer is zal je zweten. 'Stay cool' is de boodschap

                    Ikzelf doe dit op D700 met f2.8/14-24/24-70/70-200, sb-800 en statief (primes en macro's voor en na de mis). Maar ik zou het ondertussen ook met een aps-c en 18-55/55-200 objectieven kunnen doen (ondanks het ontbreken van het ultrawide segment). Gebruik een statief en gebruik de speedlight enkel hoofdzakelijk als invullicht (sfeerlicht capteren ipv alles te overladen met flitslicht). Naast je huidige materiaal is dus een statief en speedlight handig (wat veel belangrijker is dan een 18-200 die je niet veel vooruit zou helpen).

                    O ja, 1 body is genoeg (2 bodies is vragen om gesukkel). Als je toch maar 2 objectieven hebt kan je makkelijk het 2de bijhouden en switchen wanneer nodig. Laat de 2de body in de auto liggen als reserve.

                    Veel succes, en verknoei die mensen hun trouwfoto's niet hé
                    F.
                    Last edited by Fibonacci; 14 april 2012, 14:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                      Je kan ook eens met de pastoor gaan praten en vragen waar wie zal staan en van waar je kan en mag fotograferen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                        Je hebt wel veel lef hoor.....Ik denk dat je het wat onderschat.
                        Maar je hebt altijd wel de eerste keer en hoe kan je het anders leren
                        Dus ga er maar voor
                        Eigenlijk is werken met de kitlens met een variabel diafragma zeer moeilijk.
                        In een kerk is er meestal zeer weinig licht en je zal moeten werken op de limiet van uw kunnen en van uw toestel.
                        Ik zeg niet als het niet kan maar een lens met een vast diafragma is eigenlijk hier aangewezen en met de 18-55 met variabel diafragma variëert uw scherpdiepte.
                        Met uw twee toestellen met op de enen de 18-55 en op de andere de 55-200 is het wel wat makkelijker werken.
                        Als je schoot begin je met de normale zoom 18-55. Dat wil zeggen aankomst kerk en ook tijdens begin van de viering.
                        Dooie momenten dan pak je de 55-200 en dan maak je wat clos-ups van de mensen. Koppel wil wel achteraf kunnen zien wie er allemaal was. Aansteken ringen werk je met de 18-55 en met maar een focuspunt in midden van uw beeld,
                        want aansteken van ringen gaat snel en de ring moet je wel scherp in beeld hebben......
                        Maar ik heb hier zo wat alles samengevat....
                        .................................................. ...............
                        Wat mag je niet vergeten en hoe werk je:
                        Ga zeker de omgeving en kerk al eens verkennen als je die mogelijkheid hebt.
                        Werken met 2 toestellen (één reserve) en werk in RAW+JPEG
                        Of leen een toestel van iemand voor die dag. Moet zelfs geen reflex zijn.
                        Maar zorg voor reserve.
                        Toestel kan altijd stuk gaan of laten vallen zo als ik het eens voor heb gehad. Geluk toen dat ik met twee D300 werkte toen.
                        Goede lenzen (F2.8 liefst)
                        Flitser meenemen die sterk genoeg is voor te bounchen.
                        Genoeg geheugen meenemen (kaarten thuis de dag ervoor nog formatteren)
                        Focus punt vastzetten in toestel want jij beslist wat scherp moet zijn en niet het toestel dat voor u laten beslissen. Je zou de eerste niet zijn die de trouwringen onscherp er op hebt staan).
                        Zorg dat uw batterijen goed vol zijn en dat je een reserve bij hebt.
                        Toestel op automatische ISO zetten(als je die functie hebt) .
                        Doe je dat niet er wel op letten dat je van binnen naar buiten loopt na de viering dat je uw ISO omlaag zet.
                        Neem veel foto's maar probeer zo weinig mogelijk de viering te hinderen met uw over en weer geloop
                        De foto’s die je zeker moet hebben zijn die van tekenen boeken en aansteken van de ringen en aansteken huwelijkskaars.
                        zorg dat je foto's hebt van details, die zien de mensen die dag niet omwille van te veel emoties en belevenissen.
                        Letterlijk iedereen wil die dag op de foto, hou het koppel in het oog, het is hun dag,vergaat dat zeker niet.
                        zorg dat niet één familie of vriendengroep de reportage overheerst .. zorg dat je discreet ook de cameraschuwe mensen mooi in beeld zet
                        Spreek op voorhand af dat jij de hoofd fotograaf bent. Zodat de tante en de nonkel je niet in de weg lopen.
                        Spreek ook af met de getuigen dat ze niet te snel de boeken tekenen (deze schots moet je hebben)
                        Zorg dat er twee paraplu's (voor als het regent want meestal wordt dit vergeten) in uw auto liggen en een klein reflexscherm voor de buitenschoot.
                        Want als het regent moet je wel een alternatief hebben (VB..stationgebouw..serre enz…)
                        Zorg dat je al de adressen bij u hebt waar het gebeuren plaats vind. (zaal+ kerk enz..)
                        En zorg dat je overal goed op tijd bent en blijf vooral kalm.
                        Last edited by Nimbus; 16 april 2012, 10:11.
                        2 x Nikon Z6 met wat glas
                        www.janvanginkel.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                          Gebruik een statief en gebruik de speedlight enkel hoofdzakelijk als invullicht (sfeerlicht capteren ipv alles te overladen met flitslicht). Naast je huidige materiaal is dus een statief en speedlight handig (wat veel belangrijker is dan een 18-200 die je niet veel vooruit zou helpen).

