Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe te werk gaan met filters ivm digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe te werk gaan met filters ivm digitaal

    Hoe te werk gaan met filters ivm digitaal

    De foto wordt in kleur genomen:
    1 In PS (cs) plaats je het filter op de kleuren foto
    2 De foto zet je nu om naar zwart/wit (Hue saturation saturation naar -100 volgens school de beste manier naar zwart/wit)

    Of moet je:
    1 De foto eerst naar zwart/wit.
    2 En dan het filter toepassen.



    Of zijn de pro's het hier niet mee eens en moet het helemaal anders.

    #Dyslexie#
    Fotoacademie Amsterdam Digitaal

    Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

  • #2
    Eric heeft hier eens een uitleg gegeven over deze materir en ik dacht dat het er op neerkwam dat het beter was met de saturatie te werken dan met de filter.
    Doe misschien eens een search maar dan wel in het archeif want het is al een heel tijdje geleden.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Als je foto's omzet naar zwart wit is desatureren één van de mindere goede manieren.

      Ik gebruik de kanaalmixer (channel mixer)waar je meer vrijheid hebt om het in zw/w om te zetten.
      http://www.vannecke.be
      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

      Comment


      • #4
        2 Wunjo


        Originally posted by Wunjo
        Als je foto's omzet naar zwart wit is desatureren één van de mindere goede manieren.

        Volgens school 1 van de beste leg eens uit!!

        Ik gebruik de kanaalmixer (channel mixer)waar je meer vrijheid hebt om het in zw/w om te zetten.

        vrij snel last van uitgebleekte lichte partijen.
        #Dyslexie#
        Fotoacademie Amsterdam Digitaal

        Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

        Comment


        • #5
          Originally posted by 4nightlife
          2 Wunjo


          Originally posted by Wunjo
          Als je foto's omzet naar zwart wit is desatureren één van de mindere goede manieren.

          Volgens school 1 van de beste leg eens uit!!

          Ik gebruik de kanaalmixer (channel mixer)waar je meer vrijheid hebt om het in zw/w om te zetten.

          vrij snel last van uitgebleekte lichte partijen.
          Goed uitleggen kan ik niet, maar E. Mansvelders heeft dit eens op een workshop gezegd. Hij had dan een voorbeeld van verschillende gekleurde vierkanten die na desaturatie allemaal dezelfde grijswaarden kreeg. Je verliest eigenlijk aan detail. Hijzelf zal dit beter kunnen uitleggen.
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Als je de omzetting goed wil doen, vraagt het om bij de omzetting vooral goed te kijken en zelf te spelen met de sliders. De knop "zet om naar grijswaarden" (het verschuiven van de slider saturation/verzadiging naar -100) is voor instant resultaten die er vaak ook zo uitzien.

            Stel dat je een weide hebt gefotografeerd met klaprozen. Dan zou je de rode rozen haast niet zien staan in de groene wei bij een "domme" omzetting. Echter als je kijkt, kan je via de kanaalmixer de rode partijen veel feller laten oplichten tegenover het groen (je zet als het ware elk kanaal afzonderlijk om naar grijswaarden).

            Dat uitbleken van lichte partijen komt omdat je totaalpercentage van het rode, groene en blauwe kanaal (ver) boven de 100% uitstijgt. Standaard staan die sliders voor rood op 100%; blauw en groen op 0%. Als je het rode wat vermindert terwijl je blauw en/of groen wat verhoogt, dan zou je dat niet mogen gebeuren.

            In het onderwijs zouden ze dat toch mogen weten vind ik... dat lijkt me nogal elementaire kennis bij (digitale) fotografie.

            Over welke filters heb je het eigenlijk? Het lijkt mij dat je steeds moet vertrekken van zoveel mogelijk informatie (dus filters toepassen op een kleurenbeeld levert betere resultaten bij achteraf omzetten naar grijswaarden, dan de filters toepassen op de grijswaardenafbeelding).
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              2Vicberger

              Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb het op school gevraagt de manier die jij geeft is inderdaat DE MANIER ik loop een beetje op de zaken vooruit (ik ben 1e jaar).

              Met de filters bedoel ik de filters in PS(cs) uit jou uitleg begrijp ik dat dit het beste op de kleuren foto toegepast kan worden.

              Gr Robert
              #Dyslexie#
              Fotoacademie Amsterdam Digitaal

              Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

              Comment

              Working...
              X