Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

    voor de fotografiecursus heb ik als opdracht tegen over 2 weken 'reportage'. Dwz het vastleggen van een eenmalige gebeurtenis. Kan journalistieke reportage zijn, conceptuele, documentaire reportage etc... kan dus gaan over een evenement, ramp, feest (huwelijk, doop etc...), productie van een product (autofabriek...?!), afbraakwerken van een groot gebouw, enz...
    Nu blijf ik met mijn gedachten beetje bij auto-productie hangen... maar of zoiets haalbaar is op 2 weken (connectie leggen met autofabriek of iets dergelijks, toestemming krijgen, uitvoering, etc...)?
    Bedoeling is dus dat er een verhalende fotoreeks uitkomt (begin en eindfoto, paar doorslaggevende foto's, overige foto's moeten eerder 'dragend' zijn, in totaal 7-tal foto's)
    Alle ideetjes zijn meer dan welkom!

  • #2
    Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

    maar of zoiets haalbaar is op 2 weken
    NEE, dit is niet haalbaar op twee weken. Ondermaatse cursus of ondermaatse docenten.
    In de cursus die ik volg, krijgen we twee JAREN om een reportage te maken en af te leveren.
    Ik zie dat het bij jou over een zevental foto's gaat.
    Dit is dus hoogstens een schets of een allereerste aanzet tot een reportage

    Comment


    • #3
      Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

      Wat is er éénmalig aan autoproductie? Behalve voor die elke auto, want die wordt maar één keer geproduceerd.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

        Veel te ingewikkeld.
        Ik zelf heb tijdens mijn opleiding gewoon een lokaal sportevenement genomen en dat van 's morgens to 's avonds gefotografeerd. Een medestudent deed gewoon zijn werkdag (met de trein naar Brussel).
        Belangrijk is dat, buiten het verhaal, men dingen toont die men normaal niet ziet.


        UMMV nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

          De Ronde ... 'anders bekeken'
          vul dat 'anders bekeken' dan zelf maar in



          greetz
          Cheeta
          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

            Ik heb ooit toelating gekregen om de fabriek van Porsche te bezoeken, ik had gewoon geschreven en kreeg zowaar een uitnodiging! Bijzonder mooie ervaring maar denk niet dat je vandaag nog zo'n uitnodiging zal te pakken krijgen ... Tijden zijn flink veranderd sinds pakweg 20 jaar terug! Wat ik wél nog weet is dat fototoestel NIET meemocht ook dan al niet ...
            Webstek in opbouw

            Comment


            • #7
              Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

              loop eens een dagje mee met een dokter in het ziekenhuis.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                RVV is inderdaad een fijne invalshoek
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                  bedankt voor de reacties!
                  autofabriek en dergelijke zal inderdaad te hoog gegrepen zijn en niet haalbaar zijn.
                  Suggesties zoals een vrij alledaagse dag (woon-werk) op een andere manier in beeld brengen, spreken me wel aan. En een paar uren met een dokter of iets in die trant zijn ook wel eenvoudig maar kunnen leuke beelden opleveren.

                  merci voor de tips... nog meer is welkom en ik laat het hier nog wel weten wat het geworden is

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                    Met een dokter mee lopen zal wellicht niet kunnen. Privacy bescherming. Maar als je iets zoekt in de autowereld: neem eens contact op met een carrosserie bedrijf. Van het moment dat de wagen in het bedrijf komt tot na herstelling weer buiten rijdt?
                    Comfortably numb with my Pentax

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      NEE, dit is niet haalbaar op twee weken. Ondermaatse cursus of ondermaatse docenten.
                      In de cursus die ik volg, krijgen we twee JAREN om een reportage te maken en af te leveren.
                      Ik zie dat het bij jou over een zevental foto's gaat.
                      Dit is dus hoogstens een schets of een allereerste aanzet tot een reportage
                      er is een reportage en een reportage he. Ik ben bezig aan een reportage over de sociale strijd in Belgie (ondertussen 4-5 jaar) en ik heb reportages van de afzonderlijke elementen. Het grote maak je op jaren, maar op een dag kan je een reportage maken van een van die evenementen die samen die strijd vormen.

                      Da's gewoon een ander tijdsperspectief, maar het ene is niet beter of slechter dan het andere.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                        hoi, ik ben momenteel ook bezig met mijn 2 reportages voor school. Wij hebben tijd gekregen van januari (begin 'schooljaar') tot na de Paasvakantie, maar het mag ook iets langer. Ook 7 foto's.
                        Als onderwerpen:
                        - een concert : opzetten gear - soundcheck - het eigenlijke concert - dan de gitaar eenzaam op het podium - handtekeningsessie
                        - dagje in de grootkeuken (mijn werk geweest): ontvangen bestellingen - voorbereidingen (snijden groenten) - het 'eigenlijke koken' zelf - bedeling - kuisen.
                        ik probeer...
                        mijn Fijsboecq en mijn flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          er is een reportage en een reportage he. Ik ben bezig aan een reportage over de sociale strijd in Belgie (ondertussen 4-5 jaar) en ik heb reportages van de afzonderlijke elementen. Het grote maak je op jaren, maar op een dag kan je een reportage maken van een van die evenementen die samen die strijd vormen.

                          Da's gewoon een ander tijdsperspectief, maar het ene is niet beter of slechter dan het andere.
                          Bij nader inzien moet ik u gelijk geven, putor.
                          Het is maar hoe je de reportage definieert.
                          Mijn reactie was ingegeven door mijn afkeer voor haastklussen.
                          Daarom is mijn specialiteit ook landschap, daar kan je een zee van tijd voor nemen.
                          Landschap gaat nooit lopen, zit het licht niet goed, andere keer terugkomen.
                          Tot je de foto hebt waar je tevreden van bent.
                          Maar ik geloof wel dat een goede reportage, die inhoud heeft en die boven de esthetiek uitstijgt, zeer moeilijk is in één dag.
                          Als je twee of meer jaren aan een reportage bezig bent, kan je al eens wat mislukte foto's nemen
                          en heb je tenslotte veel meer beelden om uit te selecteren.
                          en je hebt tijd om onderweg bij te sturen.
                          Op één dag moet je al een doorwinterde fotograaf zijn om dat tot een goed einde te brengen.
                          Mijn idee.
                          Last edited by Control-Z; 8 april 2012, 10:53.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ideetjes voor fotografiecursus 'reportage' opdracht

                            Deze nacht ga ik foto's trekken via een sloopbedrijf. In Brussel wordt een voetgangersbrug afgebroken.

                            Comment

                            Working...
                            X