Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwerp April: Lange sluitertijd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderwerp April: Lange sluitertijd.

    Het is eens wat anders dan een onderwerp te geven, dat mag je nu zelf kiezen. Het enige wat we vragen is een sluitertijd van minstens 1 seconde.

    Dat worden dus heel wat nacht opname's (maar dat is natuurlijk geen noodzaak) en statief werk.

    Succes!
    Christian D.

  • #2
    Of wat dacht je van Infrarood opnames, die moet je ook vaak lang belichten. Of misschien is het binnenkort volle maan?
    Ben benieuwd wat mensen nu weer kunnen verzinnen, het is leuk om mee te doen! Ik had eigenlijk een mooie foto willen maken van de echte groene Triumph Speed Triple van mijn man, maar ik kreeg hem niet uit de schuur in mijn eentje en toen de motor er eindelijk uit was, was ie zo smerig dat ik geen foto wilde maken. Vandaar de mini motor, heb daar veel foto's van gemaakt en was aan het eind niet eens tevreden. Volgende keer beter, je doet toch weer nieuwe ideeen op voor de volgende Challenge en fotograveren in het algemeen door alle inzendingen.

    Groetjes G.I. Jane
    Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

    Comment


    • #3
      Help, help, wat doen nu de niet-tecnici?
      Ik snap niets van de opdracht.
      En wie durft er beweren dat fotografie niets met wiskunde te maken heeft???

      Comment


      • #4
        Originally posted by Act
        Ik snap niets van de opdracht.
        Komaan Act, zo langzamerhand weet je toch wel wat de sluitertijd inhoudt?

        zorgen dat de opname 1 seconde of langer gaat duren.....(dat geeft je Oly toch wel aan tijdens ontspanknop half ingedrukt?)

        1. Groot diafragma-getal kiezen
        2. Iso op laagst mogelijke waarde (iso 100?)
        3. Donkere omstandigheden (spelen met licht)
        4. Je kunt ook de sluitertijd kiezen (Tv mode) en instellen op > (groter/langer dan) 1sec. en kijken waar het schip strand
        5. Succes Mrs. Act !

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Thanks mr Zet.
          Ik vertrek zaterdag naar spanje.
          Ik neem mijn statief mee.
          En écht ik meen het als ik dat allemaal hoor sla ik tilt.
          Ik moet daar serieus over nadenken. Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend. Ik kan daar toch ook niet aandoen hé?
          Maar met jouw uitleg zal het wel lukken zeker?
          Ik kan mijn cam ook op nachtshot zetten, is dat dat?

          Comment


          • #6
            Lange sluitertijd, nachtopnamen. 'k Heb er net een 50-tal gemaakt. Ik kan al niet meer kiezen...

            En voor er weer iemand mijn ideeën gaat pikken: de donkerblauwe avondluchten zijn voor mij! De eerste die daar mee durft afkomen, doe ik zijn (of haar) lens opeten.

            seppuku.

            Comment


            • #7
              en wat te doen als je beperkte instelmogelijkheden het niet toelaten zelf de sluitertijd te regelen?
              hopen dat hij het zelf +/- 1 sec. volhoudt of moet ik mijn kodak opengooien en hem "kunstmatig" openhouden


              (ik was aan het sparen voor een iets betere cam, maar heb gisteren onverwachts €830 aan mijn garagist mogen betalen, toeme toch... )

              dus voorlopig nog wat blijven verderschieten met de camera die ik heb...

              Comment


              • #8
                Originally posted by seppuku
                De eerste die daar mee durft afkomen, doe ik zijn (of haar) lens opeten.
                Hopelijk probeert er iemand dit met zijn Bigma. Laat me het dan weten, wil dat wel eens zien
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #9
                  En dat zal ook zeker langer dan 1sec duren !
                  Originally posted by Wunjo
                  Originally posted by seppuku
                  De eerste die daar mee durft afkomen, doe ik zijn (of haar) lens opeten.
                  Hopelijk probeert er iemand dit met zijn Bigma. Laat me het dan weten, wil dat wel eens zien
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Ik vind deze opdracht erg leerzaam. Ik nam nooit foto's met lange sluitertijden. Ik heb vandaag zowat 20 foto's genomen bij wijze van oefening. En ik sta versteld welk resultaat men kan krijgen door het gebruik te maken van lange sluitertijden. Dank zij deze opdracht leer ik al doende mijn fototoestel beter kennen en beheersen. Wat tenslotte bedoeling is van de chalenge. Al moet ik wel toegeven dat ik nog geen bevredigende foto heb dat kan deelnemen aan de chalenge. Maar ik heb nog tijd er resten zowat nog 20 dagen om me in lange sluitertijden te vervolmaken. Dus ik ben benieuwd naar de resultaten. Veel succes aan iedereen toegewenst.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by stoffel
                      en wat te doen als je beperkte instelmogelijkheden het niet toelaten zelf de sluitertijd te regelen?
                      hopen dat hij het zelf +/- 1 sec. volhoudt of moet ik mijn kodak opengooien en hem "kunstmatig" openhouden


