Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen van amateur naar prof.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstappen van amateur naar prof.


    Momenteel is het bij mij op het werk niet zo leuk meer. We staan op het punt om de organisatie te moeten verlaten door reorganisatie. Verplichte ontslagen zullen er niet zijn maar wellicht wel overstappen naar een andere werkgever.

    Soms heb ik het idee dat ik mijn huidige beroep wil verlaten om totaal iets anders te gaan doen. Het idee in mijn hoofd is al een hele tijd dat ik me wil laten omscholen tot prof. fotograaf.

    Waar ik benieuwd naar ben is of er op het BD ook mensen zijn die een dergelijke switch gemaakt hebben gemaakt en prof. fotograaf geworden zijn. Hoe ze een en ander bekostigd hebben want een foto opleiding is niet goedkoop. Wat daarbij de overwegingen waren en of de keus achteraf ook een goede was. (Mijn situatie is getrouwd, eigen huis en twee kinderen. Leeftijd 30)

    Om deze topic op het rechte pad te houden;

    - ik ben niet op zoek naar een opleiding want daar ben ik inmiddels achter.( Dit de fotoacademie A'dam moeten worden)
    - Ik ben me ervan bewust dat je niet van de ene op de andere dag prof fotograaf bent en dat het hard werken is.

    ben benieuwd

    Pelzen

  • #2
    Hoi, ik ben een 1 jaar terug ontslagen bij een reorganisatie dit bleek onterecht te zijn dus kon mijn baas betalen maar ja geen werk en dan?. Druk opzoek naar werk maar niks te vinden. Dus naar school ja naar de fotoacademie in A'dam (echt top!!!) Ondernemingsplan gemaakt (echt sjit met dyslexie)en die ligt nu bij de bank. Ook al zijn mijn foto's nog niet van PRO niveau voor evenementenfotografie zijn ze echt voldoende en het betaald voldoende om net mijn school en de rest te betalen. Het is net wat je voor je droom over hebt. De komende 2 a 3 jaar kan ik heel veel ervaring opdoen en veel leren op school het niveau op school is heel hoog en er vallen heel veel mensen af de genen die het halen kunnen echt als fotograaf aan de gang.

    Tip maak een ondernemingsplan er zijn genoeg nieuwe mogelijkheden met digitalefotografie om je brood te verdienen.
    #Dyslexie#
    Fotoacademie Amsterdam Digitaal

    Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

    Comment


    • #3
      In Nederland misschien ja, in Belgie (apenland) ligt dat net ietsje anders. Fotograaf = beschermd beroep.

      Ik zit momenteel een beetje in hetzelfde schuitje ....

      Ben sinds 01/02/2004 werkloos (werkzoekend) en overweeg ook het een en ander. Hier in Belgie is het echter niet evident.

      Comment


      • #4
        2Tom

        Tom er zijn genoeg vrije beroepen waarmee je, je kunt inschrijven en als fotograaf aan de gang kan. Nu krijg ik een hoop commentaar van de pro's maar als je niet goed ben val je toch af. En er zijn genoeg PRO'S die geen diploma hebben en toch fotograaf. Waar een wil is, is een weg tom (ook in B).
        #Dyslexie#
        Fotoacademie Amsterdam Digitaal

        Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

        Comment


        • #5
          Fotograaf = beschermd beroep
          id dan zoiets als een apotheker of notaris ?? snap niet goed waarom een fotograaf beschermd zou moeten zijn.

          Zelf zit ik met het gedacht van uitgevers van natuurboeken eens te contacteren, ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe zij hun illustraties kiezen en wat de vergoedingen daarvoor zijn.
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            How how, apotheek, dokter, notaris, allemaal beroepen die toch een minimum aan wettelijke kenis (notaris zeker) of menselijke anatomie moeten hebben. Fotograaf daarentegen (begrijp me niet verkeerd) kan je NIET vergelijken met de eerder aangehaalde beroepen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tom
              How how, apotheek, dokter, notaris, allemaal beroepen die toch een minimum aan wettelijke kenis (notaris zeker) of menselijke anatomie moeten hebben. Fotograaf daarentegen (begrijp me niet verkeerd) kan je NIET vergelijken met de eerder aangehaalde beroepen.
              ik doelde dan ook alleen op de 'beschermd beroep'.
              --
              Play Drakensang - a free online mmorpg

              Comment


              • #8
                klopt wat Tom vertelt. België vereist nog steeds dat je een vestigingsattest voorlegt als je jezelf erkend 'fotograaf' wil noemen. Dit houdt in dat je een bepaalde opleiding dient te volgen en met dat diploma hier in België dan kan 'bewijzen' dat je genoeg kennis hebt vergaard om jezelf 'fotograaf' te noemen. Emjeke heeft onlangs nog een webiste getoond waarop al deze beroepen te vinden zijn ...

