Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor outdoor model fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor outdoor model fotografie

    Ik heb nu een Nikon 28-70mm 2.8 (FF) lens die ik gebruik voor studiowerk
    Ik heb een D90 camera (1.5 crop), de 28-70mm reageert op mijn toestel als een 42-105mm.
    Voor studio werk in mijn eerder kleine studio voldoet de lens uitstekend .

    Ik ben nu ook mijn eerste stappen in "outdoor" model fotografie aan het zetten en loop tegen de grenzen van de lens aan:
    * Ik kom mm te kort, een zoom die ergens op 33mm (50mm crop) en gaat tot 150mm (225mm crop) lijkt mij geschikter.
    * De lens heeft geen beeldstabilisatie en bij outdoor ben je de voordelen van het snelle flitslicht kwijt, waardoor ik heel wat fotos mag weggooien omdat ze onscherp zijn.

    Ik heb nog een andere lens : Nikkor 18-105mm met beeldstabilisatie , wel een heel scherpe lens die op dat punt praktisch niet moet onderdoen voor de 28-70mm maar het minimum diafragma ligt tussen 3.5 en 5.6. Voorlopig zal ik het met die lens moeten doen maar ik vrees dat ik in bepaalde omstandigheden toch de 2.8 zal missen.
    Als ik een lens bijkoop zal het dus een 2.8 zijn met beeldstabilisatie, en FF (ik heb nu een Crop, maar dat zal met de tijd wel evolueren naar een FF)
    Ten aanzien van de mm ben ik er nog niet uit want ze moet nu ook nog werken op mijn crop.
    Ik kom dus in het dure segment terecht en mijn budget is niet onbeperkt,zijn er bij Sigma of andere volwaardige alternatieven? ze moet wel snel zijn , want dat is wel een nadeel bij mijn Sigma 105mm prime lens.
    Graag jullie advies.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: welke lens voor outdoor model fotografie

    Outdoor werk ik steeds met een 70-200 F2.8 zonder IS !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor outdoor model fotografie

      is er een reden waarom geen beeldstabilisatie?
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor outdoor model fotografie

        ja vraag ik me ook af, waarschijnlijk altijd gaan shooten in volle zon ofzo

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor outdoor model fotografie

          Volle zon is wat overdreven...vroeger konden ze met minder weer ook mooie foto's maken...en hadden ze ook geen VR

          Voor TS...de beste keuze...Nikkor 70-200 f2.8 VRII...een goede tweede de Sigma 70-200 f2.8 OS...een derde optie met prijs - kwaliteit meer in het achterhoofd (maar nog steeds een erg goed objectief) de Sigma 70-200 F2.8 (non OS).


          OS is "handig" om mijn compositie juist te houden zonder statief, maar voor scherpte heb ik die niet nodig.

          Als je met de 28-70 geen scherpe foto's krijgt zal dit ook niet aan gebrek van VR of flitser liggen, maar aan de instellingen en de man achter de knopjes Je mist enkel wat mm's...maar zou toch zeker bruikbaar moeten zijn
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor outdoor model fotografie

            Er is iets mis met de 28-70mm lens, ze focuseert niet goed op 70mm op oneindig, ze komt net een 2tal mm draaihoek te kort om scherp in te stellen. op 70mm kan ze scherpstellen tot een 5tal m verder gaat ze niet.
            Daar heb er ik in de studio nog geen last van gehad maar met die buitenshoot nu wel.
            Ik heb opnieuw een aantal testen gedaan en ervoor gezorgd dat ik ze niet op het uiterste gebruik , nu waren ze allemaal scherp. Ze zal in revisie moeten, tenzij ik ze enkel in de studio gebruik.

            Maar ik mis inderdaad een aantal mm voor buiten fotografie.
            Een 70-200mm f2.8 lijkt mij ideaal , de Nikkor VRII lijkt mij budgetair niet haalbaar.
            De Sigma 70-200f2.8OS lijkt mij een goed alternatief, hoop dat ik er later geen spijt van krijg dat ik toch niet voor de Nikkor ben gegaan.
            Eerst nog een paar reviews lezen vooraleer een beslissing te nemen.
            Bedank voor de info
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor outdoor model fotografie

              Een collega heeft de Canon-versie van de Sigma 70-200mm gehad maar hij was er niet tevreden over.
              Zijn grootste klachten waren dat het stabilisatie systeem luidruchtig is , de lens ligt te trillen in uw handen, en ze consumeert enorm veel vermogen, waardoor je continue batterijen moet wisselen.
              Heeft iemand een dergelijke lens? wat zijn de ervaringen? misschien is zijn reaktie overdreven?
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                Ik gebruik outdoor steeds mijn Tokina 50-135 F2.8 lens.
                Deze maken ze spijtig genoeg niet meer maar is wel echt mijn scherpste lens die ik bezit en ideaal voor portretfotografie. kijk maar eens naar reviews van deze lens...