                      (ik was aan het sparen voor een iets betere cam, maar heb gisteren onverwachts €830 aan mijn garagist mogen betalen, toeme toch... )

                      dus voorlopig nog wat blijven verderschieten met de camera die ik heb...
                      Als je zelf die instellingen niet kan maken, dan zorgt je camera daar zelf wel voor. Als het donker genoeg is, dan gaat de sluitertijd vanzelf wel omhoog. Gebruik dan wel een statief, of zet je camera ergens op, zodat die een beetje stabiel staat, en gebruik de zelfontspanner (timer) zodat de camera zeker niet beweegt tijdens de opname.
                      Daarvoor hoef je echt geen heel dure camera te kopen
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by spooky
                        Ik vind deze opdracht erg leerzaam. Ik nam nooit foto's met lange sluitertijden. Ik heb vandaag zowat 20 foto's genomen bij wijze van oefening. En ik sta versteld welk resultaat men kan krijgen door het gebruik te maken van lange sluitertijden. Dank zij deze opdracht leer ik al doende mijn fototoestel beter kennen en beheersen. Wat tenslotte bedoeling is van de chalenge. Al moet ik wel toegeven dat ik nog geen bevredigende foto heb dat kan deelnemen aan de chalenge. Maar ik heb nog tijd er resten zowat nog 20 dagen om me in lange sluitertijden te vervolmaken. Dus ik ben benieuwd naar de resultaten. Veel succes aan iedereen toegewenst.
                        Daar sluit ik mij volledig bij aan. Als "niet-technicus" is dit ook voor mij een echte challenge om hier iets deftigs van te maken. We zullen wel zien waar we uitkomen. En als we nergens uitkomen dan hebben we ons toestel toch iets beter leren kennen ...
                        Dus Act : handleiding eens nalezen en veel oefenen ...
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #13
                          [/quote]
                          Als je zelf die instellingen niet kan maken, dan zorgt je camera daar zelf wel voor. Als het donker genoeg is, dan gaat de sluitertijd vanzelf wel omhoog. Gebruik dan wel een statief, of zet je camera ergens op, zodat die een beetje stabiel staat, en gebruik de zelfontspanner (timer) zodat de camera zeker niet beweegt tijdens de opname.
                          Daarvoor hoef je echt geen heel dure camera te kopen
                          [/quote]
                          Een niet-technicus zonder statief dus ... achter op de fiets? Op enkele dozen? Op het dak van de wagen (zeer nauwkeurig parkeren; ook al een bijkomende oefening ). Portefeuille met de nodige eurobiljetten of munten er in om de stand van het toestel te regelen. Veel plezier.
                          eldee doet het met D90 en Nikkor 18-200/3,5-5,6 AF-S DX VR en 24-70/2,8 AF-S G ED

                          eLDee's webstek

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by christian
                            Het is eens wat anders dan een onderwerp te geven, dat mag je nu zelf kiezen. Het enige wat we vragen is een sluitertijd van minstens 1 seconde.
                            Inderdaad eens een totaal ander onderwerp, heb er al helemaal zin in!!!

                            Een vraagje dat Skitch al gesteld heeft maar nog geen antwoord op heeft gekregen: mag flash en dergelijke (zaklantaarn, ...)? Maw is de enige voorwaarde dat de sluiter langer dan 1 seconde openstaat?
                            Gallery: http://www.fotogallerij.be

                            Comment


                            • #15
                              Enige voorwaarde is inderdaad dat de sluitertijd minstens 1 seconde is. Het gebruik van flits en/of andere lichtbronnen is voor iedereen vrij...
                              Christian D.

                              Comment

                              Working...
                              X