Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zweem

    Blijkbaar is zweem een hot topic, op veel foto's spreekt van een groene zweem, een blauwe zweem, en grijze zweem. Wat is er dan aan de hand, wat veroorzaakt dit en is dit te vermijden ?

  • #2
    Re: Zweem

    denk dat dit voornamelijk te maken heeft met de kleurtemperatuur.
    maar ik kan er ook volledig naast zitten.

    ik heb er voorlopig nog geen commentaar over gekregen dus voorlopig geen last van

    Comment


    • #3
      Re: Zweem

      in een etalage van een Gents fotograaf hangen groene mannetjes en vrouwtjes in kaders. De fotograaf is blijkbaar nogal zot van zijn groene achtergrond en zet zijn lichten zo dat al het groen op de grond en van weetikwaar reflecteert op zijn klanten.

      Dat is een van de zaken die onder zweem vallen.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Zweem

        Ah interessant, en dat mag tegenwoordig niet meer op BD blijkbaar, toch niet volgens sommigen.

        Want als de lucht blauw is, dan heeft dat toch zijn weerslag op alles dat reflecteert in min of meerdere mate.

        Comment


        • #5
          Re: Zweem

          Ik heb hier ooit een discussie gezien over een foto met groen noorderlicht en bijhorende groene sneeuw (reflectie heet dat). De sneeuw moest wit zijn, of er zwaaide wat Los van het esthetische aspect was die foto een realistische opname, in zover een foto de realiteit kan weerspiegelen natuurlijk.

          Al die heisa rond kleurzweem is vaak overroepen en wordt enkel gebruikt om tot technisch perfecte plaatjes te komen - dat is voor amateurfotografen de enige manier om zich onderling te vergelijken. Want inhoud, dat is een brug te ver.

          Een foute witbalans daarentegen kan storend zijn en de aandacht wegnemen of het beeld ongewild niet-realistisch maken (bijvoorbeeld bij documentaire beelden). In één muisklik is dat weg.

          //edit: een startpunt wat lectuur betreft op http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_cast
          Last edited by ersolati; 4 april 2012, 08:43.

          Comment


          • #6
            Re: Zweem

            Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
            Ik heb hier ooit een discussie gezien over een foto met groen noorderlicht en bijhorende groene sneeuw (reflectie heet dat). De sneeuw moest wit zijn, of er zwaaide wat Los van het esthetische aspect was die foto een realistische opname, in zover een foto de realiteit kan weerspiegelen natuurlijk.

            Al die heisa rond kleurzweem is vaak overroepen en wordt enkel gebruikt om tot technisch perfecte plaatjes te komen - dat is voor amateurfotografen de enige manier om zich onderling te vergelijken. Want inhoud, dat is een brug te ver.
            Bij een stralend blauwe hemel zijn alle schaduwen sterk beïnvloed door het blauwe licht. Sneeuw is vaak ook blauw door die gigantische blauwe lichtbron. Het lijkt mij onrealistisch om dat eruit te halen.

            Als mensen in de buurt staan van een oppervlak dat sterk een bepaalde kleur reflecteert, dan zie je dat omdat op de foto. Dan kan je kiezen om die foto te maken met de vreemde huidtinten of je kan kiezen voor een andere opstelling. In de studio is dat allemaal zeer stuurbaar, maar niet iedereen fotografeert in de studio.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment

            Working...
            X