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                  De OS van Sigma is iets lawaaiiger als de VR van Nikon inderdaad...maar vond het zelf niet erg storend...qua batterijconsumptie merkte ik ook niet echt iets...nu moet ik wel zeggen dat ik met batterijgrip de "D3 batterijen" gebruik en die zijn ook wel erg goed! Optisch is het een zeer goed objectief...het grootste nadeel dat ik er aan vond was de knoppen voor de instellingen die nogal uitsteken...en de omgedraaide zoom en focusring (de zoomring zit voorop het objectief. Wellicht went dat, maar ik vond het niet prettig (vertrouwd) werken.


                  Of je er spijt van gaat krijgen? Als je toch al lonkt naar de Nikkor variant...dan wel denk ik...al zal dat meer op gevoel zitten dan dat je werkelijk iets mist.

                  Wat een goede tussenoplossing kán zijn is een oudere nikkor (als het toch voor shoots is en niet voor sport). Toevallig heb ik er nog één te koop Haha...

                  Ik doel dan op de oude 80-200 AF-D schuifzoom. Optisch een zeer zeer zeer fijn objectief...alleen de AF is niet zo snel als de huidige generatie. Voor modelshoots echter meer dan snel genoeg. Deze objectieven vind je tweedehands tussen de 300 en 450 euro. Mits je hem voor een goede prijs aanschaft...kan je hem na een tijdje voor ongeveer hetzelfde bedrag ook weer kwijt. (Die van mij zit qua vraagprijs precies op het midden :P ...maar denk dat ik toch iets te ver voor je woon )

                  Het zou in ieder geval een kwalitatief goede optie zijn...zolang je niet van plan bent er sport mee te fotograferen (en zelfs dat kán wel...maar niet met de snelheid van een AF-S)...optisch is dat objectief vele malen beter als de Sigma non-OS....die tweedehands iets meer kost (maar wel weer sneller is).
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                    Mijn besluit stond zo goed als vast om voor de Nikon 70-200mm te gaan.ik heb een aantal testen gedaan met mijn Nikon 18-105VR en mijn Nikon 70-300mm.
                    Mijn gevoel is dat ik (met de 1.5crop) , groothoek te kort kom met de 70-300.
                    Om het model volledig op de foto te krijgen moet ik 6m van het model staan, dan kan ze er net op.
                    Voor close-up is de lens natuurlijk ideaal. Ik vrees dat ik na de aanschaf van de 70-200 ook nog een D700 zal nodig hebben, leg dat thuis maar eens uit
                    Hier is een foto van de huidige 70-300mm, die vind ik eigenlijk goed scherp.
                    http://www.gdcfotografie.be/Belgium%...DSC_8996_1.JPG
                    ISO200- 210mm(70-300)-f/5.6-1/1250
                    De foto is genomen met model: zon in de rug (11h) met reflectiescherm (4h) , camera (6h).
                    Scherpgesteld op haar linkeroog, bij f/5.6 is het neusje reeds out of focus, bij 7.1 is neusje net nog scherp. Veel reden om lager dan 5.6 te gaan zie ik niet.
                    Hier had ik natuurlijk het voordeel van veel zon, hoge sluitersnelheid, geen bewegingsonscherpte, anderzijds is mijn 18-105mm een VR.
                    Ik ben er helemaal nog niet uit wat ik nu echt nodig heb, een 50-200mm 2.8 zou ideaal zijn maar die is er niet.
                    Ik denk dat ik mijn volgende life shoot met de 70-300 en indien nodig met de 18-105mm ga doen om wat ervaring op te doen met de lange lenzen.
                    Indien nodig kan ik ook nog inflitsen (2xSB800 en 2xTT5 +TT1/AC3 Pocket wizard)
                    Zie ik iets over het hoofd?
                    Graag jullie advies.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                      ik werk sinds kort bijna continu tegenwoordig met mijn 50mm 1.8 op een canon crop
                      dit om doordachter te werk te gaan, creatiever ook.