                Dus, om belgisch fotograaf te worden heb je nodig, je diploma, een vestigingsattest, en een attest (diploma) bedrijfsbeheer.

                Sommigen gebruiken de achterpoortjes en bij de aanvraag van hun onderneminggsnummer laten ze andere omschrijvingen optekenen van hun activiteiten (voorheen het handelsregister) zoals er zou zijn :

                digitale beeldverwerking, of grafische beeldmanipulatie, enz ... en dan kan je als ondernemer wel aan de slag, alleen staat er dan geen 'fotograaf' op je kaartjes. Volgens de regels der wet, mag je dan in je onderneming alles doen, behalve zelf de ontsluiterknop indrukken, maar ja, deze lijn is filterdun ...

                Ikzelf ben geen ondernemer, maar ik werk dan weer anders, mijn huidige werkgever geeft me foto opdrachten, maar ik ben als bediende bij hem ingeschreven, dus alles is legaal, het fotowerk maakt gewoon deel uit van mijn takenpakket dat is opgenomen in mijn functie.

                Zo kan ik perfect werken, maar ik noem mezelf ook geen 'fotograaf' als ik ergens geïntroduceerd wordt, meer iets van "hoi, ik ben ... en ik kom voor .... de foto's verzorgen".

                Uiteraard houdt dit in dat er beperkingen zijn, die een echt statuut wel niet hebben, maar het blijft voor mezelf een passie en hobby en ik ben al heel gelukkig dat ik voor mijn opdrachten legaal kan werken en zo ook vele mensen ontmoet die in deze tak van ondernemen actief zijn.

                Na een tweetal kleine zaken ging de bal aan het rollen en nu is het enorm prettig te ervaren dat je werk geapprecieerd wordt, enkele vroegere zelfstandige ondernemers zijn vervangen door een man uit eigen huis, en dat ben ik geworden.
                Uiteraard wordt er voor sommige projecten nog steeds beroep gedaan op erkende bureau's die met eigen fotografen of mensen werken, wat normaal is, gewoon omdat de grootte van zulke opdracht speciale eisen stelt die financiëel, technisch, en tijdsgebonden gewoon door mezelf niet mogelijk zouden zijn...

                Comment


                • #9
                  Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar ik denk niet dat er nu nog geld te verdienen valt als fotograaf niet enkel door de economische omstandigheden maar ook daar het digitaal tijdperk.
                  als je een beetje gekend bent als amateur krijg en heb je opdrachten zoveel je wil ( te veel zelfs ) komunie feesten - doop - trouw - zwangerschap - geboorte - productfotografie het is zelfs zo dat voor de komende 4 weken iedere dag van het week-end vol zit, zelfs op verschillende dagen ( avond ) in de week.
                  en dit door de eenvoudige reden dat ze je er niet moeten voor betalen en dat alles gratis is.

                  van het ogenblik dat ze je er iets moeten voor betalen is het gedaan met de fun en kan je weer landschappen gaan trekken.

                  er lopen genoeg amateurs rond die redelijk goed werk leveren en zeker nu digitaal !!!
                  het enige voordeel is dat jij dan een factuur kan maken en sommige amateurs niet, maar ik heb nog maar weinig pas getrouwde stellen weten een factuur vragen !!!

                  ik wil zeker je moet niet ontnemen maar ik zou iets anders doen, mocht ik geld hebben
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Dat er geen geld mee te verdienen valt is wel niet echt waar.

                    Ik ken verschillende fotografen, en ze hebben echt niet te klagen.

                    Vooral portret en studiofotografie begint weer meer en meer op te komen.

                    Maar: Creativiteit is vereist.

                    Comment


                    • #11
                      Juist nu in het digitaal tijdperk valt er weer geld te verdienen met digitale technieken:

                      Afdrukken op locatie
                      Online foto's bestellen en betalen
                      foto album met de foto in het album geprint (niet meer oplakken)
                      Live foto's op de website tijden een evenement.
                      enz enz
                      #Dyslexie#
                      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                      Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                      Comment

                      Working...
                      X