Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is " stedelijk landschap"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is " stedelijk landschap"

    Ik heb een opdracht in de module architectuur met betrekking tot het maken van opnames onder de titel "stedelijk landschap". Ik heb begot geen idee wat dit juist is:confuser:
    Weet iemand wat dit zou kunnen zijn...
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

  • #2
    Re: Wat is " stedelijk landschap"

    lees aandachtig de verschillende definities van landschap, en je zal begrijpen wat een stedelijk landschap is.

    Oppassen voor de verwarring architectuurfoto's en (stedelijke) landschapsfoto's.
    Beiden vergen een verschillende benadering.
    Een hele tijd geleden heb ik foto's van bouwwerven geplaatst, in de context van een stedelijk landschap.
    Zelfs door de mod van dienst (Koen) werd dit misbegrepen en werden de foto's arbitrair naar architectuur verplaatst, waar ze helemaal niet thuishoren.
    ( Mede door dergelijke amateuristische ingrepen plaats ik geen foto's meer op BD.
    Ik laat niet op zo'n manier met mijn werk sollen. )

    Een stedelijk landschap kan je ook een cityscape noemen, een stadschap, een stadsgezicht, een stedelijke omgeving.
    Er is geen scherpe afbakening natuurlijk landschap / stedelijk landschap.
    er zijn in onze omgeving talloze natuurlijke gebieden waar subtiele menselijke ingrepen zichtbaar zijn.
    Dat maakt ze nog niet meteen tot stedelijke landschappen.
    Hoever moeten die menselijke ingrepen reiken om van stedelijk landschap te kunnen spreken?
    dat is een grijze, subjectieve zone.
    stedelijke landschappen beginnen volgens mij op de grens van ruraal en suburbaan gebied.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is " stedelijk landschap"

      Een foto van een stedelijk landschap is een foto waarop typische stadselementen te zien zijn (of symptomen van verstedelijking) in hun ruimere context. Een rechtoe rechtaan foto van het centraal station in Antwerpen volstaat dan niet, maar wel een foto waarbij dat gebouw interageert met zijn omgeving (mensen kunnen in beeld zijn, hoewel dat niet de gewoonte is). In een stedelijk landschap is elk element op de foto even belangrijk; zelfs als een gebouw prominent in beeld staat is dat zelden het hoofdonderwerp.

      Vaak zijn foto's in dit genre een stille aanklacht tegen de rotslechte stedelijke planning die we hier kennen. Door stadszichten erg neutraal of beschrijvend in beeld te brengen, moet de kijker zelf maar zijn conclusies trekken.

      Termen als stedelijk landschap kan je nauwelijks definiëren omdat iedereen er zijn eigen invulling aan geeft. Misschien is het interessant om enkele fotografen te bekijken die er zich mee bezighouden: in België kennen we Bert Danckaert, Gilbert Fastenaekens, Herman Van den Boom, Jan Kempenaers,... Niet toevallig de fotografen die aan bod kwamen in de tentoonstelling Beyond The Document: stedelijke landschappen zijn typisch documentair van aard.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is " stedelijk landschap"

        Lastig interpeteren inderdaad. Ik zou zelf aan dingen als stadsparken en groene zones gedacht hebben, of zelfs dingen als plantenbakken in de foyer van een kantorencomplex.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is " stedelijk landschap"

          Een stedelijk landschap is een door de mens gewijzigd landschap dmv bebouwing en/of ander ingrijpen op het natuurlijk landschap.
          Klassiek voorbeeld: kasteel met huizen rond, maar dus even goed een straat, een wijk, een lintbebouwing...

          Comment


          • #6
            Re: Wat is " stedelijk landschap"

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            ............
            Zelfs door de mod van dienst (Koen) werd dit misbegrepen en werden de foto's arbitrair naar architectuur verplaatst, waar ze helemaal niet thuishoren.
            ( Mede door dergelijke amateuristische ingrepen plaats ik geen foto's meer op BD.
            Ik laat niet op zo'n manier met mijn werk sollen. )
            1.6. Moderatie van het forum

            We vragen je om begrip op te brengen voor de interventies van de moderators.

            De forumleiding en moderators hebben op elk moment het recht om berichten te bewerken, te verplaatsen of te verwijderen, en om discussies en forums te sluiten op het moment dat zij vinden dat de berichten niet (langer) conform de regels of de doelstellingen van het forum zijn.