                          O ja, 1 body is genoeg (2 bodies is vragen om gesukkel). Als je toch maar 2 objectieven hebt kan je makkelijk het 2de bijhouden en switchen wanneer nodig. Laat de 2de body in de auto liggen als reserve.
                          F.
                          Een bruiloft op statief fotograferen lijkt me geen goed idee, je moet veel te veel wisselen van standpunt en bovendien zal ts met deze lenzen geen bewegingsonscherpte van het bruidspaar willen hebben.

                          En natuurlijk je reservebody nooit in de auto laten liggen. Dan moet je de trouwerij onderbreken om naar je auto te lopen om hem op te halen als je camera zou stukgaan!
                          http://www.avfoto.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                            Al met al vind ik het nogal lichtzinnig om een trouwmis te fotograferen met 2 kitlensjes; weet ook niet wat voor body's je daarbij hebt, maar het lijkt me dat je de moeilijkheidsgraad een beetje onderschat. In ieder geval lijkt het me verstandig om met iemand in de ruimte te gaan proefschieten om te zien of je materiaal voldoet en alvast het licht in de ruimte beter te leren kennen.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke nikon-lens in trouwmis?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Al met al vind ik het nogal lichtzinnig om een trouwmis te fotograferen met 2 kitlensjes; weet ook niet wat voor body's je daarbij hebt, maar het lijkt me dat je de moeilijkheidsgraad een beetje onderschat. In ieder geval lijkt het me verstandig om met iemand in de ruimte te gaan proefschieten om te zien of je materiaal voldoet en alvast het licht in de ruimte beter te leren kennen.
                              Dit lijkt me nog de verstandigste tip: kijk eens wat je materiaal aan kan.

                              Ikzelf heb ook eens de vraag gekregen om een trouw te fotograferen, maar ik heb vriendelijk bedankt.
                              Ik had er het materiaal niet voor, maar was er vooral zelf niet klaar voor.
                              Dat is niet mijn 'ding', mensen fotograferen.

                              Nu begrijp ik wel al je het niet probeert, dan weet je niet wat het is.
                              Je moet wel ergens beginnen.
                              Maar het spijtige is dat je die trouw niet meer kan overdoen en het een te belangrijk moment is om dan achteraf te zien dat de foto's niet geslaagd zijn.


                              Succes ermee.
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X