                      Ik bezit geen tele op dit moment en heb hier eigenlijk ook zo goed als geen nood aan.
                      als je zoals ik regelmatig in verlaten gebouwen zit om te shooten, is een 70-200/300 overkill qua lengte, vooral omdat je niet altijd voldoende naar achter kan gaan.

                      In mijn 'studio' en tot een tijdje geleden gebruikte ik steeds mijn 28-75 2.8 van tamron.
                      En voor mij persoonlijk is dat meer van voldoende.
                      Enige lenzen dat ik echt nog bijkoop op dit moment, is een vervangende groothoek van mijn 18-50 aangezien die de geest heeft gegeven maar twijfel nog deels en dan mss een 85 1.8.

                      En wat versta je onder modellen? Bij kinderen voor buiten enz kan ik aannemen dat men meer geneigd is om een 70-200 te gebruiken om de kids iets meer op hun gemak te laten voelen. Fotofolio gebruikt deze ook het meeste dacht ik want hij heeft zelfs onlangs zijn 24-70/2.8 nikkor verkocht
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                        Deze namiddag in volle zon (in de rug van het model) een aantal testen gedaan (Nikon D90).
                        * AF-S18-105mm VR3.5-5.6 G ED Nikkon
                        * AF-S Nikkor 28-70 mm 1:2.8 D
                        * AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G
                        alle foto's op 70mm M: f/5.6 1/200; ISO 200 , tegenlicht , uit de hand gefotografeerd, scherpgesteld op het linker oog, spotmeting voor focus en belichting
                        3 foto's op +/-2m afstand, 3 foto's op +/-4m afstand.
                        ,geen enkele bewerking, enkel omgezet van RAW naar jpg.
                        Dit zijn de resultaten:
                        http://www.gdcfotografie.be/Belgium%...bum/index.html

                        mijn bevindingen:
                        De 3 lenzen zijn haarscherp maar de 28-70 toch net iets scherper.
                        De kleurtemp verschilt nogal, de 28-70 is een stuk warmer.
                        Nietegenstaande diafragma , sluitertijd en Iso gelijk zijn is er een lichte overbelichting bij de 28-70, blijkbaar heeft ze minder lichtverlies in het glas.
                        De 28-70 heeft ook meer last van overstraling.
                        De 28-70 geeft duidelijk minder ruis in de donkere gedeeltes van de foto.

                        Het scherpstel probleem met de 28-70 zit hem niet in de 70mm maar in de 28mm stand daar kan kij niet scherpstellen op verder dan 5m, eigenlijk niet zo's groot probleem want minder dan 35-40mm gebruik ik ze zelden voor porttret .

                        Als ik niet teveel lenzen wil wisselen, wil ik toch graag een lens die rond 50mm begint.
                        Die Tokina 50-135 lijkt mij ideaal, misschien kan ik ze 2de hands op de kop tikken.
                        Verder denk ik dat ik ook outdoor met de 28-70mm ga werken, en waar nodig kan ik overschakelen naat 18-105mm VR maar dan wel minder lichtgevoelig.
                        Met de 28-70 zal ik ook beter op de sluitertijd moeten letten, om bewegingsonscherpte te vermijden.

                        Om op de vraag van userke te antwoorden, tot nu toe fotografeer ik enkel volwassen modellen, geen kinderen, voor kinderen zou ik voorlopig de 70-300mm kunnen gebruiken tot ik een meer gepaste lens heb.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                          Ik gebruik outdoor steeds mijn Tokina 50-135 F2.8 lens.
                          Deze maken ze spijtig genoeg niet meer maar is wel echt mijn scherpste lens die ik bezit en ideaal voor portretfotografie. kijk maar eens naar reviews van deze lens...
                          Sigma heeft daar een zeer goed alternatief voor: 50-150mm f2.8 (DX lens)

                          Scherp, compacter dan een 70-200 en zeer nuttig bereik. 200mm op DX is toch sowieso niet echt courant voor (studio)portret. Tenzij candid.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                            Sjieke pop beerjte..!
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor outdoor model fotografie

                              Sigma 50-150mm er bestond blijkbaar ook een OS versie, maar ik vind geen enkele winkel zefls geen prijs, dit is nochtans wat ik nodig heb.
                              Weet iemand waar de Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX DC OS HSM te koop
                              Ik lees dat ze zou afgevoerd zijn van de website van Sigma, jammer
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X