            Wanneer je post is gemodereerd of gewist, en je vindt dat dit onterecht gebeurde, stuur dan een mail of privaat bericht naar de moderator in kwestie of naar de beheerder van het forum. Ga hierover niet in openlijke discussie op het publieke forum: dergelijke berichten zijn ongepast en zullen zonder meer verwijderd worden!
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Wat is " stedelijk landschap"

              Heel goede reacties en beschrijvingen, wat ik merk is dat dit een grijze zone is met verschillende graderingen van grijs. Control Z verwijst onder andere naar bouwwerven (daar waar de mens ingrijpt), ook ik zou deze onder stedelijk landschap plaatsen. Maar blijkbaar is dit soms aanzien als architectuur. Ik zit nu in de module architectuur en de vraag is dan maar valt het stedelijk landshap onder architectuur of niet. Ik denk dat Control Z bijna dezelfde definitie heeft als wat ik vaag dacht wat het was. Zappa kan ik ook volgen met zijn benadering van gebouwen in hun context en wat eromheen is. Antoinette's visie zit wel wat op de rand van de grijze zone met de bloembakken, maar ze stelt wel dat dit niet zo makkelijk te omschrijven is. Ersolati zit zowat op dezelfde lijn als Zappa en lijst een goede reeks fotografen op als referentie.

              Met andere woorden, heel goede informatie waaruit ik mijn conclusie zal moeten trekken en even polsen wat de leraar zijn visie hierop is. Nogmaals bedankt en ik zal bij wijze van een zelftest een foto plaatsen onder Architectuur met als titel "Stedelijk landschap ?". Ben eens benieuwd als ik het heb begrepen.

              TXS voor de bijdrage, Flash
              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

              Comment


              • #8
                Re: Wat is " stedelijk landschap"

                Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Een stedelijk landschap is een door de mens gewijzigd landschap dmv bebouwing en/of ander ingrijpen op het natuurlijk landschap...
                Dit klopt natuurlijk niet, de IJsselmeerpolders, de Afsluitdijk en de Deltawerken voldoen aan de definitie, maar zijn geen stedelijk landscahp.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is " stedelijk landschap"

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dit klopt natuurlijk niet, de IJsselmeerpolders, de Afsluitdijk en de Deltawerken voldoen aan de definitie, maar zijn geen stedelijk landscahp.
                  Allez daar gaan we weer, dat is geen ingrijpen door de mens op het landschap zeker. Maar schrijf gerust wat soort landschap dat wel is natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is " stedelijk landschap"

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Dit klopt natuurlijk niet, de IJsselmeerpolders, de Afsluitdijk en de Deltawerken voldoen aan de definitie, maar zijn geen stedelijk landscahp.
                    Ik zou die wel onder stedelijk landschap indelen als ik de definitie van stedelijk landschap nalees in een cursus fotografie.
                    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is " stedelijk landschap"

                      google weet raad

                      met dit stadsschap ben ik ooit tweede geworden in een wedstrijdje op een ander forum. Zal wel aan t niveau van de andere gelegen hebben want ik ben zelf nooit helemaal wild geweest van die foto.

                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is " stedelijk landschap"

                        oei, bij cityscape geeft Google Images wel een heel eigen beeld van stadslandschap.
                        dit is de typisch Amerikaanse invulling van een "skyline".
                        Google eens op afbeeldingen van "stadschap" of "stadslandschap", dat geeft al andere resultaten.
                        Hoewel er toch ook erg wordt gefocust op de spectaculaire stadsgezichten.
                        Een stadslandschap is veel meer dan dat.
                        Een speeltuintje met enkele sociale woningen en boompjes en een auto bijvoorbeeld kan ook een mooi stadslandschap vormen.
                        Last edited by Control-Z; 6 april 2012, 19:22.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is " stedelijk landschap"

                          Dat zou ik nu ook niet echt stedelijk landschap noemen, eerder een documenterende architecturale opname van het gravensteen en belford in Gent. Dat is het toch he ?
                          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is " stedelijk landschap"

                            Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                            Dat zou ik nu ook niet echt stedelijk landschap noemen, eerder een documenterende architecturale opname van het gravensteen en belford in Gent. Dat is het toch he ?
                            Toch is dat stedelijk landschap want door de mens geconstrueerd of beïnvloed.

                            Comment

                            Working...
